Modalitati sa te feresti de consumul exagerat de zahar

Pe cat de mult ne place zaharul, pe atat de neprietenos este cu silueta si cu tenul nostru. Un consum ridicat aduce nu numai cateva numere in plus la haine, ci si multe probleme ale pielii. Iti spunem de ce nu e bun zaharul pentru ten si cum poti controla consumul.

Desi mie nu mi s-a intamplat sa observ schimbari majore in aspectul tenului ori de cate ori am mancat ciocolata sau orice altceva cu zahar, am o prietena care se abtine de la tot ceea ce inseamna dulce cu mult zahar pentru ca altfel pielea ei ar capata un aspect nepalcut.

Problemele pe care le genereaza zaharul pentru ten sunt diverse de la persoana la persoana

Daca in cazul prieteni mele cea mai frecventa problema este inrosirea anumitor parti ale fetei, in special in zona nasului, unde apare o iritatie ce poate persista si cateva zile, in alte cazuri lucrurile stau diferit: zaharul poate agrava o acnee deja existenta, poate duce la transformarea pielii dintr-una radioasa, intr-una terna si mohorata, si chiar poate cauza aparitia ridurilor fine.

De vina pentru aparitia acestor probleme in urma consumului de zahar este un proces natural care se intampla in corp si care se numeste glicatie. In cadrul acestui proces, zaharul din sange se ataseaza de proteine si formeaza molecule noi si periculoase care distrug elastina si colagenul, celulele care mentin pielea ferma si elastica.

In afara faptului ca glicatia afecteaza “viata” colagenului, ii mai face ceva: colagenul exista sub forma de mai multe tipuri, I, II si III, tipul I fiind cel mai putin rezistent, iar III, cel mai puternic; glicatia este atat de daunatoare incat transforma colagenul de tip III in tip I, care este mai fragil. Cand se intampla acest lucru, pielea devine mai putin supla. Mai mult, moleculele ce se formeaza in urma glicatiei pot dezactiva si enzimele naturale cu proprietati antioxidante din corp, ceea ce inseamna ca pielea devine mai vulnerabila la radicalii liberi care o imbatranesc.

Cu cat mananci mai mult zahar, cu atat dezvolti mai multe molecule daunatoare in urma glicatiei. Asa ca, daca vrei sa iti pastrezi pielea frumoasa si sanatoasa, iata ce trebuie sa faci.

Cum sa reduci consumul de zahar fara sa-ti creezi frustrari

1. Elimina pe cat posibil zaharul din alimentatie. Nu este usor sa tai de tot zaharul din meniu, insa atunci cand ti-e pofta de ceva dulce, incearca sa consumi fructe, legume, cereale cu bob intreg. Pastreaza zaharul adaugat in dieta la un procent nu mai mare de 10% din totalul de calorii zilnice.

2. Fii atenta la zaharul “ascuns” din unele produse. Zaharul se poate “deghiza” sub alte nume: dextroza, maltoza, melasa etc. Inainte de a cumpara un produs, citeste eticheta, vezi ce contine si ai grija sa nu il consumi in cantitati industriale!

3. Evita siropul de porumb pentru ca are cantitati mari de fructoza. Desi poate nu prea folosesti sirop de porumb, daca vrei sa prepari vreo reteta care il are ca si ingredient, mai bine evita-l! Il poti gasi insa si in sucuri de fructe, dar si snacks-uri si chiar produse de patiserie. Se pare ca fructoza ajuta la producerea mai multor tipuri de molecule daunatoare pentru piele in timpul glicatiei.

4. Ia un supliment de B1 sau B6 zilnic (inainte consulta-ti medicul). Aceste vitamine actioneaza ca niste inhibitori pentru moleculele periculoase care se formeaza in timpul glicatiei. Daca iti e teama sa iei suplimente, poti manca alimente bogate in B1 sau B6: seminte, leguminoase boabe (mazare, fasole, naut), ton, spanac, pui, usturoi sau banane.

5. Foloseste produse cosmetice care protejeaza pielea de zahar. Acestea trebuie sa contina ingrediente specifice ca alistina sau aminoguanidina, ce ajuta la blocarea moleculelor formate in urma glicatiei. Gasesti acesti compusi in cremele cu protectie solara

Text:Andreea Marinescu, Foto: Guliver