Iti surade ideea sau nu, eu zic ca merita sa faci un efort. Terapia cu dusuri reci poate fi usor nepotrivita cu vremea de afara, stiu, insa concluziile studiilor in domeniu aduc argumente puternice in favoarea ei. Cel putin sase motive serioase au gasit cercetatorii, pentru a ne convinge cat de sanatoasa este aceasta metoda.

Daca iti spun ca terapia cu dusuri reci iti intareste sistemul imunitar si te ajuta sa arzi mai repede caloriile, te conving sa o incerci?

Daca nu, atunci o sa adaug ca, spalandu-te cu jeturi de apa la temperatura ceva mai scazuta decat a camerei intaresti rezistenta sistemului imunitar in fata virusurilor si obtii un efect revigorant care tine mare parte din zi. Cele care practica aceasta metoda spun ca dupa cinci minute de terapie esti alt om. Ai mai multa energie decat o persoana care face un dus fierbinte dimineata.

Terapia cu dusuri reci sustinuta de stiinta

Studiile stiintifice au aratat beneficiile aduse de terapia cu dusuri reci de-a lungul timpului. Atletii o folosesc datorita efectului de revigorare pe care il ofera apa rece.

O cercetare in domeniu a scos la iveala ca expunerea brusca la apa rece, urmata de un program intens de exercitii fizice produce in corp resurse necesare pentru recuperare dupa anumite afectiuni.

Reduce inflamatiile

Doctorul australian Ned Brophy-Williams, un reputat om de stiinta sportiv, a explicat pentru site-ul pickthebrain.com ca terapia cu dusuri reci directioneaza fluxul de sange de la extremitati spre centrul corpului si reduce riscul de inflamatii si blocaje la nivelul venelor.

Trezeste simturile

Dusurile reci te obliga sa respiri profund si, astfel, creste cantitatea de oxigen de la nivelul creierului. In acelasi timp, sangele este pompat spre organe, imbunatatind circulatia sangvina in corp. Aceasta activitate produsa intr-un timp relativ scurt in organism echivaleaza cu un program complet de exercitii, efectuat in ritm moderat.

Accelereaza metabolismul

Dusurile reci maresc rata metabolica si in timp are drept reactie pozitiva o capacitate mai mare de a arde grasimile. Mai mult, terapia rece poate stimula producerea de grasime sanatoasa, cunoscuta drept grasimea cafenie.

Este localizata in jurul gatului si in zona claviculei si se regaseste in special la oamenii tineri, care au o forma fizica buna. In studiile in domeniu, grasimea sanatoasa a fost asociata cu talia subtire si un nivel echilibrat al zaharului in sange. La obezi, acest tip de grasime este greu de detectat.

Intareste sistemul imunitar

Sunt multe dovezi care spun ca expunerea la frig duce la imbunatatirea imunitatii. Cercetarile oamenilor de stiinta au gasit ca organismul sportivilor care practica inotul si care sunt expusi pentru scurta durata la rece este mai rezistent in lupta cu stresul oxidativ. Se pare ca aceasta terapie protejeaza si sistemul nervos.

Imbunatateste starea de spirit

Primul impuls al corpului la contactul cu apa rece poate fi definit prin mii de senzatii elecrice la nivelul creierului. Stiinta a dovedit ca dupa un dus rece starea de spirit este vizibil imbunatatita, iar efectul dureaza mare parte din zi. De asemenea, terapia cu dusuri reci are efect puternic antidepresiv.

Nu spun sa renunti pentru totdeauna la dusul fierbinte si reconfortant de dimineata, ci sa il inlocuiesti din cand in cand cu unul putin mai caldut, apoi sa racesti treptat apa. Iti trebuie putina motivatie si nu uita ca nu trebuie sa stai mai mult de zece minute sub apa rece. Poti face hipotermie. Nu depasi cinci minute de dus rece si vei obtine maximum de beneficii pentru corp.

Afla si cand e mai bine sa faci dus: dimineata sau seara?

Foto: Guliver