Iaurt, sana, chefir - lactate care mentin flora intestinala

Toate cele trei produse lactate acidulate – iaurt, sana, chefir – sunt obtinute prin fermentarea laptelui cu diferite bacterii. Cu gusturi aparte, date de bacteriile specifice, cele trei lactate nu sunt doar delicioase, ci și foarte sanatoase. Principala diferenta intre ele consta in modul de preparare.

Bunica ii zicea lapte prins iaurtului si il facea din lapte fiert si „lapte crud“, in proportii egale. Secretul gustului tinea de fermentare si de cat de gras era laptele de vaca. Cel putin, asa spunea bunica mea.

Acum, intre iaurt, sana, chefir si lapte batut nu sunt mari diferente, daca se foloseste un lapte cu acelasi continut de grasime. Am gasit informatii utile despre cum se prepara aceste lactate, dar si ce beneficii aduc acestea pentru sanatate, in cartea „Abecedar de nutritie“, semnata de Prof. Dr. Nicolae Hancu.

Ce nu stiai despre iaurt

Produs traditional balcanic, iaurtul este obtinut prin fermentarea laptelui de rumegatoare (vaca, oaie, capra, bivolita) cu microorganisme probiotice. Acestea provin din microflora spontana, adica sunt obtinute prin fermentarea laptelui insamantat cu un iaurt obtinut anterior.

Astazi, cel mai des se utilizeaza laptelele pasteurizat, in amestec cu bacterii probiotice de tipul: Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus lactis, Lactobacillus kefir, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium infantis, Bifidobacterium breve, Bifidobacterium longum, Streptococcus thermophilus, Lactococcus lactis, Leuconostoc cremoris, Leuconostoc mesenteroides, Kluyveromyces Fragilis, Rediococcus acidilactici.

Aceste microorganisme probiotice sunt, de fapt, organisme vii, care au grija de sanatatea noastra, daca sunt administrate in proportii adecvate.

Stiai ca iaurtul autentic, natural, este un aliment viu? Daca ar fi sa ne luam dupa nutritionisti, iaurtul trebuie sa contină minimum 100 de milioane de lactobacili activi la 1 gram de produs, pana la expirarea produsului.

Iaurt, sana, chefir, cu tot cu beneficiile lor

De ce e bine sa bei iaurt? Dar sana sau chefir? In primul rand pentru ca sunt delicioase, racoritoare si tin de foame. Mai important decat acestea, iaurtul natural, nu vorbim despre cel cu fructe sau de cel cu tot felul de adaosuri, dar si sana, si chefirul aprovizioneaza corpul cu vitamine si nutrienti esentiali: tiamina, niacina, riboflavina, acid folic, vitaminele B6 si B12.

Acestea ajuta la absorbtia mineralelor in organism, in special a calciului, care este extrem de important pentru sistemul osos. Mai mult decat atat, toate pot scadea nivelul de colesterol „rau“ din sange, regleaza flora intestinala si previn aparitia afectiunilor gastrointestinale.

Un alt motiv consistent sa le consumi este ca au efect detoxifiant asupra organismului si acest lucru se vede la exterior; pielea isi recapata stralucirea si supletea.

Asa se prepara sana si chefirul

Atat sana, cat si laptele batut se obtin prin acidifierea naturala a laptelui nefiert, strecurat si lasat la prins, la temperatura camerei. Asta, daca e sa-l faci in casa. Industrial, sana se preparara prin insamantarea cu maia de bacterii lactice din familia Streptococeaceae.

In ceea ce priveste chefirul, ca sa-l obtii ai nevoie de drojdii speciale, care contin ciuperci, bacterii si alte substante benefice pentru organism.

Toate cele trei produse lactate au rol important pentru sanatate, pentru ca mentin echilibrul florei intestinale.

Atentie la produsele pasteurizate!

Daca vrei sa mananci iaurt, sana, chefir sau un lapte batut natural, imbogatit cu bacterii probiotice, evita produsele pasteurizate, pentru ca in urma acestui proces se distrug bacteriile bune. Singurul avantaj al pasteurizarii este ca produsul are o perioada de valabilitate chiar mai mare de doua saptamani.

Vrei sa afli 16 combinatii de iaurt gustoase si sanatoase?

Foto: Guliver

Daca ti s-a parut interesant acest articol, da like paginii noastre de Facebook si o sa gasesti acolo si alte articole asemanatoare!