poti sa mananci orice in cantitati moderate

Am auzit cu totii axioma conform careia, poti sa mananci orice cu conditia sa consumi totul cu moderatie. Insa anumiti nutritionisti nu sunt deloc de acord cu aceasta regula. O prajitura acum, o salata mai incolo - se dovedeste ca acest comportament nu e chiar asa de sanatos precum ne asteptam noi.

Dr. David Ludwig, expert pe probleme de nutritie si obezitate la Harvard Medical School, a avut multe de spus pe aceasta tema intr-un articol publicat pe businessinsider.com. Cartea sa, “Always Hungry?” subliniaza ca ai nevoie de un plan de alimentatie care nu se concentreaza doar pe cat mananci, ci si pe ceea ce mananci.

Ludwig a spus ca e inutil sa-ti spui ca poti sa mananci orice cat timp o faci in cantitati moderate. El a spus: “Exista unele lucruri pe care ar trebui sa le consumi mai des, as pune pe aceasta lista uleiul de masline, avocado, nucile. Insa exista si alte lucruri pe care ar trebui sa le eviti, mai ales daca ai de-a face cu un prediabet sau cu alte probleme metabolice. Nu vrei sa mananci zahar in cantitati moderate, ci vrei sa scazi aceste cantitati pe cat de mult poti.”

Ludwig a luat ca punct de referinta un studiu publicat in New England Journal of Medicine, realizat pe un grup cu peste 7.000 de persoane cu risc de boli de inima. Unii au urmat o dieta mediteraneana cu o mulr ulei de masline, altii o dieta mediteraneana cu multe nuci, iar cel de-al treilea grup o dieta saraca in grasimi.

Cercetatorii au trebuit sa opreasca studiul mai repede decat s-ar fi asteptat, deoarece ratele de bolilor cardiovasculare au scazut atat de mult in grupele care consumau grasimi sanatoase incat Ludwig a spus “ar fi fost lipsit de etica sa mentina grupul care urma o dieta saraca in grasimi.”

Rezultatele au sugerat insa ca nu e de ajuns sa consumi alimente sanatoase precum uleiul de masline si nuci in cantitati moderate. Exista unele alimente pe care ar trebui sa le consumi in cantitati mai mari si altele pe care sa le reduci.

Si alte studii stiintifice au infirmat ideea conform careia poti sa mananci orice cu moderatie…

O cercetare publicata in American Journal of Clinical Nutrition a constatat ca daca mananci o “varietate mare de dulciuri, snacks-uri, condimente, antreuri si carbohidrati”, dar o varietate scazuta de legume te ingrasi.
Un alt studiu a constatat ca riscul diabetului de tip 2 a scazut atunci cand oamenii au mancat o varietate mare de fructe sau legume. Deci, a manca o multime de fructe si legume – nu doar o cantitate moderata – pare a fi cea mai buna idee.

Calitatea alimentelor pe care le consumi conteaza mai mult decat cantitatea relativa. Cu alte cuvinte, conteaza si ce mananci, nu doar cat mananci. Deci, este, probabil, momentul sa nu te mai minti spunandu-ti ca poti sa mananci orice cat timp nu exagerezi, deoarece unele alimente pur si simplu nu sunt sanatoase.

Citeste si: “Tu stii ce greseli implica o dieta eficienta?”!

Foto: iStockphoto