Sa petreci timp in natura e benefic. Dar cum sa o faci mai des?

Sa petreci timp in natura e unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poti face pentru tine. Chiar daca nu e usor sa o faci intotdeauna, sportul, aventurile sau simplul fapt de a te odihni in aer liber, departe de oras, merita sa iti planifici iesiri cat mai dese!

“Am mers in paduri pentru ca mi-am dorit sa traiesc deliberat, sa vad numai lucrurile esentiale ale vietii. (…) Si ca sa nu descopar, in fata mortii, ca nu am trait”, scria Henry David Thoreau, filosof si eseist american. Chiar daca aceste cugetari au fost publicate in 1854, conceptia asupra vindecarii si a schimbarii de perspectiva prin intermediul naturii sunt valabile in orice epoca, noteaza Mindbodygreen.com. Exista o multime de beneficii fizice si psihice ale practicarii increderii de sine, ale miscarii si a petrecerii timpului in natura, respirand aer proaspat.

De fapt, sa petreci timp in natura e unul dintre sfaturile pe care le primesti de la toata lumea, dar de care putini asculta. Desigur, cu totii ar trebui sa o facem mai des, dar viata e complicata si – te intrebi – cat poate sa ajute statul in aer liber? Raspunsul este: mai mult decat iti imaginezi.

De ce e bine sa petreci timp in natura

Exista cercetari care arata ca sa petreci timp in natura poate ajuta la imbunatatirea functiilor cognitive, a memoriei pe termen scurt si a creativitatii. De asemenea, timpul in natura e bun pentru cei care au tot felul de dependente, motiv pentru care activitatile in natura au fost incluse, alaturi de terapie, in unele programe de vindecare. Cele doua – terapia bazata pe discutii si cea bazata pe natura – se completeaza reciproc, iar tratamentul se concentreaza pe construirea increderii de sine si a dezvoltarii de relatii interumane deschise si sincere.

Daca reusesti sa petreci mai mult timp in natura, memoria pe termen scurt se poate imbunatati cu 20% dupa o simpla plimbare. In plus, energia mentala se reface chiar si numai daca privesti fotografii cu peisaje sau natura.

Cortizolul, hormonul stresului, si bataile accelerate ale inimii se amelioreaza la persoanele care petrec doua nopti in padure, comparativ cu cei care stau in oras. Un alt studiu a aratat ca abilitatile de rezolvare a problemelor sunt cu 50% mai bune la cei care petrec patru zile in natura.

Orice ai alege sa faci in aer liber, e important sa petreci mai mult timp in natura.

Cum sa petreci mai mult timp in natura

1. Fa miscare

Daca faci sport in natura, ai parte de doua beneficii. Pe langa ceea ce iti ofera statul in aer liber, miscarea elibereaza endorfine. Poti sa incepi cu plimbari sau alergari usoare. Vara, cand e cald, poti merge la mare sa inoti, te poti da cu bicicleta pe dealuri si prin paduri, te poti da cu caiacul sau orice te tenteaza din activitatile pe care le poti face in natura.

2. Porneste in aventuri

Impinge-te singura in afara zonei de confort atunci cand alegi sa petreci mai mult timp in natura. Mergi cu cortul, fa drumetii, catara-te pe stanci, fa kitesurfing sau rafting. Orice noua experienta iti va da o doza de adrenalina si, cine stie, poate vei deveni mai curajoasa!

3. Odihneste-te

Sa petreci mai mult timp in natura nu inseamna neaparat efort fizic. Uneori ai nevoie pur si simplu de odihna. Plimba-te prin padure, cauta scoici pe plaja, ai grija de florile din gradina, fa yoga sau citeste o carte pe malul unui lac.

Indiferent ce alegi sa faci in natura, aloca timp pentru un moment in care sa reflectezi asupra acelei experiente. Observa senzatiile pe care le resimte corpul, respira constient, asculta sunetele pasarilor, frunzelor, vantului. Apreciaza natura si apreciaza-te pe tine pentru efortul pe care il faci sa te conectezi cu ea!

FOTO: Guliver

Citeste si: Niciun an fara (macar) o vacanta! Iata ce beneficii are…