Unul dintre ganditorii mei preferati, din perioada clasica, este Epictet, un filozof grec din primul secol dinaintea erei noastre. L-am descoperit cand eram destul de tanar si am fost foarte impresionat de invatatura lui chiar daca atunci nu il intelegeam foarte bine.

Peste ani am revenit la scrierile lui si am descoperit lucruri noi. Recent l-am recitit din nou si am fost surprins de ceva ce el a spus. Epictet nu a fost un tip de om placut/amabil; s-a nascut sclav – desi mai tarziu a fost eliberat – si a fost tratat atat de rau de stapinul sau incat la un moment dat din cauza batailor primite a devenit schiop. A fost un om dur si acest lucru a fost in mod clar reflectat in scrierile lui*. Acesta este si citatul care m-a surprins: ”Iata cum se naste tragedia: cand ignorantii se confrunta cu vicisitudinile vietii”.

Experinta versus informatii

O tragedie poate fi ceva mare, semnificativ, dar in acealsi timp poate fi si ceva de dimensiuni mai mici. Putem inlocui cuvantul “idiot” cu “ignorant” sau “neintelept”.
Nu vreau insa sa se inteleaga prin asta cineva care nu stie sa citeasca sau sa scrie. Cineva poate sa fie foarte inteligent, ca un profesor de la Harvard, dar in acelasi timp ignorant atunci cand este vorba de experienta vietii.
A fi intelept din punctul meu de vedere nu are nici o legatura cu cunostintele sau gradele profesionale, ci cu capacitatea noastra de a ne descurca in viata. Astfel acel citat din Epictet, ar putea fi tradus asa: “SUFERINTA SE NASTE ATUNCI CAND OAMENII NEINTELEPTI/IGNORANTI SE CONFRUNTA CU LUMEA IN SCHIMBARE.”

Faptul ca nu stim sau nu intelegm ca lumea este tot timpul in schimbare ne face neintelepti. Putem sa fim bolnavi, sa ne fie prea frig sau prea cald, putem sa ne pierdem locurile de munca, putem sa ajungem prea tarziu la o programare, cei pe care ii iubim ne pot parasi, parintii divorteaza, prietenii ne insala, unii membrii ai familiei pot muri.

Acestea si multe altele se pot intimpla oricand si oricui. Nimeni nu este la adapost de schimbarile care pot sa apara in lume. Apare intrebarea “DE CE?”.
Pentru ca lumea este in permanenta miscare si schimbare. Chiar si corpul nostru este facut din molecule care se nasc si mor, se schimba tot timpul. Se intimpla acelasi lucru cu orice in aceasta lume; nimic nu ramine la fel. Oamenii neintelepti/ignoranti se asteapta ca lumea sa fie cum isi doresc ei. Toti suntem neintelepti/ignorant atunci cand ne blocam in ideile noastre despre cum ar trebui sa fie lumea si nu vedem realitatea.

Nimanui nu ii place sa fie bolnav si trebuie sa facem tot ce ne sta in putere ca sa nu ajungem in aceasta situatie si sa avem intr-adevar grija de noi. Chiar si in situatia in care facem acest lucru (din pacate exista multe persoane care nu o fac) exista foarte multe lucruri care se intimpla in corpul nostru, milioane de procese care se deruleaza si de care nici macar nu avem vreo idee.
Am putea fi capabili sa controlam poate patru sau cinci din aceste milioane de procese, dar corpul nostru nu este cu adevarat sub controlul nostru. O boala poate sa apara oricand, dar este alegerea noastra sa facem sau nu din asta o tragedie.
Daca suntem bolnavi putem sa alegem sa ne plangem si in consecinta sa ne simtim rau sau, ca niste oameni intelepti, sa facem tot posibilul sa ne imbunatatim starea de sanatate, fara insa sa ne plangem.

Epictet s-a confruntat intr-adevar cu vicisitudinile vietii, dar si-a cistigat faima pentru ca nu s-a plans niciodata.

Nu putem sa schimbam o situatie – a fi bolnav, a-ti pierde locul de munca, a fi parasit de iubit sau orice altceva – dar avem alegerea modului in care sa reactionam la aceste situatii. Orice se intimpla poate fi transformat intr-o tragedie conform alegerii pe care o facem. Iata de ce mi-a placut asa de mult acest citat.

Faptele au importanta pe care noi le-o dam

Imi repet mereu ca un mantra sau ca un credincios: “Iata cum se naste tragedia: cand ignorantii sunt confruntati cu vicisitudinile vietii.” De cite ori fac o tragedie din ceva imi aducaminte de acest citat.

Epictet explica faptul ca tragediile noastre – problemele noastre – nu sunt altceva decit un gand. Numai atunci cand denumim ceva tragedie, aceasta devine intr-adevar o tragedie, dar nu exista nimic pe care am putea intr-adevar sa o definim ca o tragedie.

Exista doar fapte, unele placute, altele neplacute.Un fapt neplacut nu trebuie sa devina o tragedie – o problema – cu exceptia cazului in care noi alegem sa fie asa.
De exemplu, pentru noi moartea este o tragedie, dar pentru Socrate nu a fost asa. El nu a vazut-o ca pe o problema, ci ca pe o datorie.
Pentru el, moartea a fost doar ceva care este necesar sa se intimple.

Este pina la urma alegerea noastra ca oricea pare in viata sa fie o problema sau o situatie care se poate rezolva. Diferenta dintre cele doua este doar un gand, un punct de vedere.
Dar pentru a fi capabili sa gandim clar, pentru ca un citat ca cel a lui Epictet sa insemne ceva, avem nevoie de o minte limpede.

Daca mintea noastra este prea ocupata, scufundata in probleme, griji pentru trecut si pentru viitor, in acest caz se pot crea conditiile pentru o tragedie.

In lumea noastra moderna, o lume in care totul se petrece in viteza, sunt mult mai frecvente situatiile in care se ajunge la o tragedie in loc sa analizam lucrurile cu inteligenta. Cu totii suntem ,,ignoranti”, dar avem posibilitatea sa devenim intelepti. Acest process necesita insa efort, practica, atentie, prezenta.

Cred ca acest lucru trebuie invatat si ar trebui sa faca parte din educatia noastra. Din pacate nimeni nu ne spune aceste lucruri. In scoli si universitati invatam cum sa ne construim viata, dar rareori cum sa o traim.

Ideea orelor de YOGILATES, este aceea de a crea un mediu in care sa invatam cum sa ne linistim mintea astfel incit sa o folosim intr-un mod mai luminat.
Aceasta este de fapt YOGA – nu numai exercitiile de intindere si rasucire a corpului nostru. Dar asa cum excercitiile corpului nostru nu sunt usoare, nici excercitiile de linistire a mintii nu sunt usoare.

Rezultatul este totusi mult mai important decat efortul. Rezultatul este ca nu cream suferinta-tragedia, ci ajungem la un scop pentru care merita sa continuam acest lucru si anume sa traim o viata eliberata de suferinta.

*Epictet, de fapt nu a scris nimic, dar ca si in cazul lui Socrate, cele doua carti – THE ENCHIRIDION si DISCOURSES – sunt transcrieri ale spuselor sale de catre unul din discipoli. O selectie din cartea THE ENCHIRIDION ( titlul inseamna Manual pentru viata ) poate fi pe website-ul YOGILATES.

© 2015 Carlos L’Abbate. All rights reserved.
Carlos L’Abbate s-a nascut in Argentina. In anul 1989, a parasit Buenos Aires, locul nasterii sale si a inceput sa calatoreasca pentru a cauta intelesul si raspunsurile la intrebarile legate de modul in care oamenii se raporteaza la viata si moarte. Carlos a calatorit foarte mult in aceasta perioada si a studiat mai multe tehnici ( in context formal si informal ) legate de corp si minte, precum si fundamentele de baza pentru arta si filozofie; psihologie si sanatate.
In urma cu 6 ani a venit in Romania, unde preda yogilates.
Informatii despre el gasiti pe site-ul lui: www.yogilates.ro