Lista obligatorie pentru piata

Daca obisnuiesti sa-ti faci cumparaturile dintr-un supermarket, incearca sa mergi macar o data pe saptamana la piata. Pe langa faptul ca poate deveni un obicei simpatic, este si foarte util pentru ca vei gasi superlegume de sezon mai sanatoase. 

De la varza si conopida pana la telina si sfecla, pietele abunda de tot soiul de legume pe care este obligatoriu sa le ai in meniul zilnic. Noi le spunem superlegume si isi merita pe deplin numele, fiindca au atat de multe beneficii incat consumul lor regulat ne poate da energia si nutrientii de care, de regula, ducem lipsa la schimbarea anotimpurilor.

Legumele abunda de nutrienti importanti pentru organism

Adica vitamine, minerale, antioxidanti, care participa la desfasurarea celor mai importante procese ale metabolismului nostru si ne feresc de boli infricosatoare. Asa ca, atunci cand mergi la cumparaturi, umple-ti cosul cu legumele acestea minunate ale toamnei. Iti facem o lista intreaga ca sa ai de unde alege!

Tips: Este recomandat sa consumi aceste legume, pe cat se poate, crude, in salate, deoarece numai asa vei beneficia la maximum de nutrientii lor. Cand gatesti folosind aceste legume, nu le fierbe prea mult, ci doar soteaza-le cateva minute!

Cele mai la indemana 5 superlegume de sezon si aportul pe care il aduc sanatatii

1. Varza alba si varza rosie.

Stiai ca varza este mai bogata in vitamina C decat portocalele? In plus, contine o varietate de alte vitamine A, E, B, dar si o multime de fibre. Mai mult decat atat, varza este un bun detoxifiant pentru organism, purificand sangele si eliminand toxinele. O poti prepara intr-o multime de feluri, de la clasica varza calita pana la supa de varza ori salata. Daca esti la regim, varza este o optiune cu atat mai buna pentru ca te ajuta sa slabesti!

 2. Conopida.

Din aceeasi familie cu varza, cea a cruciferelor, conopida este una dintre cele mai sanatoase legume ale toamnei. Motivul: are numeroase proprietati antioxidante datorita carora este considerata a avea un rol in prevenirea anumitor tipuri de cancere si boli cardiovasculare. Printre nutrientii care se regasc in conopida amintim vitamine din complexul B-urilor (B1, B2, B3, B5, B6 si B9) vitamina C, vitamina K, mangan, fibre. Conopida este recomandata a fi consumata cruda, iar daca o gatesti soteaz-o un timp scurt (cam 5 minute) ca sa nu-si piarda proprietatile.

3. Telina.

Cate dintre voi folositi telina atunci cand gatiti? Eu obisnuiesc sa prepar des o delicioasa supa crema de telina si imi place atat de mult datorita aromei dulci si puternice. Telina este recomandata a fi consumata deoarece are numeroase proprietati benefice: scade tensiunea arteriala, micsoreaza colesterolul rau, are proprietati antiinflamatorii, fiind in acelasi timp si un foarte bun diuretic (potrivita in curele de slabire). Daca esti vegetariana, prepara-ti sucuri din telina pentru ca este bogata in calciu!

4. Dovleacul.

Desi in bucataria romaneasca, dovleacul este folosit cu precadere pentru populara placinta cu dovleac, in bucataria internationala este un ingredient destul de uzitat si in anumite feluri de mancare. In Italia, de exemplu, dovleacul se foloseste in combinatie cu pastele. De ce este bun dovleacul? Este o sursa buna de betacaroten, contine potasiu, zinc, seleniu, magneziu si fibre, fiind scazut in carbohidrati. Consuma dovleac cat mai des cu putinta toamna si nu neglija nici semintele de dovleac, neprajite si nesarate, care pot fi snakuri delicioase.

5. Sfecla rosie.

Daca vrei sa iti cresti rezistenta sistemului imunitar, te poti baza cu incredere pe sfecla rosie, un adevarat „pachet” de minerale: potasiu, magneziu, fosfor, fier, vitamine A, B si C, acid folic, fibre solubile si antioxidanti. Sfecla poate fi consumata in salate, dar si ca suc proaspat. Poti face o gramada de smoothie-uri folosind sfecla in combinatie cu alte legume sau cu fructe. Sfecla iti va da energie si va avea grija sa te si relaxeze (este folosita in unele tratamente pentru depresie).

Ca sa profiti cat mai mult de legumele de sezon, invata cativa pasi ca sa le congelezi corect!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver