persoana matinala

Apesi butonul de snooze al telefonului de cateva ori pana sa te trezesti? Iti pui alarma sa sune dimineata ca sa mergi la sala, dar o stingi si te culci la loc? Pleci la birou mai mult adormita decat treaza? In ciuda tuturor acestor situatii, tu chiar poti sa fii o persoana matinala. Desi, poate, nu ti se pare!

Ti se pare ca esti singura persoana din grupul tau de prieteni care nu poate, nici in ruptul capului, sa se trezeasca de dimineata? Stai linistita, nu esti singura! Potrivit The Body Clock Guide to Better Health, doar o persoana din zece este, cu adevarat, o persoana matinala! Restul se cam chinuie sa se trezeasca dimineata…

Cum sa te transformi intr-o persoana matinala

Partea buna este ca desi ti se pare greu sa te trezesti mai devreme decat o faci in mod normal, poti sa-ti educi corpul sa o faca. Cu un plan bine pus la punct si nu asa oricum! Iar partea si mai buna este ca dupa o perioada in care te vei fi trezit dimineata, deja nu ti se va mai parea o corvoada. Va deveni ceva normal. Dar ca sa si reusesti, trebuie sa-ti schimbi cateva din obiceiurile zilnice. Iata care e planul!

Mergi la culcare inainte de miezul noptii

Desi e logic ca daca te culci mai devreme, te vei trezi mai usor dimineata, nu prea faci asta. De fapt, ai face orice altceva decat sa te culci fiindca vrei sa-ti “prelungesti” cumva ziua: te uiti la televizor, chiar daca nu e nimic interesant, sau pierzi timpul pe retelele de socializare. Acest program “relaxant” de seara, nu doar ca te oboseste mai rau decat deja esti, dar nici nu te ajuta sa te trezesti dimineata ca sa mergi la sala!

De aceea, un prim pas ca sa fii o persoana matinala este sa dormi suficient, iar asta inseamna sa te culci inainte de 12.00 noaptea. Iata si cum poti sa adormi mai usor!

Pune-ti alarma sa sune la ora la care trebuie sa te trezesti

Crezi ca daca iti pui ceasul sa sune cu 30-45 de minute mai devreme si apoi folosesti butonul de snooze de din zece in zece minute, vei putea sa te trezesti gradual? Nu! “Sunt oameni care folosesc butonul de snooze chiar si de 12 ori inainte de a se trezi”, spune Andrew Westwood, neurolog si specialist in somn la ColumbiaDoctors Midtown din New York, citat de health.com. Acest prost obicei, de fapt, te priveaza de un somn odihnitor. Cel mai bine este sa-ti pui alarma sa sune, direct, la ora la care trebuie sa te trezesti si sa renunti in a mai folosi butonul de snooze.

Tine-ti telefonul intr-o alta camera

E o idee buna nu numai pentru ca vei sta departe de el imediat dupa ce te bagi in pat, dar si pentru ca vei fi nevoita sa te ridici din pat dimineata si sa mergi pana la telefon ca sa opresti alarma. Iar asta te va ajuta sa te trezesti mai usor. Bonus: asa nu vei putea sa stingi alarma si sa te culci la loc.

Pune-ti alarma sa sune in fiecare zi la aceeasi ora

Incearca sa-ti pui alarma telefonului sa sune la aceeasi ora, in fiecare zi, inclusiv in weekend. Aceeasi ora de trezire te va ajuta sa te ridici mai usor din pat. Stim ca nu suna confortabil – mai ales ca abia astepti weekendurile ca sa dormi mai mult. Insa, specialistii spun ca ritmul nostru circadian se reseteaza in fiecare zi, iar daca dormim mai mult in weekend decat in timpul saptamanii, e posibil sa ne ingreunam trezirea luni dimineata si marti si miercuri. Ne vom simti mai obosite si mai letargice. Ce poti face in schimbi: poti sa tragi un pui de somn dupa-amiaza!

Trage draperiile

Ca sa adormi mai repede seara, e indicat ca in dormitor sa fie bezna totala. Insa, dimineata, iti va fi mai greu sa te trezesti daca, desi soarele a rasarit, in dormitorul tau este inca intuneric. Asta fiindca intunericul stimuleaza producerea de melatonina, un hormon care iti induce somnul. Cand suna alarma ca sa te trezesti, dupa ce te ridici din pat, trage si draperiile si lasa lumina sa patrunda in camera. Iti va fi mai greu sa te culci la loc!

Consuma alimente care te ajuta sa dormi mai bine

Mananca alimente care cresc melatonina pe parcursul zilei sau chiar si seara, la cina, ori ca si un mic snack dupa masa (dar nu prea aproape de ora de somn!). Ce sa mananci ca sa stimulezi melatonina: banane, ovaz, orz, rosii, ridichi, vin rosu, orez, ghimbir.

Mai poti opta si pentru alimente bogate in triptofan ca sa dormi mai bine; acesta este un hormon care ajuta la producerea de serotonina, de care corpul are nevoie ca sa produca, mai apoi, melatonina.

Cateva exemple: iaurt, soia, nuci, fructe de mare, cereale integrale, seminte de susan si seminte de floarea soarelui. Evita alimentele cu mult zahar si cafeina seara fiindca descresc melatonina.

Fa miscare

Indiferent de tipul de sport pe care alegi sa-l faci – yoga sau alergare – faptul ca esti activa te va ajuta sa te trezesti mai usor, spun specialistii. Mai mult, studiile arata ca 150 de minute de activitate fizica saptamanala te pot ajuta sa nu te mai simti la fel de somnoroasa pe parcursul zilei.

Fa-ti planuri pentru atunci cand te trezesti dimineata

E important sa ai pentru ce sa te trezesti, asa ca fa-ti planuri pentru prima parte a zilei, fie ca te intalnesti cu o prietena la o cafea, fie ca mergi la sala, fie ca faci meditatie. O activitate placuta va fi o buna motivatie ca sa fii o persoana matinala!

Foto: Guliver