Daca esti tentata sa crezi ca batonul energizant, iaurtul sau mixul de nuci si fructe uscate sunt alimente sanatoase pe care le poti consuma fara sa-ti faci griji in privinta siluetei, mai gandeste-te! Specialistii spun ca pe piata exista o multime de produse „deghizate” care, de fapt, nu sunt deloc sanatoase, asa cum se crede.

Cel mai destept lucru pe care il poti face atunci cand vrei sa alegi un produs este sa citesti eticheta. Pe acea bucata mica de hartie vei descoperi toate ingredientele pe care le contine produsul respectiv, iar aceasta este cea mai buna metoda de a controla ceea ce mananci.

Alimente sanatoase sunt acelea care nu contin E-uri. Restul… e poveste!

Daca te iei numai dupa ce auzi la televizor, pe la prieteni ori citesti prin reviste, s-ar putea sa ajungi sa consideri alimente sanatoase niste produse care nu sunt nici pe departe ceea ce par a fi. In spatele etichetei de „alimente sanatoase” se pot ascunde o multime de ingrediente daunatoare atat pentru silueta, cat si pentru sanatate: mult zahar si sare, indulcitori, grasimi saturate si grasimi trans, coloranti artificiali, aditivi alimentari, consevanti etc. Iti prezentam o lista cu astfel de alimente, ca sa stii pe care ar trebui sa le eviti!

5 tipuri de produse deghizate care nu sunt ceea ce par. Pot fi insa inlocuite cu alimente sanatoase

1. Batoanele energizante

Este adevarat ca aceste produse sunt etichetate ca avand un continut ridicat de fibre si proteine, nutrienti care te ajuta sa fii satula o perioada indelungata, insa pot contine si muuulte calorii. Sa recunoastem ca nu o data am mancat un astfel de baton pe post de gustare, lasandu-ne pacalite de faptul ca are in compozitie cereale, fructe uscate, seminte, considerate sanatoase. Insumate, cateva batoane energizante, pot aduna la fel de multe calorii ca orice ciocolata obisnuita.

2. Iaurtul gras si iaurtul cu fructe

Este sanatos pana la un anumit punct. Pe piata exista o gama larga de iaurturi si nu toate au aceleasi proprietati. Unele iaurturi sunt foarte grase (exista chiar si iaurturi cu 10% grasime), drept urmare au in compozitie o cantitate mai mare de grasimi saturate. Cel mai intelept este sa te orientezi catre iaurturile slabe in grasimi, degresate, care pot fi la fel de cremoase. De asemenea, iaurturile cu fructe contin si o portie zdravana de zahar.

3. Inghetata din fructe, fara lapte

La un moment dat, toate am crezut ca o astfel de inghetata poate fi o buna optiune pentru atunci cand avem pofta de ceva dulce, dar care nu ne compromite silueta. Din pacate, specialistii spun ca inghetata din fructe, fara lapte, desi nu contine grasimi, contine zahar, dar si coloranti artificiali sau potentiatori de gust. Variantele de inghetata fara lapte nu sunt mai sanatoase, ci sunt doar recomandate celor care au intoleranta la lactoza. Daca vrei o idee de inghetata sanatoasa, fa un piure de fructe si apoi congeleaza-l!

4. Popcornul facut in cuptorul de microdunde

Vestea buna este ca popcornul poate fi o varianta de gustare sanatoasa, cu putine calorii atata timp cat il prepari, asa cum o faceau bunicile noastre, la ceaun. Vestea proasta este ca popcornul creat pentru a fi facut in cuptorul de microunde contine multa sare si zahar, dar si arome artificiale (unt, caramel etc). In plus, se pare ca in timp ce popcornul se afla in cuptor se pot elibera niste substante din cauza ambalajului care pot fi cancerigene.

5. Mixurile de alune, nuci si fructe uscate

In cazul acestora, este cu dus si intors. Mixurile de nuci, alune si fructe uscate sunt sanatoase, atata timp cat sunt consumate cu moderatie, deoarece au in compozitie destul de mult zahar si grasimi. Specialistii spun ca avem voie sa mancam in jur de trei linguri din acest mix la o gustare (au 160 de calorii si 10 grame de grasimi), insa cine mananca doar atat? In plus, mixturile care contin alune, nuci si seminte prajite trebuie evitate; acestea contin grasimi rele care se oxideaza rapid cand vin in contact cu aerul, iar ca acesta este un teren propice dezvoltarii radicalilor liberi care provoaca boli.

Ca sa alegi alimente sanatoase, inspira-te din lista noastra!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver

zp8497586rq