Detalii despre alicin, compusul minune din usturoi

Este imposibil sa nu fi auzit vreodata ca usturoiul slabeste. Dar te-ai intrebat vreodata cat este mit si cat, realitate? Mai multe clarificari despre unul dintre cele mai populare condimente te ajuta sa-l utilizezi atat in beneficiul siluetei, cat si al sanatatii.

Usturoiul a fost ingredientul minune din bucatariile multor culturi inca de acum cateva mii de ani, in aceeasi masura in care a fost si medicament. Grecii si romanii chiar se refereau la usturoi ca la un “antidot universal”. Astazi, Institutul American de Sanatate catalogheaza usturoiul ca fiind un compus util in numeroase boli, de la cele care afecteaza inima si sistemul circulator si pana la cele care “prejudiciaza” sistemul imunitar.

Usturoiul slabeste datorita unei substante minune care ii da aroma si gustul

Lista beneficiilor nu se termina aici, usturoiul luptand si impotriva unor tipuri de cancer, a infectiilor si alergiilor. In spatele puterii usturoiului sta un compus miraculos, care ii da si aroma intepatoare. Este vorba despre alicin, o substanta care se produce in momentul in care usturoiul este taiat, zdrobit sau macerat. Alicinul are proprietati antibacteriale, antifungice si antivirale. Un alt lucru pe care trebuie sa-l stii este ca alicinul este raspunzator si pentru scaderea in greutate!

Si ca sa elucidam raspunsul la intrebarea “usturoiul slabeste?”, iti spunem ca s-au facut mai multe studii, pe animale, ce-i drept, care sustin faptul ca alicinul ajuta la slabit. Se pare ca aceasta substanta suprima si apetitul, dand o mai mare senzatie de satietate. Mai mult decat atat, alicinul accelereaza metabolismul, ceea ce duce la o mai bun ardere a caloriilor si la scaderea in greutate. Din pacate, studiile efectuate pe oameni nu au reusit sa arate demonstreze ca alicinul este prezent in organismul uman imediat dupa ce se consuma usturoi. Acest lucru poate insemna ca substanta este extrem de rapid metabolizata de organismul uman si este posibil sa nu functioneze la fel ca in cazul animalelor.

Chiar si asa, concluzia expertilor este ca este bine sa manacam usturoi numaisi  pentru ca este un condiment bogat in nutrienti esentiali: vitamina C, seleniu si magneziu, mangam, vitamina B6, fosfor, calciu, potasiu, fier si cupru.

5 indicatii ca sa folosesti usturoiul in dieta ta pentru a slabi, dar si pentru a manca mai sanatos

1. Adauga usturoi la antreuri sau feluri principale de mancare. Merge de minune cu legume proaspete, carnuri slabe, cereale intregi si produse lactate cu putine grasimi. Nu este recomandat sa mananci o anumita cantitate ca sa slabesti insa unii specialisti spun ca unu sau doi catei de usturoi, consumati zilnic sunt suficienti.

2. Cumpara intotdeauna usturoi alb, care are coaja intacta. Alege capatani de usturoi care au „catei” mari pentru ca sunt mai usor de curatat. Desi usturoiul acesta „frumos” este, de regula, importat, sunt sanse mai mari ca usturoiul de la tarani, care nu este atat de aspectuos, sa fie si mai sanatos.

3. Cand gatesti cu usturoi, arunca acei „catei” care sunt stafiditi, au culoare negra sau care au inceput sa incolteasca pentru ca isi schimba valoarea nutritionala si chiar capata substante nesanatoase.

4. Pastreaza usturoiul intr-un loc rece, intunecat si aerisit. Evita mediul umed (nu este bine sa-l depozitezi in congelator), deoarece se poate strica rapid. Poti pastra usturoiul pana la sase luni intr-un loc sigur.

5. Il poti consuma crud sau gatit. Tine cont insa ca temperaturile ridicate anuleaza alicinul din usturoi, insa, in schimb, creeaza alti compusi la fel de benefici. Poti sota usturoiul in ulei de masline atunci cand il gatesti, dar nu mai multe de doua-trei minute. Tine cont ca cu cat gatesti mai mult usturoiul, cu atat va avea o aroma mai slaba.

6. Usturoiul zdrobit intr-un mojar are o aroma de zece ori mai puternica decat daca este taiat marunt cu cutitul, asa ca foloseste prima varianta. Si inca un tips: pentru a da o usoara savoare salatelor nu folosi direct usturoi, ci freaca fundul bolului de salata cu un catel de usturoi taiat in doua.

Daca mananci rar usturoi din cauza problemelor cu respiratia, nicio problema! Mesteca cateva frunze de patrunjel si mirosul neplacut va disparea cat ai clipi!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver