stresul afecteaza beneficiile grasimilor sanatoase

Este deja cunoscut faptul ca stresul ne poate tine treji noaptea, ne poate imbatrani sau contribui la unele decizii gresite pe care le luam la munca sau in viata de zi cu zi. Insa acum, un nou studiu arata ca atunci cand consumam alimente bogate in grasimi bune si suntem stressati, ardem mai putin din ele.

“Stresul poate schimba felul in care corpul nostru proceseaza mancarea”, afirma Janice Kiecolt-Glaser, liderul echipei ce a efectuat studiul si profesor de psihiatrie si psihologie la Ohio State University. Echipa ei a descoperit ca atunci cand unele femei au mancat un mic dejun bogat in calorii, incarcat cu grasimi sanatoase, dupa un eveniment ce le-a stresat, organismele lor nu numai ca au ars mai putine calorii, dar au aratat si un nivel crescut al unor indicatori in sangele lor – ca si cum ar fi mancat o masa plina de grasimi complet nesanatoase. Deci beneficiile grasimilor sanatoase au fost ca si anulate.

Beneficiile grasimilor sanatoase au fost anulate dupa ce femeile au trecut prin diverse experiente stresante

Pentru acest studiu, Kiecolt-Glaser si echipa sa au comparat femeile care au mancat acelasi mic dejun, compus din biscuiti, sos, oua si carnati de curcan. Unele mese au fost gatite folosind ulei de palmier, bogat in grasimi saturate. Altele au mancat acelasi meniu, dar preparat cu ulei (monosaturat) de floarea soarelui, considerat o grasime buna si sanatoasa. Ambele tipuri de mancare contineau 930 calorii si 60 grame de grasime, echivalentul aproximativ al unui Big Mac si o portie medie de cartofi prajiti.

Cand aceste femei au trecut printr-o experienta stresanta (orice de la curatarea vopselei varsata pe jos de copil pana la ingrijirea unui parinte foarte bolnav) in ziua de dinainte celei in care au mancat micul dejun, reactia emotionala avuta la acel eveniment a anulat beneficiile grasimiilor sanatoase, afirma cercetatorii.

Femeile care au mancat grasimile nesanatoase au prezentat indicatori de inflamatie mai ridicati in sange si, deci, o mai mare sansa de blocaje arteriale. Este de inteles ca grasimile bune scad inflamarea, explica Kiecolt-Glaser, dar dupa un eveniment stressant, participantii care au mancat grasimile monosaturate au avut aceleasi rezultate in cadrul analizelor de sange ca cei ce mancasera grasimile nesanatoase.

Este de asemenea important de notat ca studiul, publicat in “Molecular Psychiatry”, nu a testat efectul pe care il are stresul asupra celor ce au o dieta echilibrata sau saraca in calorii. Doar a fost sugerata ca cei ce mananca alimente foarte grase si bogate in calorii, ard mai putine dintre aceste calorii atunci cand sunt supusi stresului.

Deci nu depinde numai de organism cand vine vorba de slabit, iar stresul joaca un rol important, deoarece poate sabota un regim sanatos. “Stresul face dieta multa mai dificila”, afirma Kiecolt-Glaser. “Cateva lucruri se intampla atunci cand suntem stresati: mancam lucruri care ne fac sa ne simtim bine (comfort food), dormim mai prost si suntem si mai infometati in ziua urmatoare. Si de asemenea facem si mai putina miscare.”

Studiul oamenilor de stiinta nu ofera, deci, toate raspunsurile, dar este bine de avut in considerare atunci cand mancam gras. Pana la urma nici nu conteaza cat de sanatoase sunt grasimile, mai important e sa fim zen, pentru ca altfel beneficiile grasimilor sanatoase vor fi anulate.

Citeste si: “O relatie greu de controlat: grasimi bune si grasimi rele”!

Foto: iStockphoto