Proprietati nutritionale si modalitati de folosire

Cand vine vorba despre alegerea unui ulei pentru gatit, n-ar trebui sa te limitezi doar la cel de masline sau de la cel de floarea-soarelui. Pe piata exista si alte uleiuri sanatoase si la fel de savuroase ca si cele cu care esti obisnuita. Le trecem in revista ca sa stii ce sa cumperi!

Este adevarat ca exista uleiuri sanatoase si uleiuri cu mai putine calitati, lucru determinat prin compararea numarului de antioxidanti si grasimi bune (nesaturate) pe care le contin. Un alt factor de care depinde valoarea unui ulei este si punctul de ardere sau smoking point (temperatura la care un ulei incepe sa se degradeze si fumega, isi pierde nutrientii importanti, formeaza grasimi trans rele si se transforma in ceva nociv pentru sanatate).

Uleiuri sanatoase sunt acelea care nu trec prin procedee chimice de rafinare

Cu cat punctul de ardere este mai mic, cu atat mai mult se produc radicali liberi si substante periculoase in urma arderii uleiului. Unele uleiuri au un punct de ardere mai mare, ceea ce le face ideale pentru a fi folosite la prajeli (ulei de rapita, de floarea-soarelui, ulei de soia), iar cele cu un punct de ardere mic sunt recomandate pentru a fi folosite la salate (ulei de masline extra-virgin, ulei de susan, ulei de porumb etc). Ca si regula generala, trebuie sa stii ca uleiurile vegetale au puncte de ardere mai mari comparativ cu alte tipuri de grasimi, cum ar fi untul sau untura.

Atentie insa! Un punct de ardere mare nu inseamna neaparat ceva bun. Uleiurile cu punctul de ardere ridicat sunt si cele mai rafinate (rafinarea indeparteaza impuritatile care fac uleiul sa fumege). In urma rafinarii, uleiul isi pierde mare parte din proprietatile benefice si din nutrienti si poate capata, in schimb, unele substante toxice folosite in procesul de rafinare.

Ca sa alegi uleiuri sanatoase pentru gatit, citeste cu atentie eticheta produselor si orienteaza-te catre acelea care nu au fost rafinate chimic. Asta inseamna sa optezi pentru uleiuri descrise ca presat la rece, organic, extra-virgin sau rafinat mecanic (fara implicarea chimicalelor). Noi am facut o lista cu uleiuri sanatoase pentru gatit. Inspira-te din ea!

4 tipuri de uleiuri sanatoase pe care le poti integra in preparatele tale de zi cu zi

1. Uleiul de rapita

Proprietati: se obtine din florile galbene de rapita, fiind considerat ca facand parte din categoria de uleiuri sanatoase datorita compozitiei sale de grasimi benefice: acizi grasi monosaturati, acid oleic, acid linoleic, acizi saturati (cei mai importanti dintre acestia sunt acizii omega 3, care reduc riscul aparitiei bolilor cardiovasculare).

La ce il folosesti: uleiul de rapita are un gust neutru si usor, poate fi folosit la salate, in aluaturi care se coc, la prajituri. Are un punct de ardere mare, deci poate fi folosit si la mancarurile ce necesita temperaturi ridicate (nu-si schimba gustul). Alege un ulei de rapita organic!

2. Uleiul din seminte de in

Proprietati: este bogat in acizi grasi omega 3 si omega 6, fibre, proteine, potasiu, vitamine din complexul B-urilor, fitonutrienti. Consumul poate reduce inflamatiile, tensiunea arteriala si aparitia bolilor de inima si a cancerului de san si colon.

La ce il folosesti: numai la salate, dressinguri, in combinatie cu iaurturi, smoothie-uri sau il poti adauga in mancaruri dupa ce acestea au fost preparate. Uleiul din seminte de in oxideaza la temperaturi foarte mici si de aceea nu se foloseste la gatit. Rancezeste repede, deci trebuie tinut in frigider!

3. Uleiul de susan

Proprietati: are un nivel ridicat de antioxianti numiti lignani (care ajuta la reducerea tensiunii arteriale si aduce glicemia la un nivel normal), grasimi polinesaturate (bune), vitamina B, E, calciu, magneziu si fier.

La ce il folosesti: in general la preparate care necesita temperaturi mari datorita punctului de ardere ridicat, poate fi un inlocuitor pentru uleiul de masline, il poti pune in salate. Are un gust mai pronuntat, de nuca.

4. Uleiul de avocado

Proprietati: contine grasimi bune mononesaturate si polinesaturate cam in aceleasi cantitati ca si uleiul de masline, dar si proteine, beta-caroten, vitamina E, A si D, fitochimicale. Uleiul de avocado poate scadea colesterolul rau, reduce riscul bolilor de inima si a fracturilor de oase.

La ce il folosesti: la preparate care se fac pe gratar sau se prajesc pentru ca are un punct de ardere mare, dar poate fi adaugat si la mancaruri reci, salate, dressinguri. Are o aroma usoara, de unt. Are destul de multe calorii, deci consuma-l cu atentie!

Din categoria de uleiuri sanatoase, mai poti alege si uleiul de nuca!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver