Surse de fier si calciu

Curmalele se numara printre fructele uscate cele mai populare, fiind consumate de mii de ani (curmalul crestea de-a lungul Nilul in secolul V, inainte de Hristos). In zilele noastre, curmalele sunt un inlocuitor sanatos al dulciurilor procesate si sunt folosite cu succes in dieta raw intr-o multitudine de preparate.

Marturisesc ca pana de curand nu stiam ca poti folosi curmale in laptele de soia. Pur si simplu, pui curmalele, fara samburi, intr-un blender, le amesteci bine, iar apoi adaugi boabele de soia si apa, strecori bine compozitia si gata laptele! Pe langa considerente ce tin de gust, adaugarea curmalelor in diferite preparate raw este o idee geniala pentru ca sporesc valoarea nutritiva a acestora.

Curmalele iti sustin portia zilnica necesara de fier si calciu

Daca nu stiai, curmalele sunt o adevarata comoara nutritionala: contin fier (de care consumatorii de hrana vie au nevoie cu precadere), potasiu, magneziu, calciu (la fel de important pentru a avea oase sanatoase), seleniu, mangan si cupru. In aceeasi masura, curmalele sunt si o sursa extraordinara de antioxidanti, in special carotenoide, care ajuta la producerea vitaminei A de catre corp, la construirea unui sistem imunitar sanatos si la protejarea celulelor. Alti antioxidanti pe care ii mai contin curmalele se numesc tanine, care sunt recunoscute pentru proprietatile antiinflamatorii si antihemoragice pe care le au.

Curmalele mai contin si fibre, necesare pentru eliminarea toxinelor din organism, dar si vitamine din complexul B-urilor, in special, ca B6, niacina si riboflavina, acid folic, proteine si grasimi bune. Poate singurul dezavantaj nutritional al curmalelor este ca au in compozitie multe calorii, doar o ceasca de curmale contine cam 400 de calorii. Daca insa vrei sa vezi partea plina a paharului, zaharul pe care il contin curmalele este unul natural, preferabil celui care provine din dulciurile procesate.

Ceea ce este minunat la curmale este ca pot fi integrate cu usurinta in meniul unui consumator de hrana vie, deoarece sunt 100% naturale. In continuare, iti prezint cateva idei de cum poti folosi curmalele in dieta raw.

4 modalitati de a integra curmalele in dieta

1. Pot fi taiate marunt si adaugate in deserturi ca torturi, budinci, briose sau biscuiti din cereale. Datorita consistentei moi pe care o au ajuta la inchegarea diverselor aluaturi obtinute din soia, diferite seminte si nuci, oferindu-le o consistenta cremoasa. In plus, adauga si savoare deserturilor si nu mai este nevoie sa adaugi prea mult indulcitor. Curmalele pot fi folosite si la diferite creme (amestecate bine in blender).

2. Pot fi folosite in compoturi de fructe uscate. Combina cate o jumatate de cana de curmale, caise, smochine, stafide si prune uscate, un sfert de cana de miere (sau alt indulcitor raw) si cateva picaturi de lamaie, acopera-le si lasa-le in frigider una-doua zile. Compotul poate fi servit cu frisca raw (obtinuta din nuci caju si ulei de cocos).

3. Pot fi presarate deasupra unor feluri de mancare ca couscous, orez sau legume. In cazul curmalelor nu prea exista reguli de combinare si le poti folosi oricand simti nevoia. Unele persoane, de exemplu, adauga cateva curmale taiate marunt in salata de cruditati, iar altele prefera sa dea gust unor preparate cu quinoa folosind curmale.

4. Pot fi consumate simplu, ca si gustare intre mese. Ai grija insa sa nu depasesti portia zilnica, mai mult de un pumn de curmale iti poate dauna siluetei. Pentru o gustare si mai speciala poti face urmatorul lucru: scoate samburele curmalelor si umple-le cu migdale, alune sau nuci pecan. Iar daca iti place sa mananci putin picant, poti adauga si un praf de ghimbir. Daca ai musafiri te poti baza fara griji pe acest snack absolut delicios!

Consuma curmale, dar si alte fructe uscate ce iti aduc beneficii majore!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver