7 solutii pentru deficitul de fier

Medicii avertizeaza ca anemia fa se instaleaza fara ca macar sa-ti dai seama. Daca experiementezi stari de oboseala, ameteli, lipsa concentrarii, dureri de cap sau maini si picioare reci ,este posibil sa fii anemica. Cauza acestei afectiuni? Deficitul de fier din organism. Ca sa previi anemia, creeaza-ti o dieta inteligenta!

Aparitia anemiei este determinata de scaderea globulelor rosii si a hemoglobinei din sange. Ca sa intelegi mai bine procesul, iata cateva lamuriri: sangele este alcatuit din celule rosii si celule albe. Celulele albe au rol de a lupta impotriva infectiilor, iar cele rosii sunt responsabile cu transportul oxigenului in corp. Cand nivelul globulelor rosii scade, organismul nu se mai oxigeneaza cum ar trebui, iar consecinta este aparitia unei stari permanente de oboseala.

Vegetarienii si femeile insarcinate se confrunta cel mai adesea cu anemia

Dar de ce scade nivelul globulelor rosii din sange? Din cauza deficitului de fier si asa am ajuns la principala cauza a aparitiei anemiei. Fierul este un mineral important in producerea celulelor rosii, iar in momentul in care exista o carenta in organism, numarul globulelor rosii scade dramatic.

Deficitul de fier este pus cel mai adesea pe seama unei diete necorespunzatoare, dar, uneori, poate fi cauzat si de menstruatii puternice si abundente. Categoriile cu risc care se pot confrunta cu deficitul de fier sunt vegetarienii. Se pare ca fierul din produsele animale (carne, oua, peste) este mai bine absorbit de organism decat cel provenit din vegetale. Si femeile insarcinate se pot confrunta cu carente de fier, deoarece pe perioada sarcinei femeile au nevoie de o cantiate dubla de fier decat in mod normal.

Pe langa deficitul de fier, anemia mai poate aparea si din cauza altor carente de nutrienti, cum ar fi vitamina B12, B6, acid folic. Anumite afectiuni intestinale si unele medicamente (de regula cele folosite in chimioterapie) pot inhiba absorbtia acestor vitamine, ceea ce poate rezulta in instalarea anemiei.

Din fericire insa, anemia este o afectiune tratabila. Ca sa tratezi si sa previi anemia, creaza-ti o dieta inteligenta! Iata sugestia noastra!

7 tipsuri pentru a-ti crea o dieta inteligenta ca sa previi anemia

1. Mananca alimente bogate in fier. Include in meniul tau zilnic urmatoarele fructe: mere, banane, prune, dar si fructe uscate (stafide, caise), legume: broccoli, sparanghel, fasole verde, spanac etc. Carnea este o sursa bogata de fier, dar si de B12, asa ca daca nu esti vegetariana, consuma carne rosie, o data pe saptamana.

2. Ia suplimente alimentare. Pe langa o dieta bogata in fier, este recomandat sa iei vitamina C, care va ajuta organismul sa absoarba mult mai bine fierul. Sau daca nu te incanta ideea de a lua suplimente, mananca fructe bogate in vitamina C, kiwi, portocale, capsuni, papaya, coacaze.

3. Consuma cat mai putina cafea. Cafeaua (dar si unele ceaiuri) contine polifenoli si tanin, substante care pot interveni in absorbtia corecta a fierului in organism. Redu cantitatea de cafea pe care o bei, cu atat mai mult cu cat nu este sanatoasa: iti da stari de nervozitate, palpitatii sau dereglari la nivel digestive.

4. Opteaza pentru cereale cu bob intreg fortificate cu vitamina B12 pentru micul dejun. Si pentru gatit, foloseste tot cereale cu bob intreg (ovaz, grau, secara), care contin vitaminele si mineralele necesare luptei cu anemia. Intoleranta la gluten (regasit in produsele de panificatie) poate fi o cauza a anemiei, asa ca cere sfatul unui specialist daca ai acestea problema.

5. Elimina din alimentatie grasimile trans si cele hidrogenate, regasite in produse de tip fast-food si in prajeli. Zaharul, alcoolul si mancarurile procesate sunt de evitat deoarece sunt “golite” de nutrientii necesari unei persoane sanatoase. Daca te confrunti cu anemia aceste alimente nu te vor ajuta in niciun fel sa depastesti aceasta afectiune. In plus, zaharul face ca fierul sa se absoarba mai greu.

6. Include in meniul tau fructe de mare si peste. Pastravul si somonul contin are 100% din procentul de vitamina B12 de care ai nevoie zilnic. Mai mult decat atat, pestele contine grasimi benefice omega 3, despre care se spune ca este un tratament natural impotriva deficientelor de orice fel.

7. Consuma miere, o sursa buna de fier, dar si de cupru si de mangan. Cand toti acesti nutrienti sunt combinati, ajuta la o mai buna sinteza a hemoglobinei. Poti consuma miere impreuna cu mere si banana pentru a beneficia de o cantitate mare de fier, dar si de mai multa energie!

Daca iti doresti sa slabesti iti dam o idee: dieta in doi!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver