Consecintele sunt aparitia bolilor de inima si a cancerului

Carnea procesata, adica tot ceea ce inseamna mezeluri, consumata in cantitati mari, poate avea consecinte devastatoare asupra sanatatii, ducand, in cele din urma, la scurtarea prematura a vietii.

Aceasta este concluzia unui studiu realizat de cercetatorii de la Institutul de Medicina Sociala si Preventiva din cadrul Universitatii din Zurich si dat publicitatii la inceputul lunii martie. Studiul a fost facut pe 450.000 de persoane, femei si barbati, si a relevat faptul ca oamenii care au consumat o cantitate mare de carne procesata si-au crescut cu 44% riscul de a-si scurta viata prematur.

Un consum mare de carne procesata inseamna un risc mai mare de imbolnavire

“Mortalitatea este mai crescuta in cazul participantilor care au consumat mai mult de 40 de grame de carne procesata pe zi comparativ cu cei care au consumat intre 10 si 20 de grame”, a declarat coordonatoarea studiului Sabine Rohrmann, sefa diviziei de Prevenire si Epidemiologie a Cancerului de la Institutul de Medicina Sociala si Preventiva (Universitatea din Zurich), citata de site-ul de sanatate health.com.

Cu cat consumul este mai mare, cu atat riscurile cresc: pentru cei care obisnuiau sa manance cel putin 160 de grame de carne procesata zilnic, rata de mortalitate a fost cu 44% mai mare comparata cu cei care mancau mai putina carne (intre 10 si 20 de grame pe zi).

Nitratii din mezeluri, care sporesc valabilitatea, gustul si culoarea, pot duce la aparitia cancerului

Cercetatorii au putut doar sa gaseasca o asociere intre consumul ridicat de carne procesata si un risc mai mare de moarte prematura, si nu o relatie de genul cauza-efect. Totusi, explicatia pentru care este posibil ca alimentele procesate sa scurteze viata, este urmatoarea: un consum mare de mezeluri, carnati, hot-dog, bacon, sunca poate contribui la aparitia unor boli periculoase. “Carnea este bogata in colesterol si grasimi saturate, ceea ce poate duce la boli de inima. De asemenea, carnea procesata este tratata cu nitrati pentru a-i spori valabilitatea, gustul si culoarea. Acestia pot duce la formarea carcinogenilor, ce sunt legati de aparitia cancerului de stomac si colorectal”, spune Rohrmann.

Un alt expert noteaza tot pentru health.com ca studiile efectuate anterior sustin legatura dintre consumul mare de carne procesata si aparitia unor probleme de sanatate. “Numeroase studii au legat consumul mare de carne de bolile cronice”, spune David Katz, directorul Centrului pentru Prevenirea Cancerului din cadrul Universitatii Yale.

Daca v-ati speriat cititand despre aceste descoperiri, solutia este sa reduceti consumul de carne. Recomandarea specialistilor este nu sa renuntati in totalitate la carne (carnea este benefica pentru ca are minerale si vitamine importante), dar sa reduceti consumul la 300-600 de grame pe saptamana. Cat despre carnea procesata, „cantitatea consumata zilnic n-ar trebui sa depaseasca mai mult de 28 de grame”, potrivit lui Rohrmann.

O dieta sanatoasa, bogata in legume si fructe, va poate ajuta sa reduceti consumul de carne procesata, prin simplul fapt ca o inlocuiti cu alternative mai sanatoase!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver