Cum sa-ti stabilesti un program de meditatie constant

Relaxarea mentala se invata, iar cu cat meditezi mai des, cu atat mintea ta se va elibera mai rapid de stres si de ganduri negative. Poti sa-ti faci o obisnuinta din a medita aplicand cativa pasi ce te vor ajuta sa-ti creezi o rutina benefica pentru starea de spirit! Iti prezentam planul de bataie!

Repetitia este mama invataturii si in cazul meditatiei. Cu cat sedintele de relaxare mentala sunt mai dese, cu atat iti va fi mai usor sa te deconectezi de la lumea exterioara si sa elimini tensiunile care fac rau psihicului tau. Sa faci insa meditatie constant nu pare usor, mai ales daca ai un ritm de viata agitat, asa cum cei mai multi dintre noi avem.

Relaxarea mentala vine pe masura ce meditatia devine un obicei

Specialistii ne incurajeaza si spun ca nu trebuie sa ne streseze gandul ca nu avem timp la dispozitie ca sa meditam. Cea mai simpla meditatie poate fi facuta in mai putin de cinci minute zilnic, important este sa ne formam obisnuinta de a ne da ragaz sa ne relaxam chiar si pentru o perioada atat de scurta. Odata ce obiceiul devina rutina, meditatia se va imbunatati considerabil, iar sedinta va trece natural de la cateva minute la cateva zeci de minute. Lucrurile sunt destul de simple si pentru ca meditatia furnizeaza o multime de beneficii pentru starea de spirit, iar o data ce le vei experimenta, iti va fi mai usor sa te intorci regulat la ea.

Relaxarea mentala se va instaura usor-usor pentru ca meditatia ajuta la diminuarea stresului prin faptul ca aduce corpul intr-o stare de calm; in timpul meditatiei, ritmul cardiac si respiratia se incetinesc, tensiunea arteriala se normalizeaza si oxigenul este folosit mai eficient. In aceeasi masura, meditatia reduce starile de despresie si anxietate. In urma unui studiu realizat de Scoala Medicala a Universitatii din Massachusetts, 22 de participanti care sufereau de anxietate si-au imbunatatit starea, dupa ce timp de opt saptamani au urmat un program de meditatie atenta. Mai mult decat atat, te ajuta sa te concentrezi mai bine, iti da mai multa energie si…te face mai fericita.

Iata pasii pe care trebuie sa-i parcurgi ca sa-ti faci un obicei din a medita constant pentru a atinge relaxarea mentala. Sfaturile au fost impartasite de Andy Puddicombe, consultant in meditatie si calugar budist, pentru publicatia americana www.huffingtonpost.com.

6 pasi pentru ca meditatia sa devina un obicei zilnic, ca sa atingi relaxarea mentala dorita

1. Mediteaza de dimineata, inainte de serviciu. Asa te vei asigura ca nu sari peste sedinta de meditatie daca ti-ai propus sa o faci. In schimb, nu trebuie sa te gandesti la ea ca la ceva chinuitor. Pur si simplu, ia-ti cinci minute pentru inceput din programul tau si relaxeaza-te cu o meditatie usoara. Meditatia pentru incepatori te

poate ajuta.

2. Daca dimineata este un moment imposibil pentru tine si alegi alt moment al zilei, este important sa-l prioritizezi. Cel mai simplu este sa-ti notezi intr-un jurnal sau pe un post-it pe care sa-l tii la vedere ca la o anumita ora trebuie sa meditezi. Tine-te de acest tel ca de oricare altul.

3. Obisnuieste-te sa meditezi tot timpul in acelasi loc si la aceeasi ora, ca sa-ti intre mai usor in rutina. De asemenea, creeaza-ti un loc special unde te poti retrage in liniste pentru meditatie. Poate sa fie propriul dormitor sau baia, dar si gradina.

4. Unora le este mai usor sa creeze asocieri intre meditatie si o rutina proprie, pentru a-si consolida obiceiul. Te poti gandi in felul urmator: „beau cafeaua si apoi meditez” ori „imi fac dus si apoi fac meditatie”. Daca legi meditatia de o rutina deja impamantenita iti va fi mai usor sa te tii de ea.

5. Nu lasa scuzele sa intervina. Daca nu ai timp sa faci meditatie la momentul la care ti-ai planuit, nicio problema. Fa-o mai tarziu si nu incerca sa gasesti scuze. Poti medita mai putin decat o faci de obicei daca ai un program mai aglomerat intr-o zi, insa este important sa o faci.

6. Gandeste-te intotdeauna la beneficiile pe care le-ai obtinut dupa o sedinta de meditatie. Observa modul in care te simti fizic, mental si emotional. Cu cat realizezi ca relaxarea mentala se instaureaza, ca ai redus stresul, ca te simti mai bine si ca esti mai calma, cu atat iti vei dori sa meditezi in continuare.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver