Tulburari de somn, pe care e bine sa le tii sub control

Astenia de primavara poate fi de vina pentru cele mai intalnite tulburari de somn, cum este insomnia, care vine la pachet cu tot felul de simptome neplacute. E timpul sa rezolvi aceste probleme si sa te odihnesti mai bine. Noi am gasit solutiile perfecte pentru tine, pe womansday.com.

Desi dormi suficient, te simti obosita toata ziua si nu te poti concentra. Sau te trezesti de multe ori pe noapte si nu apuci sa te odihnesti cum trebuie. Sunt tulburari de somn des intalnite mai ales in perioadele stresante. Avem vesti bune! O sa stii sa le previi si te vei relaxa mai mult imediat ce pui in aplicare aceste solutii.

Esti obosita in permanenta

Problema. Te simti extenuata cand te pregatesti sa dormi, iar gandurile nu-ti dau pace. Ai vrea sa planifici urmatoarea vacanta cu familia. Iti vine in minte si agenda de la serviciu. Stai, ca ai uitat sa platesti o factura de utilitati importanta! Uite asa pierzi in fiecare seara cateva ore bune in loc sa te odihnesti, iar cand te trezesti esti mai degraba extenuata decat relaxata.

Solutia. Nu te baga imediat in pat. Rezerva-ti cateva zeci de minute de rasfat. Timpul petrecut cu tine te va ajuta sa te detensionezi. Fa o baie fierbinte, intr-o cada cu multa spuma parfumata, citeste o carte (evita-le pe cele politiste, care cresc tensiunea) sau asculta in surdina muzica pentru suflet.

Tulburari de somn – Te trezesti prea devreme

Problema. Iti programezi alarma pentru 6.45 dimineata, dar nu stii cum faci in fiecare zi de te trezesti fara ajutoare cu doua ore mai devreme. Apoi nu mai poti adormi si toata ziua esti ametita si obosita. Tie, mai ales spre dimineata, iti poate intrerupe somnul si un ciripit de pasare sau un scartait de incheietura.

Problema. Daca te confrunti de ceva timp cu aceasta sensibilitate a somnului, sa stii ca nu prea ai ce face. Ceasul tau biologic este programat sa te trezeasca cu noaptea in cap. Poti renunta o perioada sa mai stai la PC sau la TV pana seara tarziu. Sau limiteaza cat poti tu de mult activitatile de seara, care iti aduc un plus de stres.

Lucrezi noaptea

Problema. Iti iei frecvent de lucru pentru acasa si muncesti pana la ore tarzii ori faci ture de noapte. Din acest motiv nu apuci sa te odihnesti cum trebuie, mai ales dupa ce a rasarit soarele.

Solutia. Ideal ar fi sa ai un program bine stabilit pentru lucru si pentru somn. In realitate, e mai greu sa respecti timpul pentru odihna, mai ales cand apar copiii in ecuatie. Incearca sfatul profesorului de neurologie Cathy Goldstein, de la Universitatea din Michigan: dimineata, cand te intorci acasa de la serviciu, incearca sa dormi, fara sa te mai gandesti la ceva, pana la 13 pm. Iti reiei apoi activitatea si stai treaza pana undeva la 3 noaptea, dupa care dormi pana la cel putin 11 ziua. In felul acesta te vei simti mai putin obosita si mai eficienta, decat daca incerci sa te apuci de treburi de cum vii de la serviciu.

Nu poti sa dormi langa partener

Problema. Te asezi in pat sa te culci pe la 9.30 seara, dar mai citesti dintr-o carte sau te uiti la inca un episod din serialul preferat. Cand esti gata de somn, te intorci spre el sa-l saruti de noapte buna si observi ca acesta doarme deja profund.

Solutia. Cel mai bun remediu pentru voi, adica pentru un cuplu format din parteneri cu obiceiuri de somn total opuse – unul se culca tarziu si altul se trezeste devreme -, este comunicarea. Unele cupluri aleg sa ajunga la un compromis in privinta orei de culcare, altele decid sa ajusteze ora de trezire, macar in weekend.

Iata cum sa-ti imbunatatesti somnul fara sa iei pastile!

Foto: Guliver