dreptul la despagubiri

Mi s-a intamplat o singura data ca avionul sa nu plece la ora programata, acum vreo trei ani, si am asteptat mai multe ore intr-un aeroport din Anglia. A fost foarte neplacut, mai ales ca am intarziat la un eveniment important. Si mai frustrant a fost ca nici acum nu am aflat motivul si ca nici nu am cerut un raspuns din partea companiei aeriene. Sincer, stiam ca am acest drept, dar nu si care sunt conditiile in care ai dreptul la despagubiri, si eram atat de obosita si grabita, incat nu a mai contat nimic decat sa ajung acasa.

Cred ca sunt multi cei care se regasesc in experienta mea si care nu si-au cerut drepturile. Potrivit Flight Refund, companie dedicata rezolvarii cererilor indreptatite ale calatorilor privind serviciile companiilor aeriene, anul trecut au existat 782 de zboruri, atat externe, cat si interne, de pe teritoriul tarii noastre, cu probleme – intarziate sau chiar anulate. In plus, calatorii din Romania pierd anual despagubiri de aproximativ 22 milioane de euro, la care sunt indreptatiti cand zborurile lor sunt anulate, intarziate sau supravandute.

Imprejurarile exceptionale nu se iau in calcul

Ai dreptul la despagubiri de pana la 600 de euro din partea companiei aeriene daca avionul a intarziat, iar acestea se calculeaza in functie de cat de mult a trebuit sa astepti si de distanta pe care trebuia sa o parcurgi. Exceptie de la aceasta regula fac urmatoarele situatii: ai fost anuntat cu doua saptamani inainte de anularea zborului, ti s-a adus la cunostinta intr-un interval cuprins intre sapte si 14 zile inainte ca s-a schimbat ora decolarii si ti s-a propus o alternativa care sa iti permita sa pleci cu cel mult doua ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatie in mai putin de patru ore dupa ora de sosire prevazuta, daca operatorul de transport poate face dovada ca anularea a avut la baza imprejurari exceptionale, care nu au putut fi evitate, cum sunt conditiile meterologice sau alte lucruri care pot pune in pericol siguranta calatorilor.

Cand se considera ca un zbor este intarziat

Un zbor se considera intarziat incepand cu doua ore pentru zborurile de pana la 1.500 de kilometri, trei ore pentru cele care se desfasoara in Uniunea Europeana si pe o distanta pana la 3.500 de kilometri si patru ore pentru zborurile care depasesc aceasta distanta. In aceste situatii, potrivit Regulamentului European 261/2004, pasagerii sunt indreptatiti sa primeasca din partea companiei aeriene o compensatie de pana la 600 de euro pentru zborurile efectuate in ultimii 3 ani.

„Din nefericire, un procent foarte mic – sub 1% dintre pasageri – cunoaste faptul ca poate primi astfel de compensatii. De asemenea, calatorii nu stiu ca pot apela gratuit la ajutor de specialitate si primi banii intr-un termen rezonabil. Pentru anul trecut, in cazul celor 782 de zboruri cu probleme, aproximativ 500 dintre acestea s-au calificat pentru compensare, ceea ce inseamna ca, pe baza estimarilor noastre, cei care au dreptul la despagubiri au pierdut circa 22 milioane de euro”, a declarat Anikó Bolyó, General Manager Flight Refund.

Ai dreptul la despagubiri in cazul anularii zborului

In cazul anularii zborului, pasagerii au dreptul la:

• redirectionarea pe un alt zbor sau rambursarea intregului cost al biletului intr-un termen de o saptamana;
• asigurarea de apa si hrana in timpul asteptarii. Pasagerii au dreptul si la doua apeluri sau mesaje electronice in acest timp;
• cazare, daca este vorba de un zbor de noapte anulat, si transportul gratuit de la aeroport la hotel si de la hotel la aeroport;

De asemenea, pasagerii au dreptul la despagubiri de pana la 600 de euro, calculate in functie de distanta zborului si de intarzierea totala la sosire (in cazul redirectionarii).

Un serviciu online care te ajuta sa obtii despagubiri

Completarea cererii pentru despagubire se poate face rapid pe site-ul Flight Refund. Calatorii primesc raspuns prompt daca se califica pentru a primi despagubiri din partea companiei aeriene si detalii despre procedura ce trebuie urmata. Compania percepe fee-ul de succes, incasat din compensatia platita de operatorul aerian, indiferent de calea prin care a fost obtinuta compensatia, fie ca raspuns la cererea de compensare sau in urma unui proces.

Alternativele pentru solicitarea despagubirilor sunt ori angajarea unui avocat, ori un demers personal. Potrivit lui Anikó Bolyó, General Manager Flight Refund, chiar daca pasagerii isi cunosc drepturile, solicitarea compensatiei este un proces legal lung si anevoios, care necesita o cunoastere amanuntita a dreptului international, devenind, astfel, o ruta descurajanta pentru majoritatea calatorilor.

Acum, ca ai aflat cand ai dreptul la despagubiri in urma unui zbor anulat sau intarziat, te poate interesa si: Trucuri pentru ca zborul cu avionul sa nu dauneze corpului.

Foto: Guliver