Trucurile alimentare ale grecilor

Probabil unul dintre motivele pentru care grecii sunt plini de viata si de energie este dieta mediteraneana, un program alimentar bazat pe principii de viata sanatoasa. Iti spunem care sunt micile secrete ale acestei diete pentru ca le poti pune cu usurinta in practica!

Grecia este una dintre acele destinatii unde ma intorc cu drag ori de cate ori am ocazia, iar dieta mediteraneana si retetele pe care le-am descoperit acolo sunt parte importanta din pasiunea mea pentru aceasta tara. Cel mai mult imi place ca, desi nu-mi refuz aproape nimic, nu ma intorc niciodata cu kilograme in plus.

Spre deosebire de alte regimuri alimentare sanatoase, dieta mediteraneana nu genereaza frustrari

Dieta mediteraneana este usoara si savuroasa, iar principiile ei te ajuta sa ai nu doar o silueta de invidiat ci si o sanatate de fier. Stiati, de exemplu, ca grecii sunt unul dintre cele mai longevive popoare, iar alimentatia lor scade riscul aparitiei cancerului, a bolilor cardiovasculare si Alzheimerului? Pentru a ne bucura de aceste privilegii, e important sa facem cateva modificari simple si eficiente in alimentatie!.

Adauga in meniul zilnic cat mai multe legume

Legumele joaca un rol important in cadrul fiecarei mese pe care grecii o consuma. Le mananca fie crude, pentru a beneficia din plin de toti nutrientii continuti de ele, fie gatite cu ajutorul sanatosului ulei de masline. Conform studiului The EU-Diet pe 2012 realizat de Food and Agriculture Organization of the United Nations care n-a inclus din pacate si Romania, un grec consuma in medie 500 de grame de fructe si legume pe zi. Grecii nu mananca legumele doar ca garnitura la o friptura, ci si separat, condimentate cu diverse ierburi si acompaniate de paine facuta in casa si cubulete de branza feta.

Uleiul de masline, elixirul fiecarui preparat

Daca citesti cu religiozitate ghidul nostru de nutritie, stii deja ca uleiul de masline este bogat in antioxidanti si reprezinta o sursa importanta de grasimi mononesaturate. Conform studiului mentionat anterior, fiecare locuitor din Grecia consuma o cantitate impresionanta de ulei de masline estimata la 23 de litri pe an. Ai fi tentata sa spui ca o astfel de cantitate nu are cum sa nu-si puna amprenta asupra siluetei, insa cum grecii manancacu precadere legume si fructe, balanta calorica se echilibreaza.

Cel mai sanatos iaurt de pe harta

Cremosul iaurt grecesc nu are doar un gust mai bogat decat cel al iaurtului normal, ci si extrabeneficii: un numar dublu de proteine, mai mult calciu si probiotice care ajuta la mentinerea balantei normale a microflorei intestinale. Evita variantele indulcite din comert, cu felurite arome. Daca doresti sa-i dai un plus de savoare si sa-l transformi intr-o gustare ideala, adauga in iaurt nuci, seminte si cereale.

Inlocuitori sanatosi pentru paine si paste

Consumul excesiv de paine si paste dauneaza grav siluetei si sanatatii. In dieta mediteraneana, aceste doua alimente au o alternativa bogata in fibre: bulgurul. Graul bulgur se obtine dintr-o specie de grau de primavara cu bobul mare si lunguiet, de culoare galben-deschis (“durum wheat” in engleza). Acesta seamana ca aspect si gust cu orezul si, insotit de rosii, feta si patrunjel poate fi folosit in crearea unei salate pe cat de gustoase pe atat de satioase.

Apa este nelipsita de pe masa

Daca Henry Miller iti este familiar in special pentru romanele sale cu un puternic accent erotic, iti recomand sa citesti si jurnalul lui de calatorie “Colosul din Maroussi.” Acolo descrie o calatorie in Grecia facuta in 1939, iar printre randurile romanului s-a strecurat si o observatie interesanta legata de un alt obicei al grecilor: “Paharul de apa… pretutindeni era cate un pahar cu apa. Devenise obsesiv. Incepusem sa cred ca apa era o noua descoperire, un nou element vital.” Intr-adevar, orice turist ocazional poate sa ateste acest amanunt. Apa este la fel de prezenta in viata grecilor precum uleiul de masline. Cu ea incepi orice masa si tot in compania ei iti este servita atat cafeaua, cat si desertul. Avand acest ritual tipic pentru dieta mediteraneeana, e aproape imposibil sa nu bei cei doi litri recomandati zilnic.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock