Prin prajire, cartofii se imbiba cu substante toxice

Cand spui cartofi prajiti, toata lumea stie ca sunt nesanatosi, dar probabil ca foarte putini oameni nu se gandesc cu pofta la o portie mare si rumena. Toti ii mancam, e greu sa rezistam ispitei. O portie azi, o portie maine, si fara sa ne dam seama, sanatatea noastra, nu numai silueta, este pusa in pericol. Iata de ce!

Cartofii prajiti au fost mentionati in gastronomie inl 1856, cand pentru prima sintagma “french fries” a aparut intr-o carte englezeasca de bucate. Dar acestia au devenit extrem de populari abia 100 de ani mai tarziu, odata cu aparitia si dezvoltarea primelor lanturi americane de fast-food.

In loc de cartofi prajiti, alege mai degraba varianta fiarta sau coapa a acestora

In ziua de azi, cartofi prajiti se gasesc din abundenta, ca garnitura omniprezenta, in aproape toate meniurile restaurantelor, fiind, de asemenea, un ingredient fara de care fast-food-ul probabil ca nu ar mai exista.

Din pacate insa, exista si un revers al monedei, iar celebritatea de care se bucura astazi cartofii prajiti atrage dupa sine si un mare semnal de alarma. Studii, medici si nutritionisti pledeaza in defavoarea ispititorilor cartofi prajiti, singurul fel de mancare ce poate fi pus langa dulciuri la nivel de tentatie. Sunt considerati extrem de periculosi pentru organism si, cu toate ca ne ferim de ei mai degraba pentru ca ingrasa, ar trebui sa-i evitam pentru ca sunt mai ales nesanatosi. Explicatia este simpla: desi cartofii sunt legume importante in alimentatie, fiind o sursa buna de potasiu, fibre si vitamina C, prin prajire nu numai ca isi pierd aceste proprietati, dar devin toxici pentru organism.

De fapt, modalitatea in care sunt gatiti cartofii face diferenta. De aceea, recomandarile specialistilor atunci cand gatim cartofii este sa nu ii prajim, ci sa-i fierbem sau sa ii coacem. Nu numai ca isi vor pastra o mare parte din nutrienti, dar evitam si combinatia cartofi – ulei incins. De fapt, aici este si problema. Nu spune nimeni sa nu ne mai dam niciodata intalnire cu cartofii prajiti, dar daca am reduce numarul intalnirilor la maxim una-doua pe luna, ar fi ideal.

5 motive pentru care ar trebui sa spui cat mai des NU unei portii de cartofi prajiti

1. Sunt o sursa de grasimi trans sau hidrogenate, nesanatoase. In procesul de prajire, cartofii se “imbiba” de grasimi rele, care ataca organismul provocand boli de inima, diabet sau cancer. Aceste grasimi trans iau nastere atunci cand in uleiurile lichide se adauga hidrogen, pentru a putea fi folosite la prajit sau pentru a le extinde durata de viata.

2. Contin acrilamida, o subsanta periculoasa ce poate duce la aparitia cancerului. Acrilamida este o substanta care se formeaza in timpul procesului de prajire a alimentelor bogate in carbohidrati, cum este si cazul cartofilor. Teste efectuate pe animale au aratat ca acrilamida poate actiuna ca un carcinogen, care este un compus responsabil de aparitia cancerului.

3. Contin sare in cantitati mari. Cartofii prajiti cumparati de la fast food sunt, de cele mai multe ori, foarte sarati. Sodiul sau sarea in cantitati mari este principalul factor care duce la cresterea tensiunii arteriale si la instalarea unor boli de inima, osteoporoza, afectiuni ale rinichilor, retentie de apa, boli digestive.

4. Sunt o sursa majora de carbohidrati. O portie mare de cartofi prajiti contine o cantitate de 63 de grame de carbohidrati. Combinati cu proteine si lipide, carbohidratii duc la cresterea rapida in greutate. Cunoscutul nutritionist Michele Montignac recomanda chiar renuntarea totala la cartofi pentru ca ingrasa. Procesul este urmatorul: carbohidratii ajung in corp sub forma de glucoza care este folosita imediat ca si energie sau este stocata sub forma de grasime. Consecinte: obezitatea.

5. Nu au nicio valoare nutritionala. Cartofii contin potasiu, mangan, cupru, vitamina B6, vitamina C si fibre. Din pacate, in urma prajirii, cartoful este “golit” in mare parte de acesti nutrienti importanti, ajungand sa nu aiba nicio valoare nutritionala. O portie medie de cartofi prajiti de la fast food contine aproximativ 380 de calorii, 19 grame de grasimi si 270 de grame de sare.

Renunta la cartofii prajiti sin favoarea unor feluri mult mai sanatoase: cartofi cu rozmarin sau cartofi copti!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver