Cum sa-l ierti pe fostul, daca nu te ierti nici macar pe tine? Sa iesi dintr-o relatie toxica nu e deloc usor si ai nevoie de mult curaj ca sa o faci. Dar sa te ierti pe tine si, apoi, pe el, e chiar mai greu decat atat! Eliberarea de trecut merita insa tot efortul!

Ai fost prinsa mult timp intr-o relatie toxica din care ai iesit cam “sifonata”? Dupa ce realizezi cate resentimente, furie si tristate ai acumulat in tot acest timp, s-ar putea sa vrei sa afli cum sa-l ierti pe fostul. Pentru ca sa-l ierti pe el inseamna sa te eliberezi pe tine, in primul rand.

Mindbodygreen.com a scris despre cum poti sa-l ierti pe fostul dupa ce ai iesit din relatia toxica cu el, pornind de la cartea “Forgive for Good and Forgive for Love”, scrisa de doctorul Fred Luskin.

Cum sa-l ierti pe fostul in 5 pasi

1 Lasa-ti timp si spatiu sa plangi

Fred Luskin spune ca perioadele de regret si tristete, in care te plangi, sunt necesare in procesul de vindecare dupa o despartire. Cand te simti nedreptatita la modul cel mai grav, ia in considerare sa mergi la un terapeut cu care sa discuti lucrurile prin care ai trecut. Astfel, vei reusi sa intelegi cum sa-l ierti pe fostul pentru ofensele pe care ti le-a adus, voit sau nu.

Daca nu mergi la terapeut, e posibil sa te plimbi cu ranile deschise. Iar aceste rani au nevoie de putina atentie ca sa inceapa sa se cicatrizeze.

2 Revizuieste-ti povestea de-a lungul timpului

Dupa ce trece timpul si ai jelit destul, ce faci? Continui sa iti spui tie si altora aceeasi poveste plina de durere mereu si mereu? Esti prinsa intr-o bula de negativism? Daca da, inseamna ca iti tii sistemul nervos mereu in stare de alerta. De fiecare data cand rememorezi povestea, corpul tau se umple de hormoni de stres care incearca sa te ajute sa faci fata situatiei.

Doctorul Luskin coreleaza bula de negativism cu experienta uitatului la televizor. Ca atunci cand te uiti mereu pe acelasi canal si iti adancesti ranile care-ti fac rau. Dar tu detii telecomanda si poti sa schimbi canalul odata ce nivelul de stres scade. Furia si alte emotii negative iti limiteaza temporar abilitatea de a face alegeri logice.

3 Preia controlul emotiilor, defectelor si “bagajelor” tale

Cum sa-l ierti pe fostul, daca nu te ierti pe tine? Suntem fiinte cu defecte si participam in egala masura la relatiile de cuplu, toxice sau nu. Ai trecut prin tot felul de conflicte asupra carora nu ai detinut controlul, dar acum poti sa iti alegi raspunsurile si emotiile in fata unor astfel de situatii. “Ceea ce cauzeaza cea mai mare parte a stresului este acumularea de probleme marunte si de iritare, lucruri pe care nu le gestionam bine”, spune Luskin.

Odata ce accepti acest lucru, vei incepe sa actionezi in interes propriu, o sa sesizezi interpretarile gresite pe care le-ai facut de-a lungul timpului si vei re-aranja firul narativ al relatiei tale. Ca sa il ierti pe el, trebuie sa te ierti pe tine. Si, pentru asta, trebuie sa fii constienta de emotiile tale si de ceea ce e real sau nu.

4 Numara lucrurile pentru care ai de ce sa fii recunoscatoare

Doctorul Luskin spune ca acest pas este ca un fel de “incordare a muschilor gratitudinii”. Scopul este ca obiceiurile de gandire pozitiva sa devina cat mai profunde, prin repetitie. Ca sa faci asta, trebuie sa te gandesti cat mai des la conjuncturile relationale, fizice sau de mediu care te-au facut sa te simti recunoscatoare.

De exemplu, vizualizeaza-i pe oamenii care ti-au fost alaturi in perioada grea de dinainte si de dupa despartire. Imaginile pozitive te vor face sa te simti recunoscatoare ca ai reusit sa treci de momentele cele mai grele.

5 Observa cat loc liber a ramas in inima si mintea ta, odata ce scapi de resentimente

Furia si durerea consuma enorm de multa energie mentala, emotionala si fizica! Odata ce scapi de o parte din ele, vei lasa loc pentru dragoste si recunostinta. Cand esti aproape sa afli cum sa-l ierti pe fostul, nu vei mai simti nevoia sa ii condamni actiunile. Pur si simplu te eliberezi de sperantele unui trecut mai bun.

Odata ce faci “curatenie” in inima ta, indreapta-te catre lucruri noi si fa-ti un plan care sa te duca la indeplinirea noilor tale obiective.

FOTO: Guliver

Citeste si: De ce ajungi intr-o relatie toxica. Explicatii psihologice.