Nu te plimba cu o Mazda MX-5! Orice altceva ai face, in principiu, ai sanse sa nu iesi in evidenta. Insa in momentul in care te urci in decapotabila-fanion a producatorului japonez e ca si cum cineva ar fi inchiriat doar pentru tine Turnul Eiffel! Toata lumea se vede si te vede altfel!

Sa nu vi se para ciudat ca, la inceput de iarna, cititi un articol despre o masina decapotabila! Au si prejudecatile auto limitele lor 🙂 Asadar, de ce il cititi acum? Pentru ca recent am avut ocazia sa ma plimb cu aceasta masina.
Mi-am amintit de perioada mea de pionierat de la Evenimentul zilei, cand, pana sa devin un ziarist de investigatie adevarat, mi-am “facut mana” scriind saptamanal cate o cronica auto.
Da, eu. Pentru ca imi place sa scriu. Si pentru ca am o pasiune pentru masini. O mostenesc de la tataie, care atunci cand era… era mecanic auto. El iubea masinile si eu il iubeam pe el. Pentru ca el nu mai e, am ramas eu sa le iubesc in continuare.

Imi place sa sofez la nebunie. Eu una dintre marile mele pasiuni! Stiu ce e un delcou, o sonda lambda sau diferentialul autoblocant. Sunt sofer de 12 ani, am venit de la Salzburg la Caracal in 15 ore si ma apropii vertiginos de 300.000 de kilometri parcursi la volan. Fara incidente. Asadar, sper ca v-ati lamurit. Imi place sa sofez si imi plac masinile. Ocazie cu care ati aflat si cati ani am, si de unde sunt!

Ceea ce te “loveste” prima data la masina asta – in afara de design, desigur – este sunetul!

Dar sa continuam. Cand am primit invitatia de a testa noua Mazda MX-5 am fost oarecum reticenta. Era final de noiembrie si eu sunt friguroasa. O decapotabila nu prea se asorta. Ei bine, gresit! A fost o experienta minunata! Timp de trei zile orasul a fost la… rotile mele 🙂  Si nici nu am racit, nici nu mi-a fost frig! Compactarea frontal-lateral e atat de bine realizata incat efectiv treci cu capul “pe sub curent”.

Ce m-a cucerit din prima clipa este faptul ca are cutie de viteze manuala! Mie imi place sa conduc masina, nu sa ma conduca ea pe mine si implicit imi place sa ma joc cu turatiile. Si nu, nu e acelasi lucru cu o automata, nici macar in modul sport. Sincronizarea la care te obliga o cutie de viteze manuala e irepetabila! Si provocatoare.
In oras e o intreaga distractie doar cu intaia, a doua, a treia – ca sa folosesc un limbaj specific – nu iti trebuie mai mult. Apoi, abia cand treci de 4000 rpm, masina incepe sa se simta in largul ei! Desi cea pe care eu am condus-o are un motor de 1,5 litri – relativ mic pentru un roadcoster cu adevarat puternic – este o masina furioasa. E usoara, garda la sol joasa, o sportiva deghizata in diva eleganta. Masina asta e ca Nadia Comaneci cand participa la o gala de caritate. Eleganta, distinsa, admirata. Dar eminamente sportiva. Intotdeuna!

E o masina ca un magnet!

Atentie, insa! Sunetul pe care il scoate te poate intimida. Ai tinut vreodata de lesa unui caine atunci cand in raza lui vizuala aparea o pisica?! Ai simtit cum zvacneste si ameninta ca iti scapa din mana? Asa pare Mazda MX-5. Efectiv simti ca te ameninta! Si te invita… sa o calci 🙂

Nu te gandi ca am mers cu 100 km/h prin oras. Nu. Dar nici nu e nevoie de asa de mult ca sa te distrezi cu masina asta. Poti sa o duci, intr-a doua, pana la 60 km/h si sa vezi atunci sentiment. E… repede! Si e ca un magnet. De la pustii de gradinita pana la niste doamne respectabile carora le-am acordat prioritate la o trecere de pietoni, nu e om care sa nu fi intors ochii dupa masina asta! Si inteleg de ce. Pur si simplu nu poti sa nu iesi in evidenta!

Dincolo de faptul ca e o decapotabila – si toate studiile arata ca romanii au o slabiciune pentru decapotabile – este o masina sexy! Cand stai la volan – pozitia e foarte joasa, ceea ce-i sporeste alura sportiva – privelistea e… provocatoare. Vezi capota curbata si ai un sentiment aproape fizic ca o sa muste din asfalt. Designul masinii aduce cu cel al unui Corvette old-school! E o comparatie care complimenteaza ambele modele 🙂

Un alt atu, din punctul meu de vedere, e sentimentul de siguranta! Fiind o masina joasa, sta foarte bine pe sosea. In viraj, chiar la viteze mai mari, nu fuge de spate si nici nu patineaza. In plus, aceasta masina te invata sa sofezi. Serios! Are o optiune care iti indica faptul ca ai iesit de pe banda ta de mers! Mai ales pentru femei (no offence, dar femeile chiar au… lacune… la capitolul directie :)) ) aceasta optiune e Dumnezeu pe pamant. Se aude un sunet in boxe si vrei, nu vrei, tragi de volan si te repliezi frumos pe banda ta!

Mostenitoarea Mariei Teresa de Filippis

Sistemul de decapotare e usor, manual, foarte comod! In ceea ce ma priveste, o mecanica simpla e, in situatiile cand chiar conteaza, nu atunci cand ne batem cu pumnul in pieptul inovatiei, de o mie de ori mai practica decat un panou electric, realmente sofisticat, dar expus blocarii totale chiar si din cauze minore!

Daca tu, femeie, conduci aceasta masina, o sa il (re)cuceresti pe iubitul tau. Fiecare plimbare e o demonstratie de forta feminina. Da, poti sa stapanesi o astfel de masina! Da, poti sa transformi o calatorie intr-un recurs la Maria Teresa de Filippis. (Stii cine e? Prima femeie care a concurat in Formula Unu. Are 89 de ani si inca mai conduce!)

Daca iubitul tau conduce aceasta masina, o sa te (re)cucereasca. Stapan pe situatie, calare pe sosele (e prea… plastica imaginea asta?! Imi cer scuze, dar e efectul Mazda 🙂 –  senzualitate pe patru roti) o sa-ti reamintesti ca ai langa tine un barbat hotarat, care te face sa traiesti viata la maxim.

Singurul loc in care nu stiu daca e chiar recomandat sa mergeti cu noua Mazda MX-5 e… la cumparaturi de Black Friday! E o masina de plimbat, nu de carat! In cockpit nu intra bagaje, nici macar o geanta de umar daca sunt ambii pasageri inauntru. Portbagajul e salvarea, dar are si el limitele lui! Cand plecati cu ea e ca si cand ati fugi intr-un city break: aveti voie doar cu bagaj de mana, nu cu bagaj de cala!

Nu o sa va dau informatiile tehnice – le gasiti pe toate aici – pentru ca acest articol este despre cum m-am simtit eu in aceasta masina, nu despre noile tehnologii dezvoltate de producatorul japonez. Acestea ar merita un articol in sine, pe care sper ca il voi scrie intr-o zi!

Pana atunci insa… va recomand sa faceti o tura cu aceasta masina. E dispobinila la test-drive. Toate cuvintele insirate aici or sa faca sens 🙂