Stare de agitatie. Iritabilitate. Frica. Oboseala. Tristete. Ameteli. Izbucniri in plans. Stii care dintre aceste stari sunt simptome de anxietate si care de atacuri de panica? Adevarul este ca ele se pot confunda foarte usor. Iata cateva detalii despre fiecare care te pot ajuta sa inveti sa le deosebesti.

Un studiu recent, facut de organizatia britanica pentru sanatate mintala Mind, arata ca patru din cinci oameni, cu varsta intre 18 si 34 de ani, obisnuiesc sa afiseze o fata calma si zambitoare cand, de fapt, se simt agitati si stresati, potrivit bbc.co.uk.

Mai mult, 20% din cei chestionati au recunoscut ca au plans in ultima saptamana, de dinainte de inceperea studiului, din cauza ca s-au simtit anxiosi. Plansul, spun ei, a venit intotdeauna ca o metoda de eliberare, ajutandu-i sa faca fata mai usor stresului.

Dusmanul tacut: stresul

Tu cand ai plans ultima oara? Ori cand te-ai simtit atat de rau incat ti-a venit sa arunci cu laptopul de pamanat la birou, dar totusi n-ai facut-o si, mai mult, nimeni n-a stiut, de fapt, ce se intampla in interiorul tau? Toate avem perioade mai bune sau mai proaste, dar, uneori, cand stam sub un stres constant e posibil sa experimentam si stari de anxietate sau chiar si atacuri de panica. Cum le deosebim?

Anxietatea se traduce printr-o stare de nervozitate continua, griji constante si frica irationala. Dar sa ne intelegem – toti avem episoade de anxietate: cand dam un examen, cand mergem la un interviu, cand vorbim in public. Toti experimentam cele trei stari de mai sus. Dar cand acestea incep sa fie prezente non-stop in viata ta, atunci, e posibil, sa treci printr-o anxietate mai puternica, care poate duce chiar si la depresie.

Spre deosebire de anxietate – pe care o experimenta o perioada mai mare de timp, atacurile de panica se manifesta instantaneu. Potrivit mind.org.uk, atacurile de panica sunt o exagerare a raspunsului normal pe care il ai la frica sau stres. Atacul de panica se intampla brusc si escaladeaza rapid: inima bate cu putere, ai senzatie de greata puternica si lesin, nu poti sa respire, iti simti corpul foarte moale, transpiri. Mai rau este ca in timpul unui atac de panica, simti ca iti pierzi controlul si ca o sa mori. Unele atacuri de panica pot dura cateva minute, iar altele si cateva ore.

Cum poti sa treci peste anxietate si atacuri de panica

O stare de anxietate generalizata poate duce la depresie; daca ti se pare ca treci printr-o perioada mai proasta, care nu se mai termina, poate, ar fi indicat sa consulti un psiholog. Atacurile de panica se pot manifesta in cadrul unei stari de anxietate. Cand esti anxioasa peste masura sau cand simti ca faci un atac de panica, incearca sa:

Respira – desi e posibil sa ti se para ca nu te ajuta deloc, de fapt, respiratia calmeaza mintea si corpul. Invata cateva exercitii de respiratie din meditatie, care te pot ajuta sa te linistesti cand treci prin perioade de tensiune maxima.

Relaxeaza-ti muschii – gaseste o pozitie confortabila in care sa stai sau intinde-te.

Inchide ochii si incearca sa te concentrezi pe degetele de la picioare – strange-le cat poti de tare si apoi lasa-le moi.

Continua sa faci acelasi lucru si cu restul corpului – incordeaza-ti muschii gambelor si apoi relaxeaza-i si continua cu coapsele, abdomen, piept, gat, degetele de la maini, maini si brate.

Pe masura ce iti incordezi si iti relaxezi muschii, vei incepe sa te simti mai calma.

Invata cateva exercitii de relaxare ca sa reduci din stresul cotidian.

Foto: Guliver