Printre alegerile inteligente se numara legumele si puiul

Fie ca iti faci de acasa un pachetel cu mancare, fie ca iei masa la restaurant sau la cantina de la serviciu, ar trebui sa stii care sunt cele mai recomandate preparate pentru un pranz sanatos. Ti-am pregatit o lista cu cateva idei inspirate si apetisante!

Desi se spune ca micul dejun este cea mai importanta masa a zilei, nici pranzul nu ar trebui sa fie lasat la voia intamplarii. Nutritionistii sunt de parere ca un pranz sanatos este cheia catre mai multa energie, o greutate optima, dar si o stare generala mai buna de sanatate.

Daca mananci un pranz sanatos este mai probabil sa nu-ti mai fie atat de foame la cina, lucru care conteaza la silueta!

Cu toate acestea, multi dintre noi sarim peste masa de pranz pentru ca suntem prea ocupati ca sa mancam. Si foarte rau facem: masa aceasta este importanta nu numai pentru a-ti potoli foamea. Specialistii spun ca pranzul da o mai mare energie organsimului datorita caloriilor si nutrientilor consumati, dar ajuta si la acelerarea metabolismului. Astfel, daca obisnuiesti sa iei pranzul, vei reusi sa arzi calorii (studiile arata ca persoanele care opteaza pentru un pranz sanatos sunt mai putin tentate sa faca “greseli” de alimentatie in restul zilei si ard mai rapid caloriile deja acumultate in corp), vei avea o performanta mai crescuta la birou si nu vei mai manca atat de mult seara (un obicei prost care duce la ingrasare foarte repede).

Masa de pranz este importanta intr-un stil de viata echilibrat, insa si mai important este sa fie o masa sanatoasa. Degeaba iei pranzul regulat daca obisnuiesti sa consumi alimente care sunt in detrimentul tau si care produc efectul opus celui scontat: te baloneaza, te “ingreuneaza”, iti provoaca stari de somnolenta, se digera rapid si iti starnesc pofta de dulciuri. Ca sa alegi in cunostinta de cauza, am intocmit o lista cu cele mai inspirate idei pentru un pranz sanatos!

5 idei pentru un pranz sanatos, dar si satitios si delicios in acelasi timp

1. Salata mixta. In acest caz, optiunile sunt extrem de varietate si poti alege in functie de legumele care iti plac mai mult. O salata greceasca (rosii, castraveti, ceapa rosie, ardei gra, masline si branza feta) este o buna optiune pentru ca, pe langa legumele ce contin vitamine si minerale pretioase, iti iei si o portie buna de proteine si calciu din branza. Branza feta este considerata unul dintre cele mai sanatoase tipuri de branza pentru ca are un numar mic de grasimi si calorii.

2. Legume proaspete “trase” in tigaie sau inabusite. Desi cartofii prajiti pot parea mai apetisanti, renunta la ei pentru ca iti pot provoca mari probleme de sanatate, nu doar de dieta. Alege dovlecel, vinete, ardei gras, ciuperci, broccoli, conopida, fasole verde si orice alt tip de legume care iti plac pentru a-ti alcatui o garnitura sanatoasa. Daca esti “carnivora” si nu poti renunta la carne, combina acest mix de legume cu un piept de pui slab, la gratar, sau, si mai bine, cu somon, pastrav sau dorada.

3. Sandwich cu pui si avocado. Poate crezi ca doar un singur sandwich este suficient pentru masa de pranz si nu te vei satura… In cazul acestuia, sunt slabe sanse. Fructul de avocado contine proteine, grasimi benefice, iar puiul slab este o sursa la fel de buna de proteine, nutrienti care confera o mare satietate. Ca sa fie cat mai sanatos, prepara sandwich-ul cu piept de pui fiert si fa un dressing din avocado, putin usturoi si cateva picaturi de lamaie. Fii atenta si la paine si alege una integrala, cu seminte!

4. Salata cu pui. In combinatie cu puiul poti sa folosesti o varietate de tipuri de salata (salata verde, rucola, varza chinezeasca), dar si rosii cherry, frunze de spanac, ardei gras, morcovi. Dressingul este recomandat sa fie unul cat mai sanatos (un dressing vinaigrette sau un dressing cu iaurt). Fereste-te de maioneza sau sosurile de usturoi de la restaurant pentru ca au multe E-uri.

5. Supa de legume. Nutritionistii spun ca ar trebui sa eviti supele crema (desi sunt foarte delicioase), pentru ca au in compozitie smantana si ingrasa, dar poti sa optezi pentru supe simple de legume. Daca iti place sa gatesti, poti prepara o cantitate mai mare de supa de legume la inceputul saptamanii ca sa ai si o zi-doua pentru birou. Daca mananci supa, pune alaturi si niste proteine, ca sa te asiguri ca nu ti se face foame prea repede. Poti incerca sa adaugi supei quinoa, una dintre cele mai bogate semicereale in proteine.

Ca sa-ti construiesti un pranz sanatos, orienteaza-te catre cat mai multe legume de sezon, dar informeaza-te si despre grupele alimentare obligatorii ce trebuie consumate la masa de dupa-amiaza.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver