Ovidiu Muresanu la Bienala de Arta de la Venetia

Sunteti pregatiti pentru o vacanta de neuitat in Venetia? Suntem in 2015, iar anul asta trebuie sa ajungeti neaparat in orasul celebrei piete San Marco. Am sa va dau si niste motive foarte bune pentru a va convinge sa faceti asta.

Nu, si nu e vorba de prosecco, Aperol Spritz si gelato, masti venetiene sau plimbari romantice cu gondola. E ceva mult mai frumos, e vorba de viitor. Dar si de trecut. Care anul asta s-au intalnit in mod fericit in Venetia, orasul lui Marco Polo, al celui mai vechi festival de film din lume si al celei mai vechi cafenele.

Adrian Ghenie – subiectul principal

Pentru ca 2015 e anul celei de-a 56 editii a celei mai faimoase Bienale de Arta din lume. Iar venetienii au dorit sa marcheze cei 120 de ani de la prima bienala (organizata in 1895) prin gruparea tuturor expozitiilor de anul acesta sub titulatura “All The World’s Futures”. Si uite asa, esti invitat sa descoperi, contra unui bilet care costa 25 de Euro, viziunea asupra viitorului creionata de artisti din 89 de tari. Printre care se afla si Romania, prin pavilionul sau din Giardini de Biennale, ce gazduieste expozitia lui Adrian Ghenie, “Darwin’s Room”.

Bienala de la Venetia

Cine e Adrian Ghenie? Unul din cei mai cunoscuti pictori romani si unul din cei mai bine cotati tineri artisti plastici din lume. Anul trecut, pictura sa, “The Fake Rothko”, s-a vandut cu aproape 2,5 milioane de dolari. Iar in Giardini de Biennale, demersul sau de a veni cu o expozitie de pictura la un eveniment dominat de instalatii si new media a fost apreciat de critici ce vad in Ghenie un salvator al picturii.

Pavilionul Romaniei de la Bienala de la Venetia

Arta multiplicata in proiectii

Arta contemporana

“Dar de ce ar trebui pictura salvata?”, m-am intrebat eu, dupa ce am citit mai multe reviewuri din reviste si ziare internationale ce recomanda expozitia “Darwin’s Room” printre cele care trebuie neaparat vazute la Bienala. Am vizitat o buna parte din pavilioanele din Giardini si recunosc, pictura lipseste aproape cu desavarsire.

Poate parea cumva ciudat ca la o bienala de arta sa nu mai vezi expuse tablouri. In schimb, poti gasi o multime de ecrane, instalatii audio, proiectii si chiar foarte multe pavilioane goale, cum este cel al Austriei sau cel al Norvegiei. Ambele pavilioane aratand senzational in minimalismul lor dus pana la extrem, insa nu m-am simtit aici in fata unui demers artistic. Ci a unuia arhitectural.
Care da, poate avea legatura cu arta, insa nu cred ca e arta. Iar expozitia lui Ghenie, ce reinterpreteaza trecutul punandu-ne fata in fata cu niste personalitati istorice transformate si macinate de vreme, de la Lenin la Darwin sau Van Gogh, este. Asa ca uite un motiv foarte bun sa ajungeti la Venetia pana pe 22 noiembrie, cand se inchide Bienala.

Ovidiu Muresanu la Bienala de Arta de la Venetia

Puteti vedea o expozitie Adrian Ghenie, pe care e foarte putin probabil sa-l revedem in Romania cu o expozitie, sau in niciun caz, nu prea curând. Mai ales ca acum locuieste in Berlin si ajunge mult mai rar in tara.

De altfel, Adrian Ghenie a investit proprii sai bani in renovarea Pavilionului Romaniei, tocmai pentru ca si-a dorit un spatiu care sa ii puna la maxim in valoare picturile. Iar de amenajarea si restaurarea acestui spatiu s-a ocupat arhitecul Atilla Kim. Curatorul expozitiei Darwin’s Room este Mihai Pop, initiator impreuna cu Adrian Ghenie al proiectului Galeria Plan B, din Cluj, ce s-a ocupat si in 2007 de expozitia gazduita in Pavilionul Romaniei de la Bienala.

Despre celelalte pavilioane nationale de la Bienala de Arta o sa va povestesc in curand.

Love,
O.

Fotografii: Sorin Lupsa, Arhiva personala.