Avem, uneori, momente in care ne simtim frustrate, iar asta poate duce la situatii in care furia pune stapanire asupra noastra. Daca simti ca lucrurile iti scapa de sub control, iata cateva metode pentru controlul furiei.

Femeile sunt educate, de mici, sa NU isi exprime furia. Asa ca atunci cand vedem o femeie ca loveste ceva, ca tipa din toti plamanii sau ca varsa o cesca de cafea in capul cuiva, imediat ne gandim ca are probleme grave de comportament. Exista si metode pentru controlul furiei.

Furia este o emotie care variaza in intensitate de la o usoara iritare la manie. Cand esti furioasa, ritmul cardiac sporeste, tensiunea arteriala incepe sa creasca, organismul elibereaza hormoni de stres, noteaza Yourtango.com.

Toate acestea duc la reactii precum tremurat, senzatia de caldura, transpiratie si sentimentul ca iti pierzi controlul. Furia este in directa legatura cu frustrarea. Ne frustreaza faptul ca oamenii din jur sau situatiile in care ne aflam la un moment dat nu reactioneaza sau nu se petrec asa cum ne-am dori. Pana la un punct, e natural sa ai momente in care sa te enervezi. Dar atunci cand tinzi sa devii violenta, nu mai e atat de simplu si ai nevoie de cateva sfaturi privind controlul furiei.

Controlul furiei – Furia este o problema reala atunci cand:

Incepi sa abuzezi verbal, emotional, fizic sau psihologic pe cineva;

Ai izbucniri care apar frecvent si nu trec prea usor;

Cea mai apropiata prietena e ingrijorata sau chiar ii e frica de izbucnirile tale;

Din cauza furiei tale, apar probleme acasa, la serviciu sau in cercurile de prieteni;

Crezi ca trebuie sa devii furioasa in loc sa iti vezi de treaba ta;

Devii din ce in ce mai agresiva si te-ai obisnuit sa fii asa;

Esti furioasa cu cei pe care ii iubesti cei mai mult si cu cei pe care ii simti slabi.

Sase metode pentru controlul furiei:

1. Observa care sunt situatiile care te fac sa fii furioasa si invata sa recunosti toate semnalele pe care ti le transmite organismul atunci cand devii agitata. Fa o lista pe care sa treci lucrurile care te deranjeaza si asigura-te ca treci pe ea chiar si cele mai marunte detalii.

Daca stii dinainte care sunt situatiile care te enerveaza, vei sti mai bine sa le controlezi sau sa iti schimbi atitudinea atunci cand ajungi in acel punct. Unele semnale de alarma sunt fizice: simti ca iti bate inima mai tare, ti se imbujoreaza obrajii, scrasnesti din dinti sau transpiri. Cu cat mai repede reusesti sa identifici aceste semnale de alarma, cu atat mai bine te vei putea inarma cu calm si relaxare.

Controlul furiei incepe cu gandurile

2. Controleaza-ti gandurile. Cand iti inlocuiesti gandurile irationale cu altele pozitive si rationale, te simti mai bine. Daca iti vin ganduri negative, propune-ti singura sa le depasesti.

Fa-ti o lista cu expresii care sa te motiveze sa depasesti momentele de furie, pe care sa ti le spui tie insati inainte, in timpul si dupa posibile situatii in care simti ca explodezi. Un exemplu ar fi: „Sunt foarte suparata acum si am motive sa fiu asa, dar voi reusi sa depasesc acest moment”. Cu alte cuvinte, concentreaza-te pe ceea ce trebuie sa faci tu pentru a iesi din aceasta situatie, nu te gandi la ceea ce ar putea face altii ca sa nu mai fii furioasa.

Controlul furiei – detaseaza-te!

3. Ia-ti un moment de respiro. Cand simti ca nu iti mai poti controla furia, fa un pas in spate si detaseaza-te de situatia in care te afli. Pentru controlul furiei, indeparteaza-te fizic de locul in care are loc discutia conflictuala. Iesi din camera, mergi la alergat sau fa orice altceva iti poate ocupa mintea intr-un mod mai placut. Tine cont insa ca situatia trebuie rezolvata si stabileste-ti un moment in care sa te intorci sa termini discutia, pe un ton mai calm.

Controlul furiei – numara!

4. Distrage-ti atentia de la lucrurile care stii ca te fac furioasa. Mintea este o arma extrem de puternica. Incearca sa iti controlezi mintea si, in timp, vei invata ce fel de ganduri iti distrag atentia de la lucrurile negative cu care te confrunti. Cand simti ca te afli intr-o situatie cu potential conflictual, dirijeaza-ti gandurile catre altceva, complet diferit, inainte sa te incarci negativ atat de mult incat sa nu te mai poti controla. Drept rezultat, iti vei controla sentimentele.

Unii experti recomanda sa numeri pana la 10, 50 sau 100. Dar poate fi mai eficient sa asculti o melodie care te relaxeaza, sa suni pe cineva drag sau sa te concentrezi asupra studiului, exercitiilor fizice sau muncii. Alege ceea ce ti se potriveste tie si ceea ce se potriveste momentului.

Controlul furiei se face si prin ras!

5. Relaxeaza-te. Fa streching, exercitii de respiratie, yoga sau danseaza pentru a permite corpului sa elimine tensiunea musculara si sa te lase din nou sa respiri intr-un ritm natural si relaxat.

6. Razi. Foloseste-te de ras ca de o unealta pentru a contracara orice urma de furie pe care o simti. Rasul este cel mai bun medicament. Acesta produce in organism tot felul de reactii chimice care reduc hormonii de stres si te va face sa te simti mult mai bine in timp scurt.

Iata cateva tehnici de meditatie pe care le poti incerca in momentele de furie maxima!

Foto: Guliver