vindeci de o copilarie traumatizanta

Cu totii purtam in noi un bagaj. Daca ai constientizat ca esti blocata, ca nu poti depasi “fantomele” care te urmaresc de cand erai mica, este cazul sa te vindeci de o copilarie traumatizanta.

Te intrebi care sunt cuvintele ce te pot ajuta sa treci peste o relatie toxica cu parintii? Creierul tau se gandeste: “Treci mai departe. Iarta-ti parintii. Fii mai bun. Ramai prezenta. Practica intelegerea. Distanteaza-te. Fii constienta de ei si de tine. Priveste in viitor. Trecutul e trecut.”

Totusi, daca ai trecut printr-un abuz emotional in copilarie, vei tinde sa crezi ca puterea nu este la tine si, oricat ti-ai repeta cuvintele de mai sus, nu vor avea efect. Psihologii de la Psychology Today iti spun, insa, ca „DA, tu ai puterea!”

Ca sa te vindeci de o copilarie traumatizanta, cuvintele care te vor vindeca sunt „da drumul la tot ce a fost”. “Let go!”, cum ar zice englezii. Este important sa faci asta. Desi opiniile populare spun ca nu trebuie sa uitam trecutul, este important sa dai drumul la ce a fost. Cel mai greu este sa renunti, sa lasi in trecut ce a fost in trecut. Este simplu si complicat in acelasi timp.

Noi, oamenii, spun psihologii, suntem mai degraba construiti sa ramanem unde suntem si nu sa mergem mai departe, sa evoluam. Preferam un status quo cunoscut – desi dureros si care ne incarca – decat sa ne aventuram in necunoscut.

Ca sa te vindeci de o copilarie traumatizanta este necesar sa treci peste instinctul de conservare, de a nu te expune riscurilor necunoscutului.

Psihologul Daniel Kahneman a castigat premiul Nobel aratand exact asta: avem obiceiuri si patternuri ale gandirii care ne tin pe loc. Cu atat mai mult, daca ai avut o relatie toxica cu parintii, daca ai fost victima unui abuz emotional in copilarie, daca nu ai primit iubire si acceptare, sprijin si daca ai fost criticata, iti va fi greu sa te vindeci.

Mai mult, persoanele care au avut o copilarie traumatizanta vor tinde sa vada orice esec, orice pierdere ca pe o victorie „aproape atinsa”. Si asta te poate tine blocat. Asta te tine prizoniera gandurilor ca daca mama ta ti-a facut un compliment sau tatal tau a apreciat ceva din actiunile tale, urmeaza sa te vada asa cum esti, urmeaza sa vada ca, de fapt, au gresit atunci cand te criticau si in curand veti fi o familie normala.

La fel de mult, procesul gandirii fara oprire, mult mai pronuntat la femei decat la barbati, ne tine concentrati pe situatiile dificile, dureroase, pe interactiunile traumatizante din trecut si din prezent. Ceea ce ne face sa repetam istoria si sa te intrebam mereu daca luam deciziile bune pentru noi, in loc sa mergem mai departe, pur si simplu.

Cum sa te vindeci de o copilarie traumatizanta?

A da drumul trecutului nu inseamna a-l nega. A pretinde ca nu s-a intamplat. A pretinde ca nu ai fost ranita sau afectata, a crede ca parintii tai nu au nicio vina si nu sunt responsabili de problemele pe care le ai.

A merge mai departe, a putea sa te vindeci de o copilarie traumatizanta inseamna sa inveti sa alegi intre modalitati de gandire la care trebuie sa renunti si emotii pe care este necesar sa le lasi in urma, pentru ca te tin blocata in ceea ce crezi si simti. Altfel, nu te poti vindeca, nu poti merge mai departe!

Cum te afecteaza un abuz emotional in copilarie?

Copilaria ta a fost marcata de o senzatie ca esti neiubita, nevazuta, neapreciata, marginalizata, ai fost mereu criticata si parintii au dat vina pe tine pentru propriile probleme sau emotii pe care nu le puteau gestiona.

Asa ca ai facut tot ce era necesar ca sa te protejezi! Ca sa te inarmezi cu un scut sau ai cautat sa ii inarmezi pe ceilalti. Oricum, ai facut tot ce ai putut sa treci mai departe, sa ajungi adult. In viata de adult ai inceput sa faci propriile alegeri. Unde sa locuiesti, ce prieteni sa ai, ce sa lucrezi, cum sa te intretii, ce parteneri sau iubiti sa ai, cum sa gestionezi relatiile de familie.

Fiicele care s-au simtit neiubite, scapate de influenta directa a mamelor – fac foarte putine lucruri sa schimbe starea de fapt si fac ce reusesc, ce le este la indemana sa gestioneze situatiile vietii. Atunci cand viata inca le raneste, atunci cand eforturile lor tot duc catre esecul de a gestiona relatia cu parintii, fratii, emotiile, nu vor reusi sa pastreze limite sanatoase, vor realiza ca sunt blocate, ca trebuie sa se separe de familie si ca trebuie sa gaseasca alte metode de a se apropia de familie.

Adesea este greu sa te vindeci de o copilarie traumatizanta si sa parcurgi etapele de mai sus, intrucat exista multe credinte legate de familie care te impiedica sa iti pastrezi cursul:

  • Este mama ta, e obligatia ta sa o iubesti
  • Fiecare familie este dificila, deci nu te plange
  • Ai ajuns totusi bine, cat de rau sa fi fost?

Si pentru ca o femeie ce a fost fiica abuzata emotional, neiubita, neapreciata, va tinde sa nu aiba incredere in propria judecata dupa ani in care i s-a spus ca este „prea putin”, te vei bloca in indecizie. Te vei intreba daca iei deciziile bune. Vei incepe sa te gandesti:

  • Poate lumea are dreptate si sunt eu prea sensibila
  • Parintii meu au facut tot ce au putut si e gresit sa cer mai mult

Disocierea afectiva de trecut este dificila pentru ca durerea, traumele trecutului, o data readuse la suprafata, vor lansa o gama vasta de emotii: vinovatie, rusine, senzatie de ne-loialitate, furie, doliu, tristete profunda. Si, mai ales, frica aceea puternica ca ei au dreptate si tu esti gresita pe toate planurile. Si intrucat copiii care au trecut prin abuz emotional in copilarie au probleme sa isi regleze emotiile, iti va fi la indemana sa renunti, sa te opresti, sa crezi ca nu poti sa vindeci de o copilarie traumatizanta.

Descopera mai jos cativa pasi pe care psihologii ti-i propun ca sa te vindeci de o copilarie traumatizanta. Este necesar sa stii ca te va ajuta cel mai mult sa lucrezi la tine sub indrumarea unui psihoterapeut talentat, insa sunt cateva etape pe care le poti parcurge si tu singura.

Pasi ce te ajuta sa te vindeci de o copilarie traumatizanta

  1. Da-ti voie sa vezi ca nu este vina ta pentru un abuz emotional in copilarie

Senzatia de vinovatie, senzatia ca este vina ta este cea care te tine blocata intr-un loc din care nu poti scapa. Dorinta de a schimba ce a fost, de a avea alti parinti, de a fi tu alta, speranta ca tu ii poti vindeca sau salva pe ei, ca tu ii poti face sa vada ca esti demna de iubirea lor te tine blocata.

Da-ti voie sa vezi ca nu esti tu vinovata pentru emotiile lor, pentru neputintele lor, pentru traumele lor, pentru deciziile lor. Nu tu poti schimba asta. Trebuie si ei sa isi doreasca sa schimbe ceva in comportamentul lor.

  1. Nu normaliza un comportament abuziv doar pentru ca ai avut o relatie toxica cu parintii

Adesea, adultii ce au trecut prin copilarii abuzive emotional continua un ciclu abuziv tocmai pentru ca au senzatia ca asa e normal. Pentru ca, desi este rau si ii raneste, este singurul comportament pe care il cunosc.

Nu accepta nici un fel de abuz verbal, emotional, fizic sau sexual! Daca observi ca o persoana incearca sa te abuzeze in vreun fel, inregistreaza ce se intampla si reactioneaza calm. Ai dreptul sa setezi regulile valabile pentru tine. Ai dreptul sa impui regulile dupa care vrei sa fii tratata de parinti, rude, prieteni, iubiti.

  1. Seteaza limite, desi iti va veni greu sa „ii blochezi” pe cei a caror iubire o cauti cu atat ardoare

Trebuie sa iti dai seama care este felul optim de a gestiona relatiile cu parintii toxici. Daca TU ai nevoie sa limitezi contactul sau sa intrerupi orice fel de contact cu parintii abuzivi emotional, fa asta! La inceput vei intampina senzatii de vinovatie, de rupere, de ne-loialitate, dar in timp vei vedea ca aceasta decizie este sanatoasa pentru tine.

  1. Constuieste un nou set de emotii ca sa vindeci de o copilarie traumatizanta

Intrucat o copilarie abuziva presupune interzicerea de a-ti manifesta emotiile negative (poate iti amintesti acel „nu plange!”, „nu arunca!”, „nu te bate cu..,!”) iti va veni greu sa identifici emotiile negative, pentru ca mai apoi sa le gestionezi si sa le reglezi.

Insa, pentru a reusi sa te vindeci de o copilarie traumatizanta este necesar sa iti cresti inteligenta emotionala, sa identifici cat mai concret ceea ce simti. Mai ales cand te gandesti la relatiile cu cei apropiati. Invata sa distingi vina de rusine, invata sa separi emotiile negative fata de propria persoana care iti aduc senzatia ca meriti tratamentul precar al celor din jur.

Citeste si: Ai doar de castigat daca vei fi o persoana mai buna: vezi parerea psihologilor

Foto: Guliver