Aspiratul, stersul podelelor sau al ferestrelor, maturatul ori scoaterea rufelor din masina sunt probleme cat se poate de serioase pentru persoanele care au hernie de disc, alte afectiuni ale coloanei vertebrale ori s-au confruntat in ultimele luni cu dureri lombare sau cervicale. Despre cum iti protejezi coloana, mai ales acum, cand toata lumea a intrat in febra curateniei de Paste, explica medicul Iulia Belc, specialist in recuperare medicala, medicina fizica si balneologie.

Potrivit medicului, in astfel de cazuri, fiecare din aceste activitati casnice necesita miscari si rotiri controlate, dar si pauze la fiecare 45 de minute. Doar asa poti sa iti protejezi coloana si sa eviti situatiile neplacute in care, dupa o sesiune de curatenie generala, sa ramai cu dureri care sa te impiedice sa te bucuri de sarbatori.

Curatenia are propria „filosofie”

Ideea ca folosirea mopului sau a maturii, ori celelalte activitati de curatenie pe care ni le programam primavara, inainte de Paste, presupun miscari speciale, care, uneori, pot parea exagerata. Pentru cei care se confrunta cu probleme la nivelul coloanei vertebrale – si care nu sunt deloc putini, daca reamintim statisticile care arata ca 80% din populatia adulta se confrunta cel putin o data in viata cu dureri de spate – putem intelege de ce exista un fel de „filozofie medicala” a curateniei de primavara.

“Aparent banala curatenie de Paste poate deveni o provocare pentru toate persoanele care au experimentat, in ultimele luni o durere lombara, puternica sau usoara. Daca te confrunti cu un puseu dureros sau doar cei ai iesit din el, e cel mai indicat sa chemi pe cineva sa te ajute. Altfel, risti sa afectezi din nou coloana. In cazul unei dureri cronice usoare, surde, suportabile, sau al lipsei durerii la o distanta de cateva luni de un episod acut, trebuie sa te adaptezi activitatile, sa te gandesti la un plan de derulare al acestora pe o perioada de cateva zile”, explica doctorul Iulia Belc.

Cum iti protejezi coloana

Potrivit specialistului, exista cateva masuri de urmat si care te vor invata cum iti protejezi coloana astfel incat sa eviti situatiile neplacute. Iar, primul pas, este sa evaluezi momentul in care te afli fata de ultimul puseu dureros lombar.

“Ca regula generala, activitatea trebuie intrerupta de pauze periodice de 10-15 minute, la interval de 40-45 minute, sau imediat,  in cazul aparitiei unei dureri sau a unui disconfort. La fel de important este sa alegi ustensile si echipamente usoare, usor de manevrat, precum: galeti, cosuri usoare, mopuri si maturi cu maner lung, raclete de geam cu maner telescopic, aspirator usor, pe roti, cu tub lung, telescopic si cordon lung, sau utilizarea unui prelungitor, ca sa nu fim nevoiti sa ne aplecam repetat pentru a schimba priza. Mai mult, trebuie sa acorzi atentie pozitiei adoptate in timp ce stai in picioare, te misti, te apleci, ridici greutati, te intindzi dupa obiecte aflate pe rafturi inalte ori faci miscari de du-te-vino si rotatii cand manipulezi aspiratorul, matura sau mopul”, spune specialistul.

De ce trebuie sa tii cont atunci cand faci curatenie

Pozitia ortostatica (in picioare), trebuie adaptata, tinand picioarele departate la  nivelul umerilor. Atentie, daca mobila de bucatarie nu are picioare de sprijin, tendinta este de a sta in pozitie de balerina, cu varfurile mult in afara, ca sa stai cat mai aproape de dulap. Acest lucru va accentua scobitura lombara – lordoza-, va pune presiune asupra articulatiilor intervertebrale si, in consecinta, va determina aparitia durerii. Ideal este sa sprijini alternativ cate un picior pe o mica treapta adaptata dintr-o cratita intoarsa, un teanc de carti, o scarita sau deschizand usa de la masca chiuvetei si sprijinind piciorul in interiorul dulapului.

Ridicarea oricarei greutati se face cu doua maini, ajutandu-te de membrele inferioare si indoind mereu genunchii. Miscarea de ridicare nu trebuie facuta cu genunchii intinsi, nici macar cand scoatem sacosele din portbagaj. Nu uita sa departezi picioarele la nivelul umerilor.

Daca trebuie sa te intinzi spre o polita inalta si nu ai o scarita  in apropiere, ridica-te doar pe varfuri, fara sa intinzi coloana vertebrala.

Pentru manipularea maturii sau a mopului – obligatoriu cu maner lung -, stai cu spatele drept, contracteaza musculatura abdominala si tine ustensila aproape de corp pentru a evita miscarea de intindere. Mai mult, controleaza miscarile de rasucire si apleaca-te doar din genunchi, nu din coloana.

In cazul aspiratorului, pastreaza pozitia dreapta, incordeaza muschii abdomenului, aseaza un picior in fata, genunchii usor indoiti si lasa greutatea corpului pe ei la miscarea de impingere in fata. Pentru a preintampina miscarea de du-te –vino, fata-spate, destul de solicitanta pentru spate, poti parcurge lungimea incaperii doar prin miscare in fata, intorcandu-te si aspirand in acelasi mod, in sens contrar.

Pentru spalatul geamurilor, foloseste o racleta cu maner telescopic sau o scarita si evitati miscarile de intindere.

Incarcarea sau descarcarea masinii de spalat trebuie facuta, de asemenea, cu economie de miscare, prin plasarea cosului la un nivel optim pentru a evita miscarile repetate de aplecare.

“Daca incarcarea se face pe sus, aseaza cosul pe un suport la nivelul masinii, iar daca hubloul este frontal, pune cosul jos si apleaca-te prin genuflexiune,  ridicandu-te cu spatele drept. La intinsul rufelor, adapteaza inaltimea sarmelor la inaltimea ta sau foloseste umerase. Foloseste-te doar de brate si de ridicarea pe varful picioarelor, pentru a evita miscarile de intindere lombara”, subliniaza dr. Iulia Belc.

Daca ai o suferinta cervicala asociata – spondiloza, discopatie -, evitati pozitia monotona de extensie, care presupune capul dat pe spate. Pe langa durere cervicala, in astfel de cazuri ar putea sa apara ameteala, dezechilibrare si suprasolicitarea coloanei lombare in miscarea de redresare.

Foloseste un cos sau o masuta pe roti pentru a depozita toate lavetele si detergentii necesari, ca sa eviti astfel deplasarile si aplecarile repetate.

– Nu in ultimul rand, asigura-te ca ai o imbracaminte lejera, comoda, incaltaminte cu talpa elastica, bine fixata pe picior. Purtand papuci prea largi exista pericolul de a te impiedica, iar in miscarea reflexa de redresare, vei agresa coloana vertebrala.

Dupa ce ai aflat cum iti protejezi coloana, iata cateva sfaturi pentru a economisi timp cand faci curat de Sarbatori.

Daca ti-a placut acest articol, da-ne un like pe pagina noastra de Facebook si vei afla si mai multe informatii interesante! 

Foto: Guliver