Multe dintre noi ne luptam cu o stare de moleseala dupa masa de pranz, care, parca, ne “paralizeaza” total. Ni se face somn, ne simtim stoarse de energie si nu e niciun chip sa ne concentram pe ce avem de facut. Desi specialistii spun ca e normal sa fie asa, moleseala ne poate da peste cap ziua. Dar exista rezolvari!

Dupa ce mananci, corpul “intra” pe modul odihna-digestie, potrivit healthline.com. Ce inseamna asta? Mancatul declanseaza o reactie in lant la nivelul creierului, care redirectioneaza sangele si energia catre procesul de digestie.

De ce apare starea de moleseala dupa pranz

In timpul digestiei, organismul descompune nutrientii si ii asimileaza, iar asta se traduce printr-o crestere a nivelului de zahar din sange, care, mai departe, duce la eliberarea insulinei. “Insulina creste serotonina si melatonina, care inunda creierul. Acestea sunt doi compusi chimici asociati cu starea de moleseala”, explica nutritionista Desiree Nielsen pentru healthline.com.

Desi acest proces este unul normal, ii poti reduce efectele negative, care, stii si tu, iti creeaza o stare neplacuta de somnolenta si chiar afecteaza productivitatea la birou. Sau, mai rau, te poate face sa mananci dulciuri ca sa te simti mai bine!

Mananca un pranz usor. De obicei, mesele grele si grase se digera mult mai greu, iar asta inseamna ca toata energia corpului tau va fi canalizata catre acest proces. Rezultatul? O stare de somnolenta puternica si enervanta.

Solutia: incearca sa mananci un pranz mai light, care sa contina fibre (cereale interale, legume), proteine usoare (peste, produse din soia) si salate cat mai variate. Evita sub orice forma mancarea fast-food! Nu doar ca ingrasa, dar iti da si digestia peste cap.

Evita alimentele cu indice glicemic mare: orezul alb, cartofii, painea, sucurile, prajiturile, bomboanele, inghetata. Acestea contin carbohidrati care urca brusc nivelul zaharului din sange si elibereaza, la fel de brusc, o cantitate mare de insulina, care seaca corpul de energie. Daca simti nevoia de ceva dulce, nu mananca imediat dupa masa de pranz! Mananca o mica gustare dupa-amiaza, dar care sa fie si sanatoasa.

Ridica-te de la birou si fa o plimbare. E foarte greu sa te concentrezi cand iti e somn, iar ca sa alungi aceasta stare, cel mai usor este sa faci putina miscare. Plimba-te 10 minute pe afara, daca ai unde, sau urca si coboara scarile de cateva ori. Miscarea iti va pune sangele in miscare si te va trezi.

Spala-te pe fata cu apa rece! Te va revigora! Ca sa nu-ti strici machiajul, poti sa-ti tamponezi tamplele si gatul cu un servetel inmuiat in apa rece. Mai poti sa-ti periezi parul, sa-ti faci un mic masaj facial si chiar sa reface machiajul. O data ce vei arata mai bine, te vei simti si mai bine!

Bea mai multa apa. Apa este esentiala pentru creier si corp, iar in acest caz ajuta nervii sa faca mai usor conexiunile, ajutandu-te sa-ti mentii mai bine focusul! Daca nu bei suficienta apa, te poti trezi cu dureri de cap, lipsa de concentrare si chiar o scadere a memoriei.

Fa-ti un program de somn. Daca dormi putin sau daca dormi prost, e mult mai probabil sa experimentezi stari de somnolenta si moleseala dupa masa. Incearca sa-ti corectezi programul de somn daca ai unul haotic. Iata cu ce sa poti sa incepi ca sa dormi mai bine!

Fa sport zilnic. Cateva exercitii facute dimineata pot fi o solutie buna pentru a-ti diminuna moleseala de dupa masa. Cand faci sport zilnic, corpul devine activ – circulatia oxigenului in corp se imbunatateste, iar asta iti va da mai multa energie pe parcursul zilei. Daca n-ai timp sa faci sport, renunta la lift si ia-o pe scari sau mergi pe jos la munca.

Iata si cateva idei inspirate pentru un pranz sanatos la birou!

Foto: Guliver