Indulcitori naturali recomandati

Credeai ca singura alternativa a zaharului este traditionala miere de albine? Ei bine, in ultimii ani, in rafturile magazinelor bio, ale bacaniilor sau chiar ale supermarketurilor si-au facut loc o multime de alti indulcitori naturali. Acestia, spre spre deosebire de zahar, care creste nivelul de glucoza din sange si nu are nici o valoare nutritionala, au un index glicemic cu mult mai scazut, sunt mai usor de digerat si au un gust placut. Ii poti folosi, desigur cu moderatie, pentru indulcirea bauturilor calde (ceai, cafea) sau reci (limonade sau ceaiuri cu gheata), a produselor lactate sau pe baza de soia sau a deserturilor preparate in casa.

Siropul sau nectarul de agave se extrage din seva plantelor cu acelasi nume, originare din Mexic si Africa de Sud. Are un index glicemic mai mic decat al zaharului, un gust mai dulce decat al acestuia si contine cantitati mici de fier, calciu, potasiu si magneziu.

Siropul de artar se obtine prin colectarea, filtrarea si fierberea sevei de artar. Contine mai putine calorii si o concentratie mai mare de minerale (magneziu si zinc) si potasiu decat mierea. Mai mult decat atat, este considerat ca fiind un antioxidant puternic ce ajuta la intarirea sistemului imunitar si la scaderea colesterolului.

Stevia se extrage din seva plantei cu acelasi nume, originara din America de Sud. Este de 300 de ori mai dulce decat zaharul, dar cu toate acestea nu are calorii si nu creste nivelul zaharului din sange. In schimb, stevia contine proteine, fibre, carbohidrati, fier, fosfor, calciu, potasiu, sodiu, magneziu, zinc si este bogata in vitaminele A si C.

Siropul de orez brun si siropul din malt de orz reprezinta concentrate obtinute din fermentarea boabelor de orez sau de orz si au o consistenta lipcioasa si vascoasa, asemanatoare cu cea a mierii. Ambele sunt mai putin dulci decat zaharul, nu contin gluten si sunt bogate in minerale (magneziu, mangan si zinc).

Text: Daniela Mihalcea; Foto: Guliver