astenia de toamna

E clar ca vara s-a dus. E frig, se innopteaza mai repede, se circula ingrozitor. Ne simtim triste, obosite si capricioase, suspinam dupa vacante si nu vrem sa privim inainte ci doar inapoi. E semn ca astenia de toamna isi cam face de cap in vietile noastre. Putem scapa de ea doar daca o cunoastem indeajuns de bine!

Astenia de toamna este o tulburare afectiva de sezon. Desi cercetatorii nu stiu sa spuna exact ce anume declanseaza tulburarile afective de sezon (care apar primavera si toamna), banuiesc ca vinovatii sunt hormonii care o iau razna o data cu scaderea intenstitatii luminii.

Astenia de toamna si legatura cu lumina solara

Teoria cel mai des invocata este ca o data cu scaderea intensitatii luminii, din timpul toamnei si a iernii, creierul incepe sa produca mai putina serotonina (hormonul fericirii) care regleaza starea de spirit. Rezultatul: aparitia depresiei, starilor de iritabilitate, oboseala si chiar ingrasare.

Te identifici cu vreuna din aceste stari? Ei bine, e posibil sa te fi cuprins si pe tine astenia de toamna. Mai ales ca este exact perioada ei: se instaleaza in septembrie/octombrie si dispare tocmai in aprilie/mai cand afara se incalzeste.

Am facut o lista cu 10 lucruri despre astenia de toamna pe care nu le stiai si care poate ti-ar prinde bine. Asa vei stii cum sa faci fata mai usor tuturor starilor de tristete, neajutorare si melancolie care te cuprind.

1. Stiai ca intre 60 si 90% dintre oamenii care se confrunta cu astenia de toamna sunt femei? Daca esti femeie, cu varsta intre 15 si 55 de ani, cel mai posibil vei experimenta astenia de toamna. Deci, nu te speria, nu esti singura deznadajduita de pe planeta!

2. Desi ti se poate parea ca frigul si ploaia te fac sa te simti prost, astenia de toamna este legata mai degraba de lumina solara si nu de temperatura. Unii cercetatori sustin ca lumina insuficienta duce la producerea de melatonina in corp, un hormon care regleaza somnul si poate cauza aparitia depresiei.

3. Astenia de toamna poate fi tratata. Specialistii spun ca terapia cu lumina este cea mai eficienta metoda – studiile arata ca intre 50 si 80% dintre persoanele care fac terapie cu lumina scapa de simptomele asteniei. Ce e terapia cu lumina? Presupune expunerea la o lumina mai puternica decat cea de interior dar mai putin puternica decat lumina directa a soarelui. O poti face folosind un dispozitiv special pentru terapia cu lumina, dar daca ti se pare prea complicat, stai dimineata langa o sursa de lumina alba de la 15 minute si pana la doua ore.

4. Persoanele care experimenteaza astenia de toamna au probleme mai mari cu somnul – adorm mai greu sau dorm prost. E important sa fii atenta la acest aspect ca sa-ti diminuezi astenia de toamna. Incearca sa mergi la culcare in fiecare seara la aceeasi ora si sa te trezesti la aceeasi ora – un program de somn iti va face corpul sa intre intr-o rutina si vei putea sa adormi mai repede, dormi in intuneric deplin – corpul produce melatonina care te ajuta sa adormi mai repede, nu manca cu doua-trei ore inainte de culcare.

5. Astenia de toamna te impinge la a manca mai mult. Si, in acelasi timp, iti creste si pofta de dulce. Cercetatorii spun ca pacientii care sufera de astenie mananca mai multi carbohidrati, in general dulciuri si alimente bogate in amidon. De ce se intmapla asta? Fiindca starile de iritabilitate, tristete si oboseala declanseaza mancatul pe fond emotional. Practic, mananci ca sa te simti mai bine. Iata cum sa faci fata mancatului pe fond emotional.

6. Persoanele cu astenie se simt letargice si obosite de dimineata pana seara. E o stare foarte neplacuta, dar o poti depasi usor-usor. Desi poate ca n-ai chef sa faci nimic, e important sa incepi sa te misti ca sa iesi din acest cerc vicios. Incearca sa mergi la sala macar o data-de doua ori pe saptamana pentru inceput si apoi creste frecventa. Sportul iti va da energia de care ai nevoie ca sa te simti mai bine.

7. Omega 3 face bine la depresie! Studiile arata ca deficitul de omega 3 poate contribui la depresie. Un nivel insuficient de omega 3 descreste producerea de dopamina si serotonina – doi hormoni care contribuie la starea generala de bine. Mananca mai multe alimente cu omega 3 ca sa fii sigura ca iti pastrezi nivelul optim si diminuezi starile proaste. Axeaza-te pe peste, nuci, seminte de chia, seminte de in.

8. Decembrie, ianuarie si februarie sunt lunile in care simptomele de astenie se resimt cel mai puternic, insa, la unele persoane se pot manifesta din septembrie, iar in cele mai rele cazuri, pot dura pana in martie. Daca stii ca schimbarile de anotimp te afecteaza, incearca sa nu te izolezi de prieteni si familie. Singuratatea accenuteaza si mai mult astenia.

9. Oboseala, starea generala proasta si lipsa de viata sunt trei dintre cele mai comune simptome ale asteniei de toamna – care fac din astenia si o forma de depresie. Le poti contracara cu un program sanatos de somn si dieta, dar si prin implicarea in activitati sociale.

10. Astentia de toamna poate fi tratata si cu medicamente care cresc nivelul de serotonina din creier. Iti recomandam, insa, sa nu le iei niciodata dupa ureche si sa consulti intotdeauna un medic.

Astenia de toamna poate fi combatuta cu un program de energizare a corpului!

Foto: Guliver