Cercetatorii vin cu noi ipoteze si combat unele supozitii

Atunci cand cautam un vinovat pentru cresterea in greutate, diabet sau carii, toate indiciile ne conduc catre zahar. Dar nu toate afirmatiile facute de-a lungul timpului despre el sunt adevarate. Astazi vom destrama cateva dintre vechile mituri, dar vom vorbi si despre efectele sale negative.

Cu cat vei sti mai multe despre el, cu atat te vei putea bucura mai mult de beneficiile pe care le are tinand totusi sub control problemele pe care le poate declansa.

Lucruri bune si rele despre zahar, pentru o dieta fara frustrari dar in beneficiul sanatatii

1. Zaharul cauzeaza diabet

Fals! Studiile nu au reusit inca sa demonstreze o legatura directa intre consumul de zahar si riscul declansarii diabetului, desi consumul de zahar a ajuns la cote amenintatoare, generand grave probleme de sanatate. Cauzele pentru diabetul de tip I sunt genetice, iar pentru cele de tip II supraponderalitatea, sedentarismul sau stresul psihic excesiv.

2. Zaharul te imbatraneste

Adevarat! Din pacate, aceasta afirmatie este confirmata de specialisti. Excesul de zahar poate conferi un aspect imbatranit pielii tale. Colagenul responsabil cu mentinerea elasticitatii tenului tau nu-si mai indeplineste corespunzator rolul in prezenta zaharului, iar pe termen lung consumul excesiv se va citi pe chipul tau.

3. Zaharul te ingrasa

Fals! Consumat inteligent, zaharul nu are efecte negative, ba dimpotriva. Este important sa alegi insa alternative sanatoase pentru el cum ar fi siropul de artar, extractul de stevie sau nectarul de agave. Ele ofera corpului tau energia zilnica de care acesta are nevoie pentru a functiona corespunzator si pe care o poti folosi ca sa faci exercitii si sa arzi calorii.

4. Consumul excesiv de zahar creste riscul aparitiei cancerului

Adevarat! Cercetatorii de la Universitatea Umea din Suedia au examinat nivelul de zahar din corpul a 274126 de barbati si 275818 de femei pe care i-au rechemat zece ani mai tarziu. Rezultatele studiului sunt surprinzatoare. 70% dintre cei care aveau o dieta bogata in zaharuri erau predispusi sa se imbolnaveasca de cancer pancreatic. Cei mai afectati erau insa aceia care consumau frecvent doze mari de zahar sub forma bauturilor carbogazoase.

5. Dulciurile au cel mai ridicat continut de zahar

Fals! Daca te numeri printre marile iubitoare de dulciuri, atunci am o veste buna pentru tine. Nu ele sunt cele mai periculoase alimente pentru silueta si sanatatea ta, ci bauturile carbogazoase sau cu indulcitori.

6. Zaharul din fructe este la fel cu cel din bomboane

Adevarat! DAR… cu toate ca substanta este aceeasi indiferent de sursa, zaharul consumat din fructe este mult mai sanatos pentru corpul tau decat aditivii continuti de dulciuri. Vitaminele si nutrientii continuti de fructe in combinatie cu zaharul ofera corpului tau un adevarat cocktail hranitor. In plus, zaharul din fructe este asimilat mult mai lent si mai bland de organismul tau.

In concluzie, zaharul adaugat in alimentele zilnice este OK, nu-l poti evita. Dar este important sa te limitezi la cele 25 de grame zilnice pe care le poate consuma o femeie, iar iubitului tau sa-i scazi ratia la 38 de grame. Nu uita sa verifici de fiecare data etichetele produselor si sa cauti pe langa zaharul propriu-zis denumirile cu sufixul -oza (dextroza, sucroza sau fructoza), acestea fiind formulele cel mai des folosite in alimentatie.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock