Toate stim ca seara nu e bine sa mancam dulciuri fiindca riscam sa ne ingrasam. Si tot asa, evitam sa mancam prea mult, prea gras, prea nesanatos, de dragul siluetei. Dar, te-ai gandit vreodata ca ceea ce mananci la cina are legatura si cu felul in care dormi?

Nu o spun eu, o spune organizatia americana National Sleep Foundation: ceea ce mananci si bei inainte de culcare, iti poate afecta calitatea somnului… in bine sau in rau!

Triptofan inainte de culcare!

Spre exemplu, alimentele care contin aminoacidul triptofan te pot face sa simti o stare placuta de toropeala, care te “invita” sa adormi mai rapid. La polul opus, alimentele picante sau cele prajite creeaza disconfort stomacului si, automat, te impiedica sa adormi repede.

Editorii de la health.com au alcatuit o lista cu alimente bune versus alimente rele inainte de culcare. Ia-le in considerare daca vrei sa nu mai stai cu ochii in tavan cate o ora inainte sa adormi ori daca visezi la un somn profund si odihnitor din care sa te trezesti abia dimineata!

DA: Cirese!

“Ciresele sunt unele dintre putinele alimente naturale care contin melatonina, hormonul care ajuta la reglarea ritmului circadian”, spune Keri Gans, nutritionista in New York si autoare a volumului The Small Change Diet. (n.r. ritmul circadian se refera la ceasul biologic al organismului, cel care ne ajuta sa avem un program de somn si de trezire).

Nu trebuie sa mananci, neaparat, cirese proaspete ca sa te ajute sa dormi mai bine. Si ciresele deshidratate sunt bune, dar si sucul de cirese (atentie, sa nu contina prea mult zahar!).

NU: Burgeri!

Poate ca e tentant sa iesi cu prietenii la un burger in oras seara, insa, nu e chiar cea mai buna idee! Nici pentru silueta, nici pentru mai tarziu, cand te bagi in pat! Grasimile din burger stimuleaza producerea unui acid in stomac, care se poate “varsa” in esofag, cauzand arsuri si reflux gastroesofagian. Iar asta, cu siguranta, nu te va lasa sa dormi linistita! Mai mult, carnea din burger se digera greu, iar daca il mananci tarziu, cel mai probabil, te vei simti balonata si nu vei putea sa adormi prea repede!

DA: Banane!

Bananele te ajuta sa adormi mai repede fiindca contin magneziu si potasiu, doua minerale care relaxeaza natural muschii. Si mai au si zaharuri benefice care induc somnul! Mananca o banana daca te simti agitata seara si nu poti sa adormi.

NU: Cafea!

OK, poate cafeaua te ajuta la digestie, insa, nu o bea seara fiindca e posibil sa-ti dai somnul peste cap! Cafeaua contine cafeina, un stimulent al sistemului nervos central. Bineinteles ca oamenii reactioneaza diferit la cafeina si unii nu sunt asa de sensibili ca altii la efectele ei. Daca nu stii cat “rezisti” la cafea, mai bine sari peste ea seara! Sau daca ai chef sa bei un cappuccino dupa cina, comanda-ti unul decofeinizat!

DA: Carne de curcan!

Daca mananci carne, cea mai indicata la cina este carnea de curcan. Nu doar ca e usoara, dar contine si triptofan, aminoacidul despre care iti spuneam ca induce somnul! Triptofanul se mai gaseste si in carnea de peste si de pui. Daca faci parte din categoria acelora care au probleme mai serioase cu somnul, e posibil, ca o portie de curcan sa nu faca mare lucru pentru tine. Totusi, daca ai nevoie de un mic ajutor ca sa adormi, da-i o sansa!

NU: Mancare indiana condimentata!

Condimentele din mancarea indiana sunt mult prea picante ca sa nu-ti faca rau! Din cauza lor poti avea reflux gastrointestinal, care te impiedica sa dormi. Potrivit unui studiu, facut in Australia, persoanele care obisnuiesc sa sosuri picante si mustar la cina au probleme in a adormi si dorm si mai superficial.

Stiai ca poti sa cresti melatonina din corp ca sa dormi mai bine?

Foto: Guliver