afectiunile toamnei

Alergiile, raceala, gripa sunt doar cateva din afectiunile toamnei sau, mai bine zis, boli care apar sau se agraveaza in acest anotimp. Schimbarile bruste de temperatura, frigul, ploile si vantul predispun la imbolnavire, asa ca e bine sa ajuti organismul sa faca fata vremii capricioase.

Sorina Onceanu, medic specialist medicina interna, Clinica Gral Baneasa, a enumerat cateva dintre afectiunile toamnei si ne spune ce trebuie sa facem ca sa stimulam imunitatea.

Care sunt afectiunile toamnei cele mai raspandite?

„Fie ca vorbim de alergiile de toamna, fie de banalele raceli, sfarsitul verii si sezonul rece duc la scaderea capacitatii de aparare a sistemului imun, facandu-ne mai susceptibili la o serie de afectiuni specifice, pe care este important sa le cunoastem, pentru a le putea preveni:

• alergiile de toamna, cu mecanism asemanator celor de primavara. Triggerii, adica factorii care le declanseaza, sunt diferiti (ambrosia, mucegaiul, acarienii de praf din paturi, pilote, saltele).

racelile sunt afectiunile toamnei determinate de infectii virale ale tractului respirator superior (cel mai frecvent rinovirusuri), transmisibile prin contact cu suprafete contaminate (clante, intrerupatoare) sau pe cale aeriana, de la o persoana bolnava. Pentru un adult, pot fi doua-cinci episoade pe an, in timp ce pentru un copil de varsta scolara numarul poate ajunge pana la 12 episoade/an. Cum prevenim afectiunile toamnei de acest gen? In primul rand, e nevoie de o igiena corecta a mainilor, mai ales inainte de masa, si apoi mentinerea unei temperaturi confortabile in spatiul de locuit/lucru.

• gripa sezoniera este produsa de virusurile gripale si de agenti patogeni cu o virulenta mai mare decat cei ce produc racelile si care se poate solda cu deces, in cazul persoanelor varstnice si nu numai. Vaccinul gripal sezonier este o modalitate de a preveni formele severe de boala in cazul pacientilor cu risc mare de imbolnavire.“

Cum sa prevenim aparitia sau agravarea bolilor?

„Pentru un numar mare de pacienti cu boli cronice, vremea rece poate aduce episoade de agravare a afectiunilor preexistente: este cazul persoanelor care sufera de astm (aerul rece este un trigger cunoscut pentru episoadele de bronhoconstrictie), boala cardiaca ischemica (cresterea numarului de episoade de angina pectorala, indusa de contactul cu temperaturile scazute, ceea ce creste implicit riscul de infarct miocardic), afectiuni reumatologice (exacerbarea simptomelor articulare, in special durerea si rigiditatea) sau de poliartrita reumatoida ori lupus.

Preventia in aceste cazuri inseamna, in primul rand, aderarea stricta la tratamentul medical prescris anterior si, in al doilea rand, masuri specifice (pe care majoritatea pacientilor le cunosc, dat fiind caracterul cronic al acestor afectiuni): fie ca vorbim de evitarea temperaturilor extreme si reducerea nivelului de efort fizic in aer liber (pentru pacientii cu boala cardiaca ischemica), fie prin purtarea unor esarfe care sa acopere gura si nasul (pentru pacientii cu astm, evitand astfel inhalarea de aer rece). De asemenea, trebuie luate in calcul exercitiile fizice care sa creasca mobilitatea articulara, pentru pacientii cu astfel de probleme de sanatate.

Un lucru foarte important pentru a preveni afectiunile toamnei este alimentatia in perioada rece. Toamna, scade si tendinta de a consuma fructe si legume, importante prin continutul de vitamine si minerale, esentiale pentru buna functionare a organismului. Din fericire, acest anotimp vine cu armele lui pentru a ne ajuta sa mentinem starea de bine, fie ca vorbim de fructe (mere, pere, gutui, struguri sau mai exoticele rodii si citrice), fie de legume (conopida, varza, radacinoase).

Exista o tendinta de a manca mai mult in sezonul rece: unii cercetatori o pun pe seama faptului ca asa suntem construiti genetic, sa facem “depozite” pentru iarna lunga; altii – pe “tulburarea afectiva sezoniera” (astenia de toamna-iarna), determinata de micsorarea duratei si luminozitatii zilei.

Ca sa reducem riscul de a contacta afectiuni ale toamnei, e bine sa introducem in mediu mai multe alimente si bauturi calde (supe, ciorbe, ceaiuri) si sa crestem consumul de proteine si grasimi ”bune” (carne slaba, peste gras, de exemplu somon si ton, nuci, migdale, caju). De retinut este ca nu exista solutii miraculoase pentru cresterea imunitatii: odihna, combinata cu alimentatia echilibrata, un pic de activitate fizica si reducerea stresului sunt factorii care ne asigura starea de bine in general! Putem, in cel mai bun caz, sa ajutam putin prin suplimentarea aportului de zinc (singurul dovedit a stimula intr-o oarecare masura sistemul imunitar), combinat cu vitamina C. Daca toate acestea nu reusesc sa ne protejeze si ajungem sa ne imbolnavim, cel mai bine este sa cerem sfatul specialistilor, atat pentru investigatii, cat si pentru tratament.“

Citeste si: Afectiuni ale pielii care se pot reactiva pe perioada toamnei

Foto: Guliver