comportamentul la cumparaturi

Comportamentul la cumparaturi: psihologia din spatele deciziilor pe care le luam atunci cand facem achizitii ne ajuta sa vedem mai exact profilul consumatorului.

Adesea comportamentul la cumparaturi este exact impotriva celor mai bune interese ale cumparatorului. Ce te influenteaza la cumparaturi? Cum decizi ce cumperi si pe ce cheltuiesti banii?

Psihologii de la Psychology Today sustin ca emotiile noastre, detaliile din jurul nostru, felul in care optiunile ne sunt prezentate, toate ne influenteaza comportamentul la cumparaturi. Analizand mai bine cum decizi ce cumperi si ce te influenteaza la cumparaturi, vei modifica felul in care decizi pe ce cheltuiesti banii. Vei sti cum esti manipulat si cum poti evita sa cumperi ceva de care nu ai nevoie, de fapt.

Comportamentul la cumparaturi: cum este mintea manipulata

Comportamentul la cumparaturi este influentat de faptul ca ne dorim satisfactia imediata. Mintea omului actual functioneaza pe recompensa imediata si nu vede mai departe in viitor, nu poate planifica sau poate construi satisfactia in timp. De aceea si cumparam ce nu avem nevoie.

De exemplu, exista doua tipologii: una impulsiva – cumparatorul – care actioneaza acum, care este gata de achizitii, si o a doua – cel care in mod deliberat compara preturile si ofertele. Si atunci scopul celor care iti vand lucruri este sa te transforme din planificator in cumparator impulsiv.

Cum decizi ce cumperi si cum te influenteaza subconstientul

Mintea noastra este susceptibila la subconstientul nostru. Pana la 40% dintre cumparatori se razgandesc si fac achizitii din cauza unor lucruri pe care le-au invatat sau le-au vazut. De exemplu, o persoana vulnerabila ce se afla aproape de o cutie de bomboane si o sticla de alcool va tinde sa pretuiasca acele achizitii, mai degraba decat daca este departe de ele. Inclusiv muzica pe care o auzim in magazine ne poate determina sa cumparam mai mult.

Normele sociale te influenteaza la cumparaturi

Tindem sa ne uitam la cei din jurul nostru (in viata reala si pe retelele de socializare) pentru a ne valida faptul ca luam cele mai bune decizii. Marketerii folosesc aceasta strategie pentru a ne face vulnerabili, sa ne fie rusine, sa ne simtim vinovati ca nu cumparam aceleasi lucruri de care altii se bucura.

Daca esti obosita si stresata cronic ai tendinta de a cumpara mai mult

Epuizarea mentala duce la pierderea concentarii, fapt ce te face sa cedezi tentatiilor si sa faci alegeri toxice. De aceea oamenii tind sa manance mai mult sau sa manance „ceva bun” mai degraba seara – cand sunt obositi – decat la inceputul zilei – cand sunt fresh.

Comportamentul la cumparaturi este modificat si de supraoferta de alegeri

Conform studiilor, comportamentul la cumparaturi este influentat si de numarul mare de alegeri disponibile. Tindem sa ne simtim coplesiti, avem asteptari nerealiste, ajungem paralizati in fata deciziilor si astfel suntem nefericiti.

Teama de a pierde ofertele te influenteaza pe ce cheltuiesti banii

Dorinta fiecarui om de a nu pierde oferte speciale il determina sa cumpere lucruri de care nu are nevoie. De aceea campaniile de tipul „economisesti 10 lei” te determina sa cumperi pentru ca, de fapt, nu vezi ca pierzi 10 lei platind pentru ceva de care nu ai nevoie.

Cifrele te pot pacali

Cum decizi ce cumperi? Se pare ca cifrele pe care le vezi prima data raman imprimate si te influenteaza. De aceea ofertele de tipul „2 la pret de 2 lei” functioneaza mai bine decat „1 la pret de 1 leu”. Cu cat cumperi mai mult, cu atat mai bine pentru vanzator si mai putin bine pentru tine.

Strategia “cumpara acum, plateste mai tarziu” te determina sa cumperi inconstient

Retailerii stiu ca te influenteaza la cumparaturi oferindu-ti varianta de a cumpara acum si de a plati mai tarziu. Acest gen de oferta creste sansa de a impulsiona pe cineva sa cumpere. Si asta tocmai pentru ca banii din cardurile de credit par „ireali” fara de banii reali, cheltuiti acum.

Astfel se explica si de ce cumparatorii aleg o masina mai ieftina, desi are consum mai mare, pentru ca au satisfactia imediata, decat un automobil eficient care permite costuri mai mici in timp.

Uneori, ramanem prinsi in deciziile proaste financiare, in ideea ca am platit un serviciu

Un cost pierdut sau o decizie financiara proasta este faptul ca am dat 20 lei pe un bilet la film care nu iti place. Constatam la mijlocul fimului ca am „aruncat” banii degeaba. Adesea, alegem sa ramanem in sala, sa justificam banii investiti.

Psihologii ne sfatuiesc mai degraba sa trecem mai departe, insa cei mai multi dintre noi aleg sa ramana in sala. Oferim deci timpul, energia si angajamentul nostru unui lucru sau proiect care se traduce prin pierdere personala de resurse. Si acest lucru se observa in relatiile de cuplu in care tindem sa ramanem, desi suntem nefericiti, tocmai pentru ca am investit in acea relatie.

Justificarea propriilor alegeri te determina sa cumperi prea multe

Comportamentul la cumparaturi este influentat si de justificarea propriilor alegeri, atat fata de propria persoana, cat si fata de ceilalti. De exemplu, o persoana ce a cumparat un produs de lux, dar se simte vinovata, va incerca sa diminueze senzatia de vina, adaugand motive ce pot justifica propriul comportament: „Era la oferta, trebuia sa il cumpar!”

Citeste si: Educatie financiara: ce carti te vor ajuta sa gestionezi (mai bine) banii

Foto: Guliver