Te-ai decis sa dai o sansa meditatiei, dar daca stai sa te gandesti mai bine nu prea stii cu sa incepi si cu ce sa termini? In primul rand, meditatia presupune documentare. Citeste cat de mult poti ca sa intelegi fenomenul. Noi iti venim in ajutor cu cateva sfaturi ca sa inveti cum sa meditezi pentru prima data fara sa simti ca te chinui!

Prima intalnire cu meditatia nu e una usoara. Sa stai chiar si cinci minute, tu cu tine insati, si sa incerci sa nu te gandesi la nimic poate fi extrem de chinuitor. Asta fiindca nu suntem obisnuite sa stam pur si simplu degeaba si sa… traim momentul. Sa ne ascultam respiratia, sa simtim senzatiile care se petrec in corp, sa ne luam o pauza de la gandurile care ne asalteaza incontinuu creierul. Dar vestea buna este ca prin exercitiu sustinut, vei reusi sa intri in aceasta stare de meditatie, atat de benefica pentru sanatatea ta psihica si fizica. Iata cum sa  meditezi pentru prima data fara sa simti ca te chinui.

Pentru inceput, insa, nu te astepta la prea multe. E nevoie de antrenament constant ca sa inveti cum sa meditezi astfel incat sa te bucuri de toate beneficiile meditatiei. Momentan, targetul tau este sa pornesti cu o meditatie foarte basic. Iata tot ce trebuie sa faci.

Cum sa meditezi – Locul de meditatie e foarte important

Daca esti incepatoare, e indicat sa faci meditatie acasa – spatiul familiar si intim te ajuta sa te relaxezi mult mai repede decat locurile necunoscute. Propriul dormitor e cea mai buna alegere, dar, atentie! In camera trebuie sa fie ordine, aer curat, atmosfera primitoare, astfel incat sa te simti bine aici.

Cum sa meditezi – Alege ora potrivita

Chiar daca stai in camera ta, parintii sau iubitul te pot deranja atunci cand alegi sa meditezi cu ei prin preajma. Sfatul este sa alegi sa meditezi cand stii ca esti singura acasa sau dimineata devreme/seara tarziu, cand sunt sanse mai mici sa fii deranjata.

Cum sa meditezi – Imbraca-te confortabil

Hainele pe care le porti in timpul meditatiei trebuie sa fie lejere si sa nu te stranga. E important sa te simti cat mai confortabil, fiindca orice mic stres extern se adauga la stresul deja existent al incercarii de a medita.

Cum sa meditezi – Alege pozitia de meditatie

Pozitia lotus poate parea tentanta, insa este destul de grea pentru cineva incepator – risti sa-ti amorteasca repede picioarele si spatele, mai ales daca nu obisnuiesti sa faci sport. Cea mai usoara pozitie de meditatie este cea in care stai intinsa pe spate, pe o salteluta de yoga sau pe o patura. Poti sta si pe scaun, dar si aici, trebuie sa ai grija sa-ti tii spatele drept si sa nu te lasi pe spatarul scaunului.

Cum sa meditezi – Relaxeaza-ti corpul

Cum stai intinsa pe spate, inchide ochii si lasa-ti corpul moale: mainile si picioarele pot sa cada usor intr-o parte. Ca sa te destinzi, fa urmatorul exercitiu: muta-ti atentia pe degetele de la picioare. Ce simti? Apoi treci mai departe, cu ochii mintii, catre glezne, gambe, genunchi si tot asa pana ajungi la cap. Nu te grabi si analizeaza fiecare zona a corpului.

Cum sa meditezi – Incepe sa respiri

Incepe sa te concentrezi pe respiratie, care trebuie facuta pe nas. Inspira si numara (unu), expira si numara (unu), inspira si numara de doua ori si expira si numara de doua ori, astfel incat sa cresti cantitatea de aer trasa in piept. Repeta numaratoarea de opt ori, ramanand concentrata pe respiratie. Cand ai terminat incepe din nou. Numaratoarea este buna fiindca te ajuta sa fii atenta la meditatie. Daca simti ca iti pierzi concentrarea, reia din nou respiratia.

Cum sa meditezi – Fa meditatie doar cinci minute

Cel mai simplu este sa setezi alarma telefonului, ca sa stii cand trebuie sa inchei meditatia. Ideea e ca pentru inceput nu trebuie sa te chinui prea mult, cinci minute sunt suficiente. Dar pe masura ce progresezi, e bine sa cresti timpul. Cand suna alarma, deschide ochii si ridica-te usor. Scutura-ti mainile si picioarele si intoarce-te la programul tau obisnuit.

Daca nu reusesti sa te concentrezi la respiratie nici cele cinci minute, te dispera! E ceva normal daca esti la inceput. Important e sa nu te dai batuta si sa incerci si a doua zi. Incearca si cateva tehnici care iti vor imbunatati concentrarea!

Foto: Guliver