6000 de nutrienti esentiali sunt intr-o ceasca de capsune

Cui nu-i plac capsunele? Sunt parfumate, dulci si zemoase, pot fi consumate ca si gustare, singure sau impreuna cu alte fructe, sau pot fi folosite in prajituri delicioase. Stiai insa ca aromatele capsune sunt si foarte sanatoase? Te sfatuim sa profiti de ele din plin in aceasta perioada!

Capsunele se numara printre fructele cu cel mai ridicat nivel de antioxidanti, o ceasca avand nu mai putin de 5.938 de nutrienti esentiali pentru sanatate.

Capsunele se afla pe locul 11 in top 100 al celor mai bogate alimente in antioxidanti

Descoperirea a fost facuta in urma unuia dintre cele mai cuprinzatoare studii cu privire la nivelul de antioxidanti din nu mai putin de 100 de alimente, realizat de catre Departamentul pentru Agricultura al Statelor Unite (USDA) si publicat publicat in 2004 in Journal of Agricultural and Food Chemistry. Ca o mica comparatie, dintre fructele de padure aflate in top, afinele salbatice contin cei mai multi antioxidanti, undeva la 13.259 intr-o singura ceasca, clasandu-se pe locul doi in topul 100. Poate ca facand comparatie cu afinele, capsunele nu au atat de multi antioxidanti, insa dintre cele 100 de alimente analizate au iesit pe locul 11.

Cum ne ajuta antioxidantii?

Ti-am mai repetat povestea cu acesti nutrienti de cateva ori, insa daca n-ai apucat sa o citesti, o mai spun o data: antioxidantii sunt niste compusi care se regasesc in alimente sub forma de vitamine (A, C, E), fitonutrienti, polifenoli si care distrug radicalii liberi care se formeaza in organism. Acestia din urma sunt responsabili de stresul oxidativ si degenerarea celulelor, pentru ca in final sa produca aparitia unor boli periculoase, printre care si cancerul. Desi toata povestea asta se intampla la nivel celular, tot ce trebuie sa retii este ca ai nevoie de antioxidanti ca de aer ca sa fii sanatoasa!

4 tipuri de antioxidanti pe care ii contin capsunele. Sunt esentiali pentru o viata sanatoasa!

1. Antocianinele: dau culoarea rosie capsunelor si pot reduce inflamatiile, previn oxidarea creierului, imbunatatesc temporar vederea, lupta impotriva bolilor de inima si a cancerului. In medicina naturista, antocianinele sunt considerate benefice in raceli si infectii urinare.

2. Quercitina este un flavonoid care functioneaza ca un agent antiinflamator si antialergic. Potrivit Centrului Medical al Universitatii din Maryland, quercitina poate alina simptomele artritei reumatoide, poate scadea tensiunea arteriala si reduce riscul aparitiei cancerului sau a bolilor de inima.

3. Vitamina C lupta foarte eficienta impotriva radicalilor liberi care pot contribui la imbatranirea prematura. In plus, vitamina C ajuta corpul sa se vindece mai repede, intareste sistemul imunitar, detoxifiaza corpul etc. O jumatate de ceasca de caspuni iti ofera 82% din necesarul zilnic de vitamina C.

4. Acidul elagic este un compus care se mai regaseste si in zmeura sau in rodii si are actiune antibiotic si antivirala. Potrivit studiilor, acidul elagic promoveaza sanatatea inimii si poate reduce riscul unor tipuri de cancer, cum ar fi cel de colon, ficat sau prostata.

Integreaza capsunele in meniul tau de vara si fa alegeri sanatoase!

Cum sa integrezi capsunele in meniul tau de vara? Ai putea incepe prin a le consuma regulat ca si gustare. Le poti servi intr-o salata de fructe racoritoare sau, daca vrei ceva mai sofisticat, le poti combina cu branza de capra si menta pe o bruscheta foarte gustoasa. Poate te gandesti la delicioasele capsune cu zahar? Mai bine nu! Tine zaharul la distanta daca vrei sa arati perfect vara aceasta!

Totusi, din cand in cand poti sa folosesti capsunele la deserturi usoare de vara: tarte, placinte, inghetate, milkshake-uri, smoothie-uri (unii specialisti spun ca daca gatesti, capsunele isi imbunatatesc chiar nivelul de antioxidanti; asadar, poti face sosuri si toppinguri nemaipomnite cu capsune si alte fructe de padure). Nu uita nici sa pui la congelator cateva pachetele cu capsune pentru atunci cand nu le vei mai gasi la piata!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver