Aflarea numarului de calorii consumate prin alergare este un calcul destul de simplu. Cei mai multi experti (si o multime de studii), sugereaza ca o persoana cu o greutate medie arde aproximativ 100 de calorii daca alearga 1,6 kilometri.

Acest numar creste usor daca persoana respectiva are o greutate mai mare sau este un alergator mai eficient, in ambele cazuri fiind nevoie de mai multa energie pentru a acoperi aceeasi distanta. Dar numarul de calorii consumate prin alergare nu creste, daca fugi mai repede.

“Nu conteaza cat de repede te duci”, spune Dr. David Swain, directorul Institutului Wellness si al Centrului de Cercetare de la Universitatea Old Dominion pentru running.competitor.com. Cantitatea de calorii arse pe o distanta de 1,6 kilometri ramane aproximativ la fel.

Daca tu vei alerga mai repede vei acoperi mai multi kilometri in acelasi interval de timp, ceea ce echivaleaza cu mai multe calorii arse in acel timp. Gandeste-te asa: o persoana care alearga 1,6 kilometri in 10 minute, intr-o ora acopera 9,6 kilometri si arde aproximativ 600 de calorii in aceasta perioada; o persoana care alearga 1,6 kilometri in 6 minute, executa in aceeasi perioada de timp 16 kilometri si arde 1000 de calorii.

“Este o ecuatie metabolica de baza”, spune Craig Broeder, CEO la Exercising Nutritionally si cercetator la Northern Illinois University. Pentru fiecare litru de oxigen consumat vei arde aproximativ cinci calorii.

Calorii consumate prin alergare: invata sa faci sport istet!

Caloria este definita ca fiind cantitatea de energie utilizata pentru a ridica temperatura unui gram de apa cu un grad. De-a lungul multor studii, s-a constatat ca exista o relatie directa intre cantitatea de oxigen pe care o persoana o consuma intr-o camera si cantitatea de calorii arse. Iar cercetatorii depun acum mai putin efort, ei pur si simplu masoara cantitatea de oxigen consumata de o persoana si cantitatea de dioxid de carbon produsa.

Un studiu realizat de cercetatorii de la Syracuse au descoperit ca barbatii au ars aproximativ 105 de kilocalorii /1,6 kilometri, ei parcurgand 1,6 kilometri in 9 minute si 30 de secunde, si aproximativ 52 de calorii atunci cand au mers pe jos aceeasi distanta in 19 minute. Femeile care au participat la studiu, au ars 91 si, respectiv, 43 de calorii.

Alergarea, din punct de vedere tehnic, implica saltul de pe un picior pe altul pentru a te propulsa mai departe, in timp ce atunci cand mergi pe jos, niciunul dintre picioare nu va parasi complet pamantul. Unele studii sugereaza chiar ca mersul pe jos mai rapid de 12 minute/ 1,6 kilometri arde mai putine calorii, decat daca alergi aceeasi distanta in 12 minute.

Factorul suplimentar care complica problema este ca, desi cantitatea de calorii pe care o arzi pe distanta respectiva nu se schimba in mod fundamental, numarul de calorii consumate prin alergare se va schimba ulterior.
“Persoana care a fugit respectiva distanta va avea intotdeauna un consum mai mare de calorii reziduale”, explică Broeder.

Si asta pentru ca vei arde calorii si ulterior, cand esti intr-o stare de repaus. Dupa ce alergi repede, ritmul cardiac este ridicat si respiri greu. Nu esti intr-o stare propriu-zisa de repaus, asa ca tu continui sa arzi calorii.

Un alt studiu arata ca, daca arzi 720 de calorii alergand la 80% din capacitatea ta spre deosebire de arderea a 720 de calorii alergand la 60% din capacitatea ta, rata de baza de ardere a caloriilor va creste cu 15-25 procente timp de aproape 24 de ore. Alte studii au fost mai putin concludente cu un numar, dar au aratat ca exercitiile fizice mai intense conduc la arderi mai intense.

Cu toate acestea, in cazul in care obiectivul tau este sa cresti numarul de calorii consumate prin alergare sau sa scazi in greutate, trebuie sa-ti cantaresti bine optiunile. In general, un alergator care nu e de elita poate face doar un antrenament foarte intens pe saptamana, maxim doua, altfel risca sa se accidenteze.

Daca joggingul este pasiunea ta, te invit sa citesti si articolul: “Greutatea ideala se mentine prin alergare”!

Foto: iStockphoto

Ti s-a parut folositor acest articol? Atunci da like paginii noastre de Facebook, pentru a fi la curent cu altele asemanatoare!