Principalele surse de flavonoizi

Flavonoizii sunt compusi care se regasesc in toate plantele si sunt responsabili de culorile vii: galben, oranj si rosu. Practic, flavonoizii sunt pigmenti ai plantelor, cunoscuti si sub numele de vitamina P.

Regasiti in cantitati mari in fructe si legume, flavonoizii pot fi catalogati ca niste nutrienti speciali cu potential benefic pentru organism. Cei mai multi flavonoizi functioneaza ca antioxidanti puternici pentru corpul uman. Exista mai multe tipuri de flavonoizi si concentratia lor variaza in functie de cat de crescute sau cat de procesate sunt alimentele pe care le consumam.

Flavonoizii sunt indispensabili pentru sanatate

De regula, toate fructele, legumele, ierburile si condimentele contin flavonoizi. Urmatoarele alimente sunt foarte bogate in flavonoizi: mere (flavonoizii se regasesc in coaja), afine, broccoli, rosii, usturoi, zmeura, pere, varza, ceapa, capsuni, struguri rosii, vin rosu, ceai, ciocolata, cacao.

Cum ne ajuta flavonoizii? Deoarece sunt o sursa de antioxidanti, flavonoizii au o multime de beneficii pentru sanatate: reduc inflamatiile, mentin arterele sanatoase si lupta impotriva procesului de imbatranire. De asemenea, flavonoizii reduc riscul de dementa, Alzheimer, boli de inima si unele tipuri de cancer. Mai mult decat atat, flavonoizii au proprietati antibacteriale, antivirale, antiinflamatorii si antialergenice. Flavonoizii au si efect vasodilatator.

Lipsa de flavonoizi in organism se poate manifesta prin aparitia unor raceli si infectii frecvente, invinetirea usoara a pielii, sangerarea nasului, umflarea rapida a ranilor in urma unor lovituri. Expertii nutritionisti recomanda consumul unor alimente bogate in flavonoizi decat asimilarea acestora prin intermediul unor suplimente alimentare. Iata o lista cu fructele si legumele bogate in flavonoizi!

Alimente bogate in flavonoizi

1. Legumele. Marea majoritate a legumelor contin cantitati mari de flavonoizi, in special cele verzi si cele rosii. Printre acestea se numara ardeii, rosiile, vinetele, ceapa rosie, telina, broccoli care contin diferite tipuri de flavonoizi.

2. Fructele cu boabe, in special, cele rosii, albastre si mov, sunt bogate in flavonoizi. Cele mai coapte tind sa aiba un continut mai ridicat de flavonoizi, in timp ce procesarea fructelor duce la scaderea cantitatii acestora. Afinele, merisorul, murele, strugurii negri, ciresele, zmeura contin flavonoizi.

3. Fructele care cresc in copaci: bananele, grapefruit, lamaile, portocalele,  merele, prunele, piersicile, caisele sunt toate bogate in flavonoizi. Este important sa fie consumate cu tot cu coaja pentru ca acolo se regaseste cea mai mare cantitate din acesti nutrienti.

4. Nucile, nucile pecan, fisticul, dar si soia si fasolea contin flavonoizi puternici. De asemenea, unele condimente printre care cimbrul, mararul si usturoiul au o concentratie crescuta de flavonoizi. Desi condimentele sunt consumate in cantitati mai mici, nutrientii nu vor intarzia sa-si arate beneficiile.

Daca vrei sa ai grija de sanatatea ta, citeste si Regulile unei diete echilibrate!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver