te compari cu ceilalti

Te compari cu ceilalti? Ti se pare ca altii au mai multe, au reusit ceea ce tu nici nu ti-ai propus? Ii invidiezi pe cei din jurul tau? Este cu atat mai simplu cu cat pe retelele de socializare oamenii arata doar ce este frumos in viata lor. Insa, ai mare grija! Psihologii spun ca a te compara cu ceilalti te duce sigur in capcana care iti fura stima de sine!

Te compari cu ceilalti. Ti se pare ca o fosta colega de scoala are o viata minunata. Are un job incredibil, castiga multi bani pentru ca mereu este in concedii si gateste numai cu ingrediente organice. O invidiezi pentru pozele cu haine scumpe si un apartement incredibil.

Si totusi, intr-o zi afli ca aceasta colega nu este multumita de viata ei. Nu are ce isi doreste. Crede ca a facut alegeri gresite. Afli ca si ea se compara cu prietenele ei, colegele ei, oamenii din trecutul ei. O invidiaza pe amica ei care are mai mult timp liber. Pe prietenul care are doi copii. Pe colega din liceu care s-a facut pictorita, cum isi dorea.

Ei bine, toti facem asta. Cu totii credem ca iarba e mai verde, mai inalta, mai frumoasa in curtea altuia. Daca si tu te compari cu ceilalti, afla ca aceste comparatii creeaza o ambivalenta in ceea ce priveste deciziile tale de viata.

Te bucuri ca nu ai ales sa fii pictorita, desi poate iti placea sa desenezi, pentru ca astfel castigi un salariu important. Esti multumita ca poti calatori, insa nu ai copii, pentru ca nu ai timp. De cele mai multe ori, cand te confrunti cu realitatile altora (pe social media sau in viata reala) te compari cu ceilalti. Si de fiecare data, oricat de multe au reusit, oricate ai realizat, cumva pierzi in aceasta competitie.

Desi poti sa te compari cu ceilalti intr-un mod pozitiv, care sa te ajute, sa te impulsioneze, sa te motiveze sa iti imbunatatesti viata, uiti un detaliu! Pentru ca aceasta comparatie sa iti aduc ceva bun, specialistii de la Psychology Today spun ca uiti sa iti recunosti propriile realizari si abilitati.

Recunoasterea propriilor calitati iti creste stima de sine. Comparatia in care te plasezi mereu inferior, duce la depresie. Cu atat mai mult in era retelelor de socializare, unde majoritatea oamenilor arata doar aspectele bune ale vietii.

Psihologii sustin ca aparitia retelelor sociale creste efectul cu care tindem sa ii privim pe ceilalti intr-o lumina mai buna. Social media, spun cei de la Psychology Today amplifica gandurile de inferioritate, asa ca tinzi sa te compari cu ceilalti mai des, mereu cu efecte negative.

Te compari cu ceilalti si esti nemultumita de tine

Contrastul social i-a ajutat pe oameni sa isi doreasca o viata mai buna, sa evolueze, sa reuseasca mai multe. Suntem programati ancestral sa ii urmarim pe cei mai buni, sa ne dorim sa fim ca ei.

Insa, in prezent tindem sa ne comparam pentru a ne valida ca intr-adevar nu avem ce ne dorim, sa ne validam cele mai launtrice frici.

Teoria comparatiei sociale a fost lansata in 1954 de catre psihologul Leon Festinger care sustinea ca atunci cand te compari cu ceilalti este o metoda de auto-evaluare. La baza se situeaza impulsul de a-i judeca pe cei din jur, un detaliu eficient ancestral, cand aveam nevoie sa ne dam seama cine poate fi o amenintare, un mecanism psihologic de auto-aparare.

Inevitabil spun specialistii, comparam informatiile despre altii cu ceea ce stim despre noi. Astfel, ne dam seama cine suntem, la ce suntem buni, la ce suntem deficitari. Ne putem compara cu ceilalti ca o metoda strategica sau se poate intampla automat, spontan, cand ne situam unul in fata celuilalt.

Psihologii spun ca mecanismul psihologic sanatos atunci cand te compari cu ceilalti este de a corecta ceea ce poti imbunatati la tine.

Tot psihologii sustin ca ne comparam mereu cu persoanele pe care le simtim similare, ca nivel personal. De aceea nu te compari cu Elon Musk sau cu un om al strazii. Ci mereu cu membri ai familiei, prieteni, colegi, vecini.

Atunci cand te compari cu ceilalti, spun specialistii, compari domenii precum aspectul fizic, relatiile, sanatatea, bogatia, nivelul de dezvoltare personala, scopurile atinse. Si orice comparatie poate avea efecte pozitive sau efecte negative, depinzand de felul in care procesezi informatia.

Te compari cu ceilalti si rezulta o imbunatatire a calitatii vietii, deci alegi varianta care te inspira. Si poate exista efectul negativ, cel in care te plasezi pe o pozitie inferioara in urma comparatiei. Iti pierzi stima de sine, diferentele dintre tine si ceilalti ti se par insurmontabile, sau concluzionezi ca nu mai ai nicio speranta de mai bine.

Cu atat mai mult, daca ai o stima de sine scazuta, in urma comparatiei sociale vei face exact ceea ce cautai la nivel subconstient: sa iti validezi ca nu meriti mai mult, mai bun. Lipsa increderii in propria persoana este o profetie care se (auto) implineste, spun psihologii. Si asta pentru ca mereu proiectezi faptul ca tu nu te pretuiesti.

Cu cat esti mai critic cu tine, cu atat riscul de depresie cand te compari cu ceilalti creste. Vestile bune sunt ca, pe masura ce inaintam in varsta, spun studiile, alegem sa nu ne mai comparam cu ceilalti. Ci cu noi insine din trecut.

Sigur iti doresti sa faci multe lucruri, sa fii multe lucruri. Gandeste-te bine, insa, cate dintre acestea sunt dorintele tale sau sunt rezultante ale comparatiei cu colegii, familia, prietenii. Sunt asteptarile tale sau ale celorlalti?

Este important sa te compari cu ceilalti, insa este vital sa gasesti ceea ce este al tau. Sa te focusezi, nu pe asteptari, ci pe oportunitati, intrucat, tot psihologii spun ca atunci cand ii analizam pe ceilalti uitam sa traim in prezent.

Retelele de socializare pun paie pe foc

Cand vine vorba de felul in care ii judecam pe ceilalti si de felul in care ne judecam pe noi, social media creste dramatic efectele negtive ale comparatiei sociale.

In trecut, primeam astfel de informatii la anumite evenimente: nunti, renuniuni, intalniri. Acum, primim tot ce fac ceilalti si la doua noaptea.

Psihologii spun ca petrecem mult timp pe social media atunci cand reflectam la propria persoana. Din pacate, asta poate duce la niste asocieri dureroase. Te certi cu iubitul si vezi ca o prietena pune poze de pe plaja. Nu iti place jobul tau si o fosta colega e entuziasmata de noul birou si promovarea de la locul de munca. Evaluarea de sine si evaluarea celorlalti sunt mai dese din cauza (sau datorita) retelelor de socializare.

Cu atat mai mult tinerii si adolescentii sunt predispusi sa sufere de depresie in ziua de azi. Si asta pentru ca multe zone din creier cauta acceptarea si aprecierea sociala, mai ales in stadiul adolescentei. Atunci cand primim aprecierea celor din jur creierul este inundat de dopamina. Fapt care se intampla si daca te compari cei din jurul tau. Mai ales daca te compari cu persoane valoroase cu care ai aceleasi vederi, teluri, valori. Psihologii sustin ca se activeaza in creier aceleasi zone ca in cazul consumului de droguri. Astfel se explica dependenta de retelele sociale la tineri.

Este o etapa normala, naturala pe care au trait-o si predecesorii nostri, inainte de retele de socializare, o etapa din care fiecare individ isi extrage auto-aprecierea din felul in care este vazut de cei din jur. Aceasta hipervigilenta legata de felul in care suntem priviti ar trebui sa dispara ca adulti. Si totusi, nu se intampla.

Psihologii sustin ca datorita (sau din cauza, depinde cum privesti) retelelor sociale, fiecare trece printr-o adevarata drama, comparandu-se cu ceilalti. Femeile ce nu pot avea copii vad ca toti cunoscutii au copii. Femeile ce isi doresc sa aiba abdomenul plat sau sa mearga in vacante devin frustrate cand observa “perfectiunea” celorlalti. Mamele ce nu au copii “cuminti” care fac curat in camera se simt mame mai putin bune prin comparatia cu altele care se lauda cu cat sunt de ordonati copiii lor.

Faptul ca fiecare om posteaza fara a se gandi ca exista alti oameni ce ii citesc postarile, alaturi de tendinta de a publica poze hiper-editate, si adaugarea filtrelor peste tot ce se intampla in vietile noastre, toate acestea pot adanci depresia unei persoane ce tinde sa se priveasca drept inferioara.

Mai mult, spun psihologii, social media ne determina sa ne pese prea mult de lucruri care in mod normal nu ne-ar interesa – ziua de nastere a cuiva, intr-un loc exotic, sa spunem. Atunci cand momentele acestea de pe retelele de socializare se intalnesc cu clipele noastre de introspectie si reflectie, iar si iar, incepem sa ne credem inabili de a sarbatori ziua copilului intr-un loc exotic.

Daca si tu faci asta, trebuie sa stii ca atunci cand te compari cu ceilalti, pe retelele de socializare nu vezi toate detaliile. Vezi un segment bine cosmetizat pe care celalalt vrea sa ti-l arate. Tot ce este “roz”. Tot ce este “negru” se vad rar pe Facebook, de exemplu.

Adesea este ca si cum vietile celorlalti, experientele celorlalti ne catalizeaza propriile experiente. Ne determina sa ne adresam intrebari (mult prea des, conform specialistilor) de tipul “tu de ce nu esti ca X?” sau “tu de ce nu reusesti ceea ce X face?”

Daca si tu faci asta, inseamna ca te compari cu ceilalti si esti mereu intr-o stare de confuzie, de indecizie, de nemultumire, de perpetua intrebare si nelinistita cautare. Mereu ti se reaminteste (si iti reamintesti) ca nu iti traiesti viata la maximum.

Ce poti sa faci daca te compari cu ceilalti

Daca social media te face sa te framanti, specialistii de la Psychology Today spun ca mai bine ar fi sa renunti la aceste aplicatii. Poti elimina conturile si prietenii care te fac sa te simt prost sau poti sa iti instalezi aplicatii ce te anunta ca ai petrecut prea mult timp pe social media.

Parerea specialistilor este ca este important cum folosesti social media, nu cat timp ii acorzi. Daca folosesti retelele sociale doar ca sa observi ceea ce fac ceillalti, fericirea ta scade. Si asta pentru ca tinzi sa te compari cu ceilalti, sa te pierzi in viata idealizata a lui X si Y, si astfel sa uiti cum sa iti traiesti propria viata.

Daca contribui, daca impartasesti, daca interactionezi cu ceilalti, efectul poate fi invers. O retea de socializare poate fi metoda de a pastra legatura cu familia sau de a invata noi informatii. O retea de socializare poate fi si un sistem de suport, daca este folosit astfel.

Lasand lumea digitala la o parte, daca te compari cu ceilalti si in viata reala, psihologii spun ca nu este un lucru neaparat rau, chiar daca observi ca nu esti la fel de bun. Si asta pentru ca poti imbunatati anumite aspecte.

Pana la urma, pentru a evita sa pici in capcana pierderii stimei de sine, cand te compari cu ceilalti, trebuie sa iti construiesti imaginea de sine. Cu cat indentitatea ta este mai puternica, cu cat stima ta de sine este mai crescuta, cu cat te simti mai bine in propria piele, cu atat vei tinde sa nu te plasezi inferior daca te compari cu altii.

Ai nevoie de parerile celor din jur sa iti formezi o parare despre tine? Ai nevoie sa iti cladeasca altii stima de sine sau o construiesti tu? Cauti aprecierea sociala sau esti tu propria ta sursa de energie si propria ta resursa? Poti fi mandra de tine fara sa fii perceputa public intr-un anumit fel? Iti mentii valorile si daca lauda sau aprecierea sunt absente? Crezi in succesul tau si daca nimeni nu stie despre el?

Concluzia este ca poti sa te compari cu ceilalti si sa iti plangi de mila, sau poti sa fii mandra de cine esti, de ce ai reusit, poti sa fii multumita cu ceea ce ai. Gratitudinea, spun specialistii este o strategie sanatoasa de a trai.

Cum sa cresti in urma comparatiei cu cei din jur

  1. Cauta sa te conectezi cu oamenii, nu sa te compari!

Limiteaza timpul pe social media, dar mai ales, ai grija cum il folosesti, spun terapeutii. In loc sa scrollezi pasiv, trimite mesaje, vorbeste despre experiente asemanatoare, cauta conexiuni emotionale autentice si foloseste retelele de socializare ca sa iti hranesti relatiile folositoare si in viata reala, nu doar in cea virtuala.

  1. Priveste catre cei de sus, doar putin

Cand te compari cu oameni superiori tie asta te motiveaza si te determina sa iti dozezi eforturile sa performezi mai bine. Seteaza-ti scopuri ce pot fi atinse (realiste) si ajuta-te sa cresti.

  1. Fii recunoscatoare pentru ce ai

Daca te concentrezi pe ceea ce este bun in viata ta ai mai putin timp sa iti repeti obsesiv ca nu esti suficient de buna sau ca nu ai facut ce trebuie.

Specialistii recomanda sa practici ceea ce se numeste “comparatia trans-generationala constienta”, adica sa te compari cu predecesorii tai. Astfel, vei vedea ca ai o viata fabuloasa!

  1. In loc sa te compari cu ceilalti, compara-te cu tine insati

Tendinta oamenilor fericiti este sa se masoare acum fata de trecut. Pentru a fi fericita, inceteaza sa te compari cu ceilalti si compara-te cu tine insati. Asta nu inseamna ca nu ii observi pe cei din jurul tau care au ajuns sus, ci pur si simplu te focusezi pe propria crestere si dezvoltare personala.

Psihologii spun ca “un alergator fericit” nu se compara cu alergatorii mai rapizi, ci cu ultima cursa pe care el insusi a efectuat-o.

  1. Cauta bucuria de a trai si bucura-te de succesul celorlalti

Practica budista te impulsioneaza sa cresti, sa te hranesti pe tine. In loc sa folosesti comparatia cu ceilalti pentru a gandi invidios, renunta la ostilitate si exploreaza ce admiri si apreciezi.

Cultiva-ti bucuria pentru succesul tau si pentru succesul celorlalti. Acesta poate fi un catalizator al propriei fericiri.

Citeste si: Esti cel mai mare dusman al tau? Cum invingi auto-critica?

Foto: Guliver