Cum ii adaugi in meniu si ce tipuri alegi

Sa consumi germeni si lastari este aproape obligatoriu intr-un regim raw: sunt surse extraordinare de enzime, antioxidanti, vitamine si minerale, avand nivele mai ridicate chiar si decat fructele si legumele crude. Germenii si lastarii ar trebui valorificati si pentru ca dau savoare si prospetime multor mancaruri raw.

Poti sa cresti germeni si lastari aproape din orice tip se seminte: lucerna, grau, linte, ridichii, floarea-soarelui, dovleac etc. Procedeul prin care se obtin este simplu: ai nevoie doar de un mic spatiu in bucatarie, preferabil la lumina, niste borcane, tifon, o selectie de seminte (crescute organic de preferat) si un timp de 5-10 minute pe care sa-l aloci zilnic schimbarii apei in care stau.

In cateva zile, depinde de tipul de seminte, vei avea propriii germeni si lastari. Daca vrei sa incerci sa-i cultivi acasa, te sfatuiesc sa citesti si un articol in care am descries pe larg intre procesul: Pasi de urmat ca sa-ti cresti propriii lastari acasa.

Poti combina germeni si lastari cu mancarurile tale preferate, regulile tu le faci!

Dupa ce ai obtinut micile minunatii de germeni si lastari, ii poti adauga intr-o multime de preparate raw, iar regulile de “combinare” tin, in mare masura, de preferintele tale. Daca pana acum nu ai mai consumat insa germeni si lastari, iti dam cateva idei ca sa-i integrezi in meniul tau zilnic.

Modalitati variate de a consuma germeni si lastari intr-o dieta raw

1. Foloseste-i in bauturi raw

Germenii si lastarii “merg” foarte bine in sucuri si smoothie-uri. Ca sa faci sucuri ai nevoie insa de un aparat special de suc, pentru a extrage eficient lichidul din lastarii tai preferati. Germenii si lastarii se combina foarte bine, in sucuri, cu fructe si legume ca merele, portocalele, morcovii sau sfecla rosie. Si cand iti faci smoothie-uri verzi poti sa strecori cativa germeni si vlastari in blender. Lastarii de linte sunt deliciosi cu spanac, banane si fructe de padure.

2. Fa salate inedite cu germeni si lastari

In cazul salatelor regula este: fara reguli! Poti sa combini germeni si lastari in orice salata doresti sau poti sa-ti faci o salata simpla, doar din germeni si lastari, cat mai variati. Poti sa adaugi lastari si la salata de varza sau ii poti combina cu broccoli, ananas sau struguri. Lasa-ti imaginatia sa te ghideze! Iti facem si o mica sugestie: germenii si lastarii sunt deliciosi mai ales cu salatele verzi, iar cei mai indicati pentru salate sunt cei de mazare, dovleac, linte sau fasole Mung.

3. Adauga-i in painea raw

Sa folosesti germeni si lastari in painea raw nu este deloc complicat, mai ales ca acesta se obtine dintr-o varietate de seminte, nuci, uleiuri presate la rece, condimente, legume si chiar fructe. Tot ce trebuie sa faci este sa adaugi germenii si lastarii care iti plac mai mult la aceste ingrediente. Interesant este ca acestia pot fi adaugati si la painea clasica, caz in care trebuie sa inlocuiesti jumatate de ceasca de faina si jumatate de ceasca de lichid cu o ceasca de germeni si lastari de grau.

4. Germenii si lastarii inlocuiesc salatele din sandwich-uri

Cand sandwich-urile tale devin prea plictisitoare, inlocuieste diferitele tipuri de salate pe care le folosesti (salata roumaine, salata iceberg, rucola) cu germeni si lastari care au o textura mai soft: lucerna, mazare, vegetale verzi, ridichii. Consuma germeni si lastari proaspeti in sandwich-uri, iar daca observi ca acestia isi schimba culoarea sau mirosul, arunca-i si cultiva unii proaspeti.

5. Sunt un ingredient de succes in supele reci

Desi dau un gust aparte si supelor gatite, germenii si lastarii pot fi folosi cu la fel de mult succes si in supele crema reci, de legume. Pentru un plus de gust si de savoare, poti adauga supelor, pe langa mixuri de germeni si lastari, si ghimbir, usturoi sau alte condimente care iti fac placere. In supe, se potrivesc germeni si lastari de linte, de dovleac sau de fasole Mung (sunt mai crocanti).

Tips: in germeni si lastari exista de 100 de ori mai multe enzime decat in fructele si legumele crude, care ii fac sa fie usor digerabili de catre organism, fiind foarte recomandati pentru persoanele cu probleme digestive.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver