Tu stii cand e bine sa mananci fructe si cand nu? Inainte de masa? Dupa masa? Cand tii cura de slabire? Cand? Adevarul e ca fructele ar trebui si ele mancate dupa niste reguli si nu asa oricum.

Sa recunoastem! Nimeni nu prea mananca fructe dupa niste reguli – le mancam in mijlocul zilei cand ni se face pofta de ceva dulce, seara, dupa-cina, cand am rontai ceva si ne ferim de ciocolata ori le punem, dimineata, in smoothie, in cele mai bune cazuri!

Nutritionistii spun, insa, ca fructele ar trebui consumate mai cu atentie – trebuie sa tinem cont de momentul zilei in care le consumam si de combinatiile pe care le facem. In acest fel, evitam problemele digestive frecvente precum gaze, balonare si chiar indigestie, si ajutam corpul sa asimileze mai bine vitaminele si nutrientii din fructe. Iata cateva reguli dupa care poti sa te ghidezi daca nu stii cand e bine sa mananci fructe si cand nu!

Cand e bine sa mananci fructe si cand e bine sa te feresti de ele

Mananca fructe dimineata pe stomacul gol

Dimineata e un moment bun sa mananci fructe fiindca atunci digestia e mai rapida (dupa o noapte intrega, stomacul e gol) si corpul foloseste enzime diferite pentru a digera fructele. Totodata, dimineata, corpul are o mai mare capacitate de a absorbi vitaminele, fibrele si carbohidratii de care are nevoie ca sa fie sanatos.

Mananca fructele “goale”

Cand fructele sunt consumate singure si NU sunt combinate cu alte alimente, stomacul va absorbi mai usor nutrientii din ele. Mai mult decat atat, daca combini fructele cu grasimi, amidon sau proteine, e posibil sa te confrunti cu probleme digestive. Asta fiindca zaharurile din fructe nu se mai digera la fel de usor, ci raman in stomac mai mult timp si incep sa fermenteze.

NU manca fructe imediat dupa masa

Ar trebui sa astepti cel putin 30 de minute dupa masa ca sa poti sa mananci un fruct. DAR! Daca suferi de aciditate gastrica (arsuri, reflux grastroesofagian), ar trebui sa astepti cel putin doua ore dupa masa ca sa mananci fructe si o ora inainte de masa.

NU manca fructe inainte sa mergi la culcare

Zaharurile din fructe nu doar ca iti dau peste cap procesul de digestie, dar iti pot strica si somnul. E simplu de ghicit de ce: zaharurile iti cresc glicemia si iti dau energie. O regula buna este sa nu mannaci fructe cu trei ore inainte de culcare. Daca esti la dieta, fereste-te de fructe noaptea fiindca te pot ingrasa.

Mananca fructe inainte si dupa sport

Ai voie sa mananci fructe inainte, dar si dupa sport. Corpul va folosi zaharurile din fructe ca sa-si ia doza de energie necesara inainte de un antrenament, dar si ca sa “refaca” nivelul de energie pierduta dupa un antrenament. Mananca fructele cu cel putin o jumatate de ora inainte de sport si o jumatate de ora dupa.

Mananca fructe si cand tii cura

Fructele sunt sanatoase – contin vitamine, fibre, zaharuri bune si ar trebui sa existe in orice meniu, chiar si in cel de dieta! Incearca sa mananci mai putine fructe dulci si mai multe fructe bogate in apa si sa nu le consumi seara!

E ok sa combini fructele cu lapte vegetal

Daca obisnuiesti sa-ti faci smoothie-uri des, poti sa adaugi lapte de migdale sau lapte de cocos. Laptele vegetal nu pune o presiune foarte mare asupra digestiei. Dar chiar si asa, incearca sa nu bei smoothie-uri cu mai mult de trei-patru fructe si lapte vegetal in fiecare zi, ca sa previi eventualele problemele digestive. Cel mai intelept este sa-ti faci smoothie-uri folosind unu-doua fructe maximum si una-doua legume si sa le diluezi cu apa.

La o dieta de 2000 de calorii, consuma zilnic doua cesti de fructe pe zi, impartite in patru portii, potrivit U.S. Department of Agriculture. Pentru a te bucura de vitaminele si nutrientii din fructe, alege fructe proaspete in locul celor uscate, conservate sau in locul sucurilor de fructe din comert. Mango, caisele, pepenele galben si grepfrutul roz contin vitamina A, fructele citrice, capsunile, papaya contin vitamina C, bananele contin vitamine din grupa B-urilor.

Iata si o lista cu cateva fructe care ingrasa destul de rau si alternativele mai bune!

Foto: Guliver