Poftele alimentare au de cele mai multe ori un substrat emotional. Este dovedit: cand oamenii au dificultati si nu stiu cum sa faca fata stresului, mananca. Ce e interesant este ca poftele pot spune multe despre personalitatea ta si despre stresul ascuns care te macina pe interior.

Expertul in nutritie Deanna Minich, explica pentru mindbodygreen.com ce se ascunde in spatele diferitelor pofte alimentare pe care le avem.

“Poftele sunt o fereastra catre interiorul nostru. Daca stii sa descifrezi semnificatia reala a poftelor pe care le ai, poti sa ajungi sa te intelegi mai bine pe tine insati si, intr-un final, sa-ti rezolvi problemele. Iata cateva stereotipuri pe care le-am observat in cei 20 de ani de cand lucrez ca si expert in nutritie”.

Poftele alimentare descifrate rand pe rand

1. Prajituri, placinte, bomboane, produse de patiserie

Pofta de dulce este una dintre cele mai intalnite tipuri de pofte alimentare. Oamenii care poftesc la dulce sunt oameni care muncesc mult si se extenueaza. Adevaratul motiv pentru care apare aceasta pofta este acela ca aceste persoane nu se bucura suficient de mult de viata – micile bucurii se “evapora” in listele cu to-do ale zilei.

Daca esti asa: gaseste-ti o activitate care sa-ti faca placere si petrece 30 de minute in acea activitate. Fa o plimbare in parc, citeste o carte sau rasfata-te cu un masaj. O data ce incepi sa te bucuri de lucrurile care iti fac placere, nu vei mai fi simti nevoia de dulce atat de intens.

2. Mancare picanta

Persoanele care adora mancarea picanta, desi stiu ca nu le face chiar bine, sunt persoane care cauta provocari, care vor sa traiasca viata intens. Le place sa fie tot timpul in miscare, sa calatoreasca, sa exploreze, iar cand nu reusesc, se refugiaza in mancarea picanta fiindca le face sa simta ca traiesc!

Alternativa: ca sa te simti vie, incearca sa-ti faci timp si sa descoperi care sunt acele lucruri care te fac fericita. Incepe un curs de dans sau relaxeaza-te o zi intr-un parc de aventuri.

3. Alimente sarate

Cand mancam sare, ajutam apa sa se miste mai bine in corp. Metaforic, sarea este ca un magnet pentru miscare, pentru fluidizare – oamenii sa se relaxeze si sa nu mai incerce sa controleze totul.

Alternativa: gaseste modalitati care te pot ajuta sa te relaxezi profund. Incearca sa faci meditatie sau, cel putin, invata cateva exercitii de respiratie.

4. Cafea

Cand poftesti des la cafea, esti genul de persoana care vrea sa faca totul, sa stii totul, sa inveti totul. Iar cafeua iti da falsa impresie ca te poate ajuta, insa, de fapt, iti accentueaza si mai mult extenuarea.

Alternativa: in loc sa-ti mai torni o ceasca de cafea in plus, mai bine incearca sa te odihnesti mai mult. Dormi putin la pranz sau mergi la culcare mai devreme – e un pas care, cu siguranta, te va ajuta sa te concentrezi si sa reusesti sa faci mai bine ceea ce iti propui.

5. Alimente crocante

Daca simti nevoia sa rontai tot timpul ceva, aceasta nevoie poate spune despre tine ca simti tot timpul nevoia sa fii in centrul atentiei. Gandeste-te asa: esti suparata si iti vine sa-ti versi supararea, dar te abtii. Vrei sa fii apreciata pentru ceva ce ai facut la munca, dar nu esti. Alimentele crocante iti implinesc aceasta dorinta de a te simti cea mai importanta.

Alternativa: cand vrei sa spui ceva si nu reusesti, noteaza-ti intr-un jurnal, iar apoi incearca sa exprimi acel sentiment fara sa-l lasi sa se acumuleze in tine.

6. Ciocolata

Cine nu pofteste la ciocolata? Ciocolata ne face sa ne simtim bine – contine compusi care elibereaza endorfina, deci e normal. Senzatia pe care o creeaza in creier este ca suntem protejate si iubite.

Alternativa: gandeste-te cum poti sa oferi si sa primesti mai multa dragoste. Poate ca ai nevoie ca data viitoare cand poftesti ciocolata, doar sa fii imbratisata sau sa oferi o imbratisare ca sa-ti potolesti pofta!

7. Inghetata

Asociem inghetata cu copilaria – ne da un sentiment de libertate si de viata fara griji. De aceea, atunci cand ne simti ranite sau triste, ne refugiem in inghetata.

Alternativa: fa-ti o lista cu activitatile care iti creeaza sentimentul de libertate precum mersul cu bicicleta sau o baie relaxanta. Sau orice altceva!

Iata si cum poti sa tii sub control pofta de mancare exagerata!

Foto: Guliver