Cum scapi de atacurile de panica. 5 pasi pe care trebuie sa ii repeti.

Cum scapi de atacurile de panica e una dintre cele mai importante preocupari ale tale? Fie ca tu insati te confrunti cu asa ceva, fie ca e vorba despre un apropiat de-ai tai, lucrurile nu sunt fara rezolvare! Primul pas este sa accepti atacul de panica si sa incepi sa “lucrezi cu el”.

Atacurile de panica sunt episoade de frica intensa si anxietate care coplesesc mintea si corpul, mimand simptome ale unor probleme medicale serioase, cel mai adesea luand forma unor atacuri de cord. Atacurile de panica sunt cauzate aproape exclusiv de propria minte, insa uneori sunt atat de severe incat unele persoane ajung la spital. Altele dezvolta agorafobie, teama de spatii deschise, iar altii simt o anxietate atat de puternica incat le e foarte greu sa isi duca viata de zi cu zi.

Daca tu sau cineva apropiat aveti astfel de probleme, e important sa stii cum scapi de atacurile de panica. Evident, atacurile de panica nu dispar peste noapte. Daca te preocupa sa afli cum scapi de atacurile de panica, trebuie sa constientizezi ca este vorba de un proces de lunga durata, care cere motivatie si asumare. De asemenea, nu te astepta la miracole. Chiar daca inveti sa le controlezi, mintea ta tot va scapa de sub control din cand in cand.

Pe Calmclinic.com am gasit cativa pasi care te poti invata cum scapi de atacurile de panica, insa cel mai important este sa nu te temi si sa iti dai voie sa te gandesti la ele deschis.

Cum scapi de atacurile de panica. 5 pasi

Pasul 1: accepta atacul de panica

Trebuie sa accepti ideea ca e posibil sa ai un atac de panica. Adesea, aceasta este cea mai grea parte, dar extrem de importanta. Nu inseamna doar sa te accepti asa cum esti, ci sa arati disponibilitatea de a avea atacuri de panica. Gandeste-te la toate lucrurile pe care le eviti ca sa nu ai atacuri de panica. Trebuie sa nu le mai eviti, chiar daca asta inseamna riscul ca vei avea un atac. Principiul se numeste “conditionarea evitarii”. Asadar, daca ai evitat unele locuri o perioada si apoi te fortezi sa te duci acolo, o sa infrunti posibilitatea aparitiei unui atac de panica. Ca sa le controlezi, trebuie sa le confrunti.

Pasul 2: evita sa iti suprimi gandirea

Urmatorul pas in a invata cum scapi de atacurile de panica este sa iti doresti sa te gandesti si sa vorbesti deschis despre atacurile de panica, fara teama ca altii te vor judeca. De ce? Pentru ca, daca iti propui sa nu te mai gandesti la atacurile de panica, cel mai probabil te vei gandi mai mult. Asadar, daca simti ca se apropie un atac de panica, accepta ideea si incearca sa vorbesti despre el cu altii chiar cand are loc. Nu va fi placut. Nu incerca sa il ascunzi sau sa il alungi, e posibil sa fie mai rau.

Pasul 3: invata sa respiri din nou

Anxietatea si stresul contribuie la dezvoltarea atacurilor de panica, dar simptomele nu apar datorita acestor declansatori, ci, adesea, din cauza felului in care respiri. Hiperventilatia – respiratia rapida – face sa expiri prea mult dioxid de carbon, iar acest lucru te poate face sa simti ca nu ai aer. Asa ca incearca sa inspiri mai mult. Hiperventilatia poate cauza simptome corelate cu atacurile de panica: dureri in piept, batai rapide ale inimii, ameteli, dificultati de respiratie, furnicaturi in extremitati. Asadar, cand simti ca incepi sa te panichezi, corecteaza-ti respiratia. Abtine-te de la a respira adanc si de la a-ti umple pieptul cu aer. In schimb, respira incer si controlat. Incearca sa inspiri cinci-sase secunde, mentine aerul in interior pentru doua-trei secunde, apoi expira pe durata a sapte-noua secunde. In felul acesta, o sa echilibrezi nivelul de dioxid de carbon. Nu o sa opresti atacul de panica, dar nu va mai fi la fel de sever.

Pasul 4: stil de viata sanatos

In cazul celor cu atacuri de panica, stilul de viata e extrem de important. E bine ca o persoana care are atacuri de panica sa doarma toata noaptea, pentru ca lipsa de somn pe termen lung poate creste stresul si anxietatea. De asemenea, e bine sa bea multa apa, sa manance sanatos si sa faca miscare. Sportul are un efect asemanator cu al medicamentelor usoare pentru anxietate.

Pasul 5: inlocuirea instrumentelor care te ajuta sa te confrunti cu atacurile de panica

Cel de-al cincilea pas e unul mai lejer. Trebuie sa ii dai mintii tale ceva cu care sa inlocuiasca felul in care se confrunta cu stresul. Exista doua cai prin care te poti confrunta cu stresul: activitati care nu creeaza stres (si care, eventual, genereaza relaxare sau fericire) sau distractii care iti ajuta mintea sa se refaca din anxietate fara sa gandesti excesiv.

Uneori, aceste “instrumente” la care apelezi ca sa faci fata stresului nu sunt cele potrivite. De exemplu, o activitate pe care tu o consideri relaxanta e posibil sa nu iti faca bine. Documentarele sau filmele horror nu te relaxeaza, ci iti sporesc stresul. E mai bine sa alegi show-uri amuzante. De asemenea, activitatile in aer liber sau de socializare care iti dau emotii pozitive.

Ca sa iti stapanesti atacurile de panica, ai nevoie de timp. De asemenea, nu uita ca terapia si discutiile cu ceilalti sunt folositoare.

FOTO: Guliver

Citeste si: Anxietatea puternica: ce poti sa faci ca sa o domolesti?