Mai putin folosita la noi in tara, faina de cocos are numeroase beneficii si poate inlocui in multe retete traditionala faina de grau.

Faina de cocos poate fi obtinuta prin doua metode. Prima si cea mai des folosita este macinarea uscata. In acest caz, pulpa de la nuca de cocos ramasa dupa ce a fost extras uleiul de cocos este uscata si macinata fin. In cazul celei de-a doua metode, macinarea are loc dupa ce este extras doar laptele de cocos. Pulpa este uscata si macinata dupa ce s-a extras doar 52% din uleiul de cocos.

In Romania, faina de cocos se gaseste in magazinele tip plafar. Un pachet cu 500 de grame de faina de cocos costa aproximativ 25 – 27 de lei. Varianta bio este mai scumpa, ajungand la peste 40 de lei un pachet cu 500 de grame de faina.

Faina de cocos poate fi folosita ca inlocuitor pentru faina de grau, avand un indice glicemic foarte scazut. Iata de ce e bine sa incepi sa folosesti aceasta faina:

Faina de cocos nu contine gluten

Unul dintre principalele motive pentru care ar trebui sa incerci acest tip de faina este acela ca, spre deosebire de fainile de grau, orz si secara, nu contine gluten. Boala celiaca sau intoleranta la gluten poate cauza balonare, dureri abdominale, tulburari de tranzit intestinal sau o absorbtie deficitara a nutrientilor din alimente. De aceea, daca ai astfel de probleme, poti folosi cu succes faina de cocos. Desigur, exista si alte tipuri de faina fara gluten, cum ar fi faina de soia sau de orez. Dar acestea nu sunt la fel de gustoase si de aromate.

Carbohidrati complecsi

Exista doua tipuri de zaharuri: carbohidratii simpli si carbohidratii complecsi. Carbohidratii simpli sunt cei care sunt asimilati rapid in organism, ne dau energie, dar cresc nivelul de zahar din sange. Carbohidratii complecsi, care se gasesc si in faina de cocos, au o structura chimica mai complicata si se elibereaza treptat in organism. Insulina din organism are rolul de a transforma zaharul in exces in grasime. De aceea, este de preferat sa consumi carbohidrati complecsi, pentru ca nivelul de glucoza si de grasimi din sange va fi mai scazut.

Sursa bogata de fibre

Faina de cocos este bogata in fibre alimentare. Potrivit livestrong.com, o lingura cu faina de cocos are 5 grame de fibre, spre deosebire de faina de grau integrala (0,8 grame de fibre intr-o lingura) sau faina alba de grau (0,2 grame de fibre intr-o lingura). In flus, o mare parte din fibrele care se afla in faina de cocos sunt insolubile, ceea ce iti da senzatia de satietate pe o perioada mai mare de timp, imbunatateste sanatatea colonului si ajuta impotriva constipatiei. Chiar daca pare greu de crezut, faina de cocos contine mai multe fibre decat unele fructe si legume.

Mai multe proteine

Faina de cocos contine mai multe proteine decat faina de grau. O portie de 100 de grame de faina de cocos contine 19 grame de proteine, in timp ce faina de grau, doar 10. Chiar daca aceste proteine nu contin toti aminoacizii esentiali pentru organism, ele contribuie la necesarul zilnic de proteine.

Cum gatesti cu faina de cocos

Cand gatesti cu astfel de faina, fii atenta la faptul ca absoarbe foarte rapid toate celelalte ingrediente, ca ouale, laptele, uleiul sau apa. Tine cont de acest lucru si adauga in plus apa, comparativ cu retetele clasice cu faina de grau.

Faina de cocos are gust de nuca cocos, este evident. Daca nu iti place acest gust, dar vrei, totusi, sa o folosesti, iata cum poti masca aceasta aroma: pentru retetele dulci poti adauga cacao, iar pentru cele sarate, pune pudra de usturoi sau de ceapa.

O poti folosi la prepararea prajiturilor, a aluaturilor pentru tarte, dar si in sosuri sau diferite feluri de smoothie.

Atentie! Faina de cocos este extrem de absorbanta, asa ca trebuie pastrata intr-un recipient care se inchide etans, iar apoi pusa intr-un loc uscat si racoros.

Testeaza si faina de migdale! Este nemaipomenita la prajituri!

Foto: Guliver