Uleiul de floarea-soarelui are un concurent puternic in uleiul de palmier, dar asta nu inseamna ca cel din urma este cel mai sanatos ulei pentru gatit. Cand prajesti alimentele sau le pregatesti termic dupa gust, trebuie sa tii cont de rezistenta uleiului la incalzire, altfel spus sa stii care este punctul de fumigatie al grasimii.

Fie ca il folosesti des la salate sau la prajit, uleiul este un ingredient de baza in bucatarie si nu il poti scoate din dieta. Poti prefera uleiul de masline extravirgin, dar mare atentie, nu poti praji nimic cu el, pentru ca nu este cel mai sanatos ulei cand vine vorba de gatit. Nu are rezistenta mare la incalzire si devine toxic pentru organism.

Prin ardere, substantele din ulei se transforma in compusi chimici, care pot declansa anumite tipuri de cancer.

Cel mai sanatos ulei are punct de fumigatie peste 180 ̊C

Prajesti carne sau legume? Foloseste un ulei care are temperatura de incalzire peste 180-200 de grade C. Dar, chiar daca are rezistenta mare la caldura, nu inseamna ca il poti incalzi la nesfarsit.

Evita sa utilizezi de doua ori la rand acelasi ulei, pentru ca isi pierde mare parte din proprietati inca de la prima prajire. In plus, cand incepe sa se innegreasca, cu siguranta incepe sa contina substante chimice.

Nutritionistii recomanda un ulei cu punct de ardere mai înalt, cum este cel de palmier, dar mai exista si alte uleiuri cu punct de fumigatie inalt: uleiul din seminte de struguri, de arahide, de rapita.

Alege uleiul nerafinat de floarea-soarelui

Cand cumperi ulei de floarea-soarelui din comert, cauta-l pe cel nerafinat, pentru ca acesta contine multi acizi grasi polinesaturati si vitamina E.

Pe piata, insa, vei gasi in cantitate mare uleiuri rafinate, ieftine, care, din pacate, nu mai au multi compusi benefici organismului, si nici gustul si mirosul nu sunt cele caracteristice.

Uleiul de palmier, cel mai sanatos ulei pentru gatit

Uleiul de masline extravirgin este ideal la salate.

Uleiul de floarea-soarelui este recomandat, cu moderatie, la prajitul alimentelor, pentru ca punctul sau de ardere ajunge pana la 230 de grade C.

Uleiul de porumb are, de asemenea, rezistenta scazuta la prajire si este recomandat la salate. In exces, uleiul de porumb are efect proinflamator, adica favorizeaza aparitia inflamatiilor in corp si incetineste vindecarea lor.

Uleiul de masline rafinat are punctul de fumigatie mai ridicat, respectiv de aproximativ 190 de grade C, si reprezinta o alegere mai sanatoasă pentru a praji alimentele. Pentru salate se recomanda uleiul de masline extravirgin.

Uleiul de palmier are un punct inalt de fumigatie, aproximativ 230 de grade C, si este recomandat la prajitul alimentelor, cu moderaţie, deoarece conţine 899 de calorii la 100 ml.

Uleiul de soia este si el recomandat mai mult la salate, pentru ca are un punct de incalzire mediu. Nu este pentru prajit.

Uleiul de canepa este foarte sanatos – are proprietati antiinflamatorii -, dar nu este indicat la prajire, pentru ca nu e rezistent si devine toxic. Foloseste-l mai mult la prepararea salatelor.

Uleiul de in. Si el are calitati care previn inflamatiile si este bogat in acizi grasi Omega-3 si Omega 6, dar este nerezistent la prajit.

Uleiul de rapita (canola) este rezistent la prajire, dar da un gust extrem de bun salatelor, deci ideal este sa-l folosesti in combinatii de legume si alte alimente sanatoase.

Citeste si 10 alimente cu grasimi pe care ai voie sa le mananci

Foto: Guliver