Acesta este adevarul: cele mai multe dintre noi nu au fost invatate sa accepte gratios o critica personala sau profesionala. E greu sa primesti o evaluare care nu e de cinci stele si din care reiese clar ca mai ai multe imbunatatiri de facut.

Comportamentul tau este o parte integranta din identitatea ta, iar atunci cand cineva iti spune ca trebuie sa te schimbi, sugestia respectiva se poate simti ca un atac personal masiv. Si da, critica poate fi greu de acceptat: plus ca de unde stii ca persoana care ti-a facut morala are intentii bune cu tine?

E imposibil sa depistezi daca respectiva remarca a fost sincera sau nu, dar este posibil sa procesezi informatiile primite intr-un mod sanatos, logic. Pe huffingtonpost.com am gasit cateva puncte pe care ar trebui sa le pastrezi in minte ori de cate ori primesti o critica, astfel incat sa nu te transformi intr-un zombie paranoic.

Nu incerca sa demontezi instant o critica atunci cand o primesti

Nu fii defensiva. Alunecarea in modul de atac nu este niciodata un lucru bun, mai ales atunci cand cineva isi face timp pentru a te evalua. In loc sa te dezlantui cum esti tentata s-o faci, respira, analizeaza-ti gandurile si pune-ti o intrebare: “Cum as putea sa tratez diferit problema?”. Daca te vei linisti putin, vei deveni mai cooperanta, mai flexibila. Si chiar daca nu esti in totalitate de acord cu critica, vei gasi o metoda mai respectuoasa si mai matura de a o contracara. Nu spune “Eu stiu…”. Niciodata sa nu spui “Eu știu”, ca raspuns la o critica. Tu, evident, nu stii. Folosind aceasta critica vei trece in modul defensiv si vei transforma un dialog cu potential intr-o cearta fara miza.

Stai, stai – nu fii paranoica. Sentimentul ca toata lumea este impotriva ta atunci cand esti criticata este ataaaaaat de normal. In mintea ta probabil simti ca persoana respectiva te considera incompetenta emotional sau profesional. Dar, in realitate, ea doar iti ofera o opinie pentru ca-si doreste sa ramai si sa evoluezi. Seful tau nu vrea sa vorbeasca cu tine despre felul in care comunici cu clientii pentru ca-si imagineaza ca habar n-ai cum s-o faci. Insa crede ca ar fi loc de imbunatatiri. Iar asta este valabil si-n cazul unui iubit sau al unui prieten. In loc sa fii descurajata sau furioasa, apreciaza ca membrul familiei sau prietenul se simte destul de confortabil pentru a-ti comunica problemele lor, si se increde ca le vei asculta si nu-l vei judeca pentru punctarea lor. Totul e din dragoste.

Citeste si: “Comunicarea cu oamenii dificili: provocarea de la job”!

Foto: iStockphoto