alternative sanatoase la zahar
Powered By:

Alternative sanatoase la zahar avem! Important este sa le si testam ca sa stim ce putem folosi la prajituri in loc de zahar ori cu ce ne putem indulci cafeaua astfel incat sa nu-i schimbam prea tare gustul!

Poate ca alternativa cea mai fireasca la zahar este mierea – multe o folosim deja la cafea sau in prajiturile de casa fiindca este cea mai la indemana. Dar, in afara de miere, mai exista si alti cativa indulcitori sanatosi pe care ii poti lua in considerare daca vrei sa mananci fara zahar.

Alternative sanatoase la zahar: la ce sa fii atenta!

Atentie, insa! Indulcitorii nu sunt egali! Desi indulcitorii naturali sunt recomandati intr-o dieta sanatoasa, de indulcitorii artificiali – obtinuti chimic – ar trebui sa ne ferim. Pe lista se afla aspartamul, sucraloza, sucroza, zaharina, acesulfam de potasiu. Studiile arata ca acestia pot sa alimenteze pofta de duce, cresc riscul de a face diabet, boli cardiovasculare si tensiune si chiar si unele tipuri de cancer. Asadar, e important sa te documentezi foarte bine ca sa alegi niste alternative sanatoase la zahar! Cel mai intelept este folosesti indulcitori naturali, care sunt procesati foarte putin si care contin si unii nutrienti benefici. Iti venim in ajutor cu cateva idei!

Mierea organica

Ok, deja ai inlocuit zaharul cu miere? Incearca, totusi, sa folosesti o miere de calitate, ca sa te bucuri si de cativa antioxidanti pretiosi. Cea mai buna miere este cea pe care o cumperi de la producatori locali fiindca e mai putin probabil sa fie procesata. Ca sa fii si mai sigura ca folosesti o miere calitativa, cumpar-o de pe site-urile cu produse organice. Mierea este antibacteriana, imbunatateste sistemul imunitar, ajuta digestia si stabilizeaza nivelul glicemiei din sange.

Zaharul de cocos

Este un tip de zahar care se obtine din seva florilor de palmier, in urma unei procesari minime – drept urmare isi pastreaza mare parte din nutrienti: fier, zinc, calciu, potasiu, polifenoli si antioxidanti. Poti folosi zaharul de cocos ca sa indulcesti cafeaua, ceaiurile, sucurile naturale si smoothie-urile, dar si la dulciuri, ovaz, granola.

In prajituri se substituie cantitatea ceruta de zahar obisnuit, din reteta, cu zahar de cocos. Pentru retetele care cer unt topit, lapte, ulei, iaurt, sos de mere, topeste zaharul de cocos 5 minute in lichid; in acest fel, vei obtine creme si aluaturi fine.

Stevia

Stevia este un indulcitor natural care se extrage din frunzele plantei Stevia rebaudiana, originara din America de Sud. Ce e interesant la acest indulcitor este ca NU are deloc calorii, fiind, astfel, un substitut excelent pentru zahar. Despre extractul de stevia trebuie sa stii ca este de 200-300 de ori mai dulce decat zaharul, potrivit stevia.com! Trebuie deci folosit cu atentie! Indulcitorul din stevia poate fi adaugat la ceai, cafea, sucuri naturale, dar si la prajituri.

Pe piata din Romania exista un indulcitor 100% natural, cu indice glicemic zero si zero calorii obtinut din stevia.

Melasa neagra

Melasa este un sirop gros, rezultat in urma procesarii tresiei de zahar pentru a obtine zaharul alb. Dar spre deosebire de zaharul rafinat, melasa este foarte bogata in nutrienti benefici: fier, potasiu, calciu, magneziu, vitamina B6, antioxidanti. Poti folosi melasa la fel ca si mierea – pentru a indulci cafeaua, ceaiul, sucurile, smoothie-urile, dar si in porridge, iaurt, sosuri, dressing-uri pentru salate, dar si la prajituri preparate in cuptor. Desi e mai sanatoasa decat zaharul, melasa are, totusi, destul de multe calorii, asa ca e bine sa o consumi cu atentie! Intr-o lingurita de melasa sunt 19 calorii, iar intr-una de zahar sunt 16 calorii, potrivit healthyeating.sfgate.com.

Siropul de artar

Spre deosebire de zaharul alb, siropul de artar are in compozitie cativa nutrienti pretiosi: antioxidanti, riboflavin, zinc si mangan, esentiale in desfasurarea proceselor metabolice. Siropul de artar poate fi folosit in majoritatea deserturilor, insa, atentie, va trebui sa reduci lichidele din reteta cu un sfert! Siropul de artar mai poate fi folosit si la dressing-uri pentru salate sau chiar si feluri principale de mancare cu peste si pui. Poate fi adaugat peste cereale, iaurt, clatite. Ce trebuie sa stii este ca siropul de artar contine calorii, deci nu abuza de el! Potrivit healthyeating.sfgate.com, intr-o lingura de sirop de artar sunt 52 de calorii.

Foto: Guliver