Tot mai des se vorbeste astazi despre inamicul numarul unu al omului modern. Nu conteaza domeniul in care lucrezi sau ce faci in viata de zi cu zi. Stresul ataca pe oricine, oricand si oriunde. Vestea buna este ca sunt solutii care il pot invinge.

Stresul e o boala in sine, dar si un declansator pentru multe alte maladii! De la hipertensiune si depresie la hipercolesterolemie si diabet, acesta se face vinovat de toate. Sau cel putin are o parte importanta de vina.

Au spus-o oamenii de stiinta care au studiat problema. Vrei sa stii daca esti stresata? Citeste urmatoarele simptome si, daca bifezi cel putin sapte, trebuie sa-ti spun adevarul: stresul este musafirul tau de mult timp.

Nu se da plecat? Nimic mai simplu! Solutiile salvatoare sunt mai jos. Aplica-le si iti reinventezi viata. Poti!

Semnale de alarma

Suntem diferiti si, deci, reactionam in diferite moduri in situatii de stres. Totusi, unele simptome sunt comune la toata lumea, indiferent de grupa de varsta, de studii si sex.

Cele mai des intalnite sunt: 1. dureri de cap frecvente; 2. maini si picioare reci sau transpirate; 3. greata, dureri abdominale ori arsuri gastrice; 4. stare de somnolenta sau insomnie; 5. atacuri de panica; 6. irascibilitate si furie greu de controlat; 7. fluctuatii in greutate; 8. oboseala cronica; 9. tulburari de concentrare; 10. tendinte antisociale; 11. senzatia ca esti coplesita de sarcini si situatie.

Primul pas in tratament: constientizeaza problema

Este foarte important sa analizezi si sa identifici lucrurile care te streseaza de cateva zile, dar si pe cele care iti ridica tensiunea de ani buni.

Ca sa iti dai seama ce te supara in mod frecvent, incearca sa tii un jurnal cu starile tale. Pe masura ce pui pe foaie reactiile tale in situatii critice, gandeste-te si la cauzele lor. Adica, afla de ce simti tensiune cand faci un anumit lucru, de exemplu.

Cand te obisnuiesti cu aceasta metoda, pune evenimentele in ordinea impactului negativ pe care il au in viata ta si trateaza problemele pe rand, nu toate odata.

Altfel, e ca si cum ai lua antibiotice cu spectru larg de actiune, desi tu ai probleme doar cu o infectie in gat.

Organizeaza-ti timpul

Pune piciorul in prag si incearca sa controlezi lucrurile in viata ta, ca sa nu ti le aranjeze el. Stresul e o boala asa ca iti poate influenta in mod nefast si aptitudinile profesionale. De obicei, la serviciu, stresul apare cand se inmultesc sarcinile.

Poti evita supraincarcarea, daca inveti sa-ti organizezi si sa prioritizezi responsabilitatile. Analizeaza ce timp de rezolvare are fiecare sarcina si, in functie de importanta ei, fa-ti un plan de organizare eficienta a timpului de lucru.

Renunta la obiceiul de a face mai multe in acelasi timp. De asemenea, stabileste-ti sa verifici telefonul si e-mailul la anumite intervale, ca nu pierzi din timp.

Fugi de cei care produc stres

Simti ca devii agitata in prezenta unor persoane cand esti la serviciu? Evita-le, daca ai cum. Si incearca sa stai departe de certuri intre colegi sau sefi si sa nu lasi orgoliul sa se impuna.

Concentreaza-te pe sarcinile de serviciu si vei fi multumita ca iti termini treaba la timp.

Spune STOP pesimismului

Sa stii ca stresul este invitat si de atitudinea pesimista. Gandurile negative care apar la orice pas si in orice situatie declanseaza stres.

Inainte sa afli o informatie care nu pune intr-o lumina buna o persoana sau un obiect, gandeste-te cu ce te ajuta informatia sa evoluezi, sa fii mai relaxata, cand te-ar putea ajuta si cum ar putea s-o faca. Daca nu ai raspunsuri la aceste intrebari, evita sa retii lucruri care produc stres.

Alege sa descoperi partea buna din orice fapt si calitatile oamenilor din jurul tau. Cu asa preocupari, stresul se va simti invins si va cauta alt drum.

Poti combate stresul zilnic cu 10 minute de meditatie.

Foto: Guliver