Un vechi proverb indian spune: “cand nu te lupti cu tine insati, nu ai de cine sa te temi”. Autocunoasterea este cel mai facil drum catre succes si fericire, scrie finerminds.com. Modul in care te comporti si reactionezi in anumite situatii depinde foarte mult de starea ta psihica, asa ca, daca vrei sa imbunatatesti ceva la viata ta, poti sa pui in aplicare aceste exercitii de autocunoastere. 

Aceste exercitii de autocunoastere te ajuta sa tii la distanta gandurile negative sau obiceiurile care nu sunt sanatoase. Astfel, vei avea capacitatea sa iei decizii mai bune, sa analizezi cu mai multa atentie tot ce se petrece in jurul tau si sa-ti adaptezi comportamentul in functie de situatie.

12 exercitii de autocunoastere

1. Regula celor trei intrebari

Primul exercitiu consta intr-o serie de intrebari, mai exact, trei. Daca urmeaza sa iei o decizie, este necesar sa te intrebi “de ce” vrei sa procedezi asa. Dupa ce ai aflat raspunsul, pune-ti intrebarea “de ce crezi ca este bine” sa procedezi asa, apoi intreaba-te din nou. Dupa aceasta serie de trei intrebari ar trebui sa ai mai multa incredere in tine. Este important sa cunosti care sunt motivele pentru care vrei sa faci un anumit lucru.

2. Imbogateste-ti vocabularul emotional

Emotiile genereaza comportamente si raspunsuri diferite, dar nu pot fi catalogate doar ca fiind “fericite” sau “triste”. Sa-ti exprimi verbal sentimentele inseamna sa fii constienta de ceea ce simti cu adevarat si astfel creierul tau va avea capacitatea sa analizeze mai bine ce ti se intampla. Asadar, un pas important este sa-ti imbogatesti vocabularul emotional si sa folosesti cat mai multe cuvinte care te ajuta sa exprimi exact ceea ce simti.

3. Invata sa-ti spui “NU”

Sa-ti spui “NU” poate sa para ca si cum actionezi impotriva ta, dar este un exercitiu care te va ajuta pe termen lung. De exemplu, daca inveti sa-ti spui “NU” de fiecare data cand te gandesti sa faci un lucru care, cel mai probabil, te va afecta negativ, acest exercitiu te va ajuta sa identifici mult mai usor ce te poate rani. De exemplu, poti sa refuzi sa citesti o stire despre o tragedie sau poti sa eviti acele mancaruri care nu iti provoaca o stare buna. E un mod de a-ti conserva starea de bine!

4. Invata sa-ti controlezi reactiile

Asa cum muschii din organism reactioneaza la anumiti stimuli, asa si tu ai tendinta sa reactionezi involuntar la anumite situatii. Este ca si cum ai fi setata pe “pilot automat”, asa ca este important sa gasesti o modalitate care te ajuta sa te deconectezi. De exemplu, inainte sa iei o decizie, respira adanc si incearca sa analizezi mai bine situatia in care te afli.

5. Accepta-ti defectele

Nimeni nu este perfect, asa ca trebuie sa inveti sa-ti accepti defectele. Este ca si cum pleci de la munca inainte sa termini treaba pentru ca esti obosita sau pentru ca pur si simplu s-au terminat orele de program. Deseori, se intampla ca persoanele din jur sa critice sau sa comenteze, dar acest exercitiu te va ajuta sa devii imuna si sa te accepti asa cum esti.

6. Monitorizeaza-ti dialogurile cu tine insati

Constant, oamenii au tendinta sa vorbeasca cu ei insisi. Este vorba despre toate acele ganduri care nu pot fi controlate, asa ca este important sa inveti sa le monitorizezi. De exemplu, daca iti repeti in gand foarte multe cuvinte negative, te vei simti foarte stresata si deprimata. Incearca sa observi modul in care reactionezi la situatiile bune si la situatiile mai putin bune si impune-ti sa adopti o gandire pozitiva.

7. Fii atenta la limbajul trupului

Sa te filmezi poate fi o experienta foarte buna, pentru ca vei observa modul in care te misti sau vorbesti. Vei observa postura, miscarea bratelor sau micile grimase pe care le faci. De exemplu, daca adopti o pozitie dreapta, vei observa ca atitudinea ta va fi una increzatoare. In schimb, daca adopti o pozitie incomoda, care iti provoaca unele dureri, vei observa ca atitudinea ta nu va mai fi una pozitiva, iar starea generala se va inrautati.

8. Invata sa te contrazici

Este un exercitiu pe atat de ciudat, pe atat de util. De exemplu, daca vrei sa faci unele schimbari sau sa iei o decizie, poti sa te contrazici. Poarta un dialog cu tine insati si incearca sa te convingi ca nu este bine ceea ce vrei sa faci.

9. Cunoaste-ti personalitatea

Sa-ti cunosti personalitatea inseamna sa-ti cunosti punctele forte si punctele slabe. Astfel vei reusi sa faci mai usor diferenta intre ceea ce este bine sa faci si ceea ce nu ar trebui sa faci. Iti va fi mai usor sa iei decizii, sa interactionezi cu cei din jurul tau sau sa inveti lucruri noi.

10. Nu trebuie sa fugi de critica constructiva

Desi foarte multi dintre noi nu vrem sa recunoastem, nu suntem constienti de toate defectele pe care le avem. Asa ca, daca esti receptiva, critica constructiva este un exercitiu care te va ajuta sa te cunosti mai bine! Roaga un prieten sau o persoana care te cunoaste bine sa iti spuna ce crede despre tine, ce ar trebui sa faci in unele situatii sau ce ar trebui sa schimbi in comportamentul tau. Analizeaza raspunsurile primite intr-un mod detasat si vei vedea ca o sa afli lucruri noi despre tine.

11. Invata sa te evaluezi

Pe lista cu exercitii de autocunoastere se afla si autoevaluarea. Este indicat sa tii un jurnal in care sa scrii zilnic despre progresele pe care le faci. Noteaza toate deciziile pe care le iei sau ce greseli faci, pentru ca in acest fel iti va fi mai usor sa analizezi fiecare punct in parte si sa-ti faci o evaluare.

12. Mediteaza

Meditatia este un exercitiu foarte bun pentru autocunoastere. Concentreaza-te asupra respiratiei si vei reusi sa indepartezi toate gandurile negative. Vei deveni constienta de tine insati si vei avea capacitatea sa te concentrezi la gandurile care te linistesc. Daca esti incepatoare, este recomandat sa incepi cu un exercitiu de zece minute de meditatie. Gaseste un loc linistit, concentreaza-te asupra respiratiei si lasa-ti mintea sa se regaseasca.

Vrei sa practici meditatia? Iata cateva tehnici de meditatie pentru incepatori!

Daca ti-a placut acest articol, da like pe pagina noastra de Facebook sau aboneaza-te la newsletter si o sa gasesti acolo si mai multe astfel de informatii!

Foto: Guliver